X

Czy blog firmowy w nowoczesnym marketingu nadal się opłaca?

Jeszcze kilka lat temu prowadzenie bloga firmowego stanowiło jeden z najczęściej wymienianych elementów marketingu marki. Kluczowe było bowiem docieranie do odbiorcy w wynikach organicznych, również ze względu na brak sensownych alternatyw. Social media dopiero raczkowały, Google Ads miało ograniczone jak na obecne możliwości rozwiązania. Większość firm zaczynało zatem prowadzić bloga, w praktyce bez wiedzy i umiejętności, chociaż często wystarczało to do osiągnięcia podstawowych sukcesów. 

Czy zatem dzisiaj prowadzenie bloga firmowego ma sens? Nie da się tutaj udzielić jednoznacznej odpowiedzi, jednak opierając się na ogólnodostępnej wiedzy, przedstawimy kilka zalet oraz wad tej formy marketingu. Na wstępie warto bowiem zaznaczyć, że blog firmowy nie jest dla każdego. Istnieje wiele metod pozyskiwania klientów, które przynoszą szybsze efekty, nie wymagają czasu i regularności. Często jednak wymagają o wiele większych środków, a ich efektywność jest krótkotrwała. 

Jak prowadzić bloga firmowego?

Jedna, krótka odpowiedź na to pytanie mogłaby brzmieć: regularnie. Z obserwacji wynika, że zdecydowana większość blogów firmowych kończy swoją przygodę z marketingiem na zaledwie kilku artykułach. Brak pomysłu, brak strategii, brak kreatywności sprawiają, że pomysł jest szybko porzucany. Brakuje również efektów, te bowiem przychodzą najczęściej dopiero po kilku, zazwyczaj kilkunastu miesiącach. 

Jeśli zatem planujesz prowadzenie bloga dla swojej firmy, mamy przydatną poradę. Zanim zaczniesz, przygotuj sobie listę 100 tytułów artykułów, jakie chcesz przygotować na przestrzeni najbliższych miesięcy czy lat. O ile zadanie wydaje się łatwe, w praktyce nie zawsze przyjdzie to bezproblemowo. Chodzi bowiem o przygotowanie tytułów zawierających frazy z realną szansą na wyszukanie przez potencjalnego klienta. Tytuły zawierające najczęściej zadawane pytania dotyczące Twojej branży. 

Wykorzystaj również możliwości jakie oferują narzędzia do analizy i optymalizacji stron internetowych. Po podaniu interesującej nas frazy mogą one wskazać konkurencję znajdującą się wysoko w wynikach wyszukiwania jak również po przeanalizowaniu ich witryn przygotują szereg wytycznych, na podstawie których jesteśmy w stanie przygotować nasz artykuł. O ile zawsze pisać powinniśmy przede wszystkim z myślą o realnym użytkowniku, w praktyce takie podejście nie zagwarantuje nam wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. 

Czy same artykuły na blogu wystarczą?

Wiele razy rozpoczynając współpracę z agencją SEO, pojawia się pytanie - ile taka usługa kosztuje. Jak się jednak okazuje, większość podanych kwot nie dotyczy wcale marży agencji. Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania naszego bloga firmowego jest bowiem zdobywanie nowych linków prowadzących do naszej witryny. 

O ile nie jesteśmy w stanie pozyskiwać linków w sposób organiczny, darmowy, chociażby wykorzystując branżowe znajomości, zakup takiego linku może wahać się od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy złotych. Kwota zależy bowiem od jakości miejsca, z którego link pozyskujemy, jak również od popularności i rozpoznawalności domeny. Im wyższej jakości linki prowadzą do naszej witryny, tym większa szansa na to, że nasza strona znajdzie się ponad konkurencją w wynikach wyszukiwania. 

Prowadzenie bloga firmowego zmieniło się na przestrzeni lat o tyle, że dzisiaj myśleć musimy o nim w sposób techniczny, strategiczny. Koszt pozyskiwania linków rozłożyć możemy na kilka lat, zakładam bowiem, że większość przedsiębiorców nie jest w stanie pisać więcej niż kilka artykułów miesięcznie. W praktyce jednak nasza największa konkurencja publikuje nowe treści nawet codziennie, jednocześnie większość firm nie robi tego w ogóle. Oznacza to zatem, że z każdym kolejnym artykułem wyprzedzamy ich w coraz większym stopniu. 

Nie zapominaj w tym miejscu również o analityce. Warto bowiem wiedzieć jakie artykuły generują nam nie tylko największą liczbę odwiedzin, ale również w jaki sposób przekładają się na pozyskiwanie klientów, sprzedaż, liczbę zapisów na newsletter. Takie dane stanowią zazwyczaj niezłą motywację do dalszego prowadzenia bloga firmowego, bowiem im lepsze efekty uzyskujemy, tym ważniejszym kanałem marketingowym dla nas się staje. 

Ostatni element to część wizerunkowa. Poprzez bloga firmowego możemy zaangażować uwagę naszych odbiorców, wykazać się specjalizacją oraz znajomością branży, w jakiej działamy. Większość odbiorców poszukuje w sieci rozrywki bądź odpowiedzi na pytania. W tym drugim przypadku możemy stanowić zatem miejsc, w którym znajdą wszystkie nurtujące ich kwestie. 

Na koniec pamiętaj o tym, by ruch z bloga konwertować na dalsze działania. Możesz oferować odbiorcom kursy i szkolenia, możesz sprzedawać produkty cyfrowe, możesz również przekonać ich do przejścia do mediów społecznościowych czy zapisu na newsletter.

Czegoś zabrakło? Skontaktuj się z nami