W jednym z poprzednich artykułów poświęconych zagadnieniu content marketing, zwracaliśmy szczególną uwagę na stworzone przez Google algorytmy Panda i Pingwin. Każdego dnia wprowadzane są liczne aktualizacje, na które powinni uważać właściciele stron internetowych. Jak prowadzić skutecznie marketing treści, a jednocześnie nie podpaść Google? Pomimo dobrych chęci, webmasterzy często nieświadomie popełniają rozmaite błędy, które utrudniają ich stronom osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Zobaczmy jakie są najczęściej popełniane błędy w trakcie pozycjonowania i jak skutecznie ich unikać.

Content marketing - duplicate content

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest powielanie treści na stronie internetowej. Najczęściej jest to świadomy zabieg, mający na celu wypełnienie serwisu w jak najkrótszym czasie rozmaitą treścią. Właściciele nie patrząc na brak etyki w swoim zachowaniu, przywłaszczają sobie teksty innych autorów – najczęściej z popularnych w wyszukiwarce stron. Skutkiem mogą być konsekwencje prawne ze względu na naruszanie praw autorskich, a także obniżenie pozycji strony przez roboty indeksujące.

Dla Google nie ma znaczenia, czy autor oryginalnego tekst wyraził zgodę na jego powielanie. Co to oznacza w praktyce? Wszelkiego rodzaju informacje prasowe wysyłane do serwisów mediów czy opisy producenta dotyczące wybranych produktów są dostępne bez konsekwencji prawnych. W rezultacie serwisy informacyjne oraz sklepy internetowe regularnie wykorzystują udostępniane treści. Jeśli mają wyrobioną pozycję w wynikach wyszukiwarki, to tego rodzaju praktyki nie muszą szkodzić ich pozycji. Gorzej, gdy opierają się wyłącznie na takim modelu rozpowszechniania treści – wówczas algorytmy Google obniżą wartość i pozycję serwisu w wyszukiwarce.

Powtórzenia treści związane są również z opisami i tytułami wybranych tekstów, umieszczanych na wielu podstronach. Jeśli prowadzimy stronę i zależy nam na unikalnej zawartości, to powinniśmy zadbać o różnorodność publikacji i ich nazw wewnątrz witryny. Aby poprawić pozycję w wyszukiwarce, możemy skorzystać z funkcji oferowanych przez metatagi Title oraz Description. Powinno się zwracać uwagę zarówno na unikalny opis, jak również jego powiązanie z tematem.

Content marketing - unikaj linków wychodzących

Duże znaczenie przy utrzymaniu ruchu użytkowników na stronie jest linkowanie w obrębie serwisu. Regularne – choć nie natarczywe – linki do wartościowych tekstów powiązanych tematycznie zwiększą zainteresowanie użytkowników, co przełoży się na wyższą pozycję w wyszukiwarce. Należy przy tym pamiętać, aby unikać publikowania linków wychodzących na zewnątrz. Czasem jednak jest to niezbędne np. do przedstawienia źródła lub aby zachęcić użytkowników do poszerzania wiedzy na wybrany temat. Jeśli już jest to konieczne, to warto wprowadzić atrybut rel="nofollow". Przykład: <a href="http://www.abc.pl" rel="nofollow">abc</a>.

Należy również zwracać uwagę na linki zewnętrzne, kierujące do własnych podstron lub serwisów zewnętrznych, które już nie istnieją. W natłoku obowiązków zapominamy, lub nie mamy ochoty, sprawdzić wykorzystane wcześniej źródła. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że linki odsyłające do wygasłych stron obniżają naszą wiarygodność w oczach algorytmów Google. Warto w miarę regularnie sprawdzać najistotniejsze linki zewnętrzne. W przypadku ich wygaśnięcia bardziej opłacalnym zabiegiem będzie usunięcie odnośnika z naszej strony, niż pozostawienie go w formie nieaktywnej.

Content marketing - korzystaj z nowych technologii

Postęp technologiczny wprowadza nowe możliwości tworzenia zaawansowanych serwisów. Nie warto zatem korzystać z przestarzałych technologii, gdyż zwłaszcza elementy graficzne na stronie mogą być źle odczytane przez algorytmy Google.

To jednak nie jedyny mankament, gdyż korzystanie z archaicznych rozwiązań może mieć konsekwencje w postaci wolnego czasu ładowania strony. Sytuacja ta może występować również w przypadku nowych rozwiązań, dlatego jeśli doczytuje się dłużej niż kilka sekund, należy zwrócić uwagę czy przyczyną nie są np. zbyt duże grafiki występujące w serwisie.

Content marketing - kopiowanie zawartości oraz spam

Kwestię tę można podpiąć pod omawiany już duplicate content. Warto jeszcze dodać, że umieszczanie własnej strony w kilku adresach URL również nie jest dobrze odbierane przez wyszukiwarkę. Aby tego uniknąć należy skorzystać z alternatywnych sposobów wskazania preferowanej wersji naszej strony (kanonicznej). Negatywnie odbierane przez roboty jest także nadużywanie linków do słów kluczowych, tworzenie stron tylko dla robotów lub ukrywanie linków dla użytkownika, aby widziała je tylko wyszukiwarka. W tym ostatnim przypadku, praktyki zostały skutecznie przerwane, kiedy Google rozpoczęło całkowite usuwanie stron z indeksowania.

Content marketing - wymiana linków

W początkach rozwoju pozycjonowania, popularnym zabiegiem było korzystanie z systemu automatycznej wymiany linków pomiędzy stronami (SWL). Google jednak szybko ograniczyło tę metodę. Nie jest wskazane również linkowanie w serwisach niepowiązanych tematycznie, w księgach gości itp. Warto natomiast – zwłaszcza w początkowej fazie rozwoju serwisu – poprosić o pomoc przy linkowaniu znajomych. Więcej osób zaangażowanych, które do tego celu wykorzystają blogi lub fora tematyczne, może przynieść znacznie lepsze efekty – zainteresowanie osób postronnych może znacząco wzrosnąć, a i takie wpisy są bardziej wiarygodne.

Content marketing - serwisy w różnych wersjach językowych

Często popełnianym błędem jest umieszczanie treści wielojęzycznej na jednej domenie. Przykłady błędnego tworzenia adresów: abc.pl/eng, abc.pl/de. Zamiast tego lepszym rozwiązaniem będzie abc.co.uk, abc.de. Ma to niemały związek z nastawieniem firm hostingowych, które chętniej zwracają uwagę na firmy korzystające z kilku domen, oferując wsparcie, a co za tym idzie, wyższą pozycję w wyszukiwarce.

Content marketing - skorzystaj z pomocy eksperta

Pozycjonowanie strony to długotrwały proces, do którego należy się odpowiednio przygotować. Do poznania wszystkich tajników potrzebna jest szeroka wiedza. Należy zwracać uwagę nie tylko na sposób pozycjonowania, lecz również najczęściej popełniane – z reguły nieświadomie – błędy. Warto zatem skorzystać z pomocy ekspertów z wieloletnim doświadczeniem. Dzięki temu oszczędzimy nie tylko czas, lecz również nerwy wynikające z niepotrzebnych pomyłek. W Polsce nie brakuje firm świadczących tego rodzaju usługi, jednak nawet jeśli zdecydujemy się powierzyć to zadanie innym, warto prześledzić profil kandydatów, zwrócić uwagę na ich dotychczasowe sukcesu, doświadczenie w branży oraz oferowaną cenę. Tutaj już nie ma reguły: należy stale monitorować rynek, a następnie indywidualnie wyrobić sobie zdanie o poszczególnych partnerach.

Zapraszamy do przeczytania wszystkich artykułów z tego cyklu:

Content marketing