Wyniki badań Dotpay pokazują jak branża e-commerce postrzega szanse jakie niesie ze sobą wejście w m-commerce oraz kierunki rozwoju w ramach tego sektora. W zestawieniu z danymi zaczerpniętymi z globalnych raportów widzimy, że mamy obecnie do czynienia z dynamicznym rozwojem w obszarze płatności online z poziomu urządzeń mobilnych. Co niesie ze sobą nowe potrzeby tak dla sklepów i serwisów online jak i konsumentów.

Zarówno wyniki badań Gemius, jak i CBOS zgodnie pokazują, że w 2014r, aż 47% Polaków robiło zakupy przez internet i liczba ta stale rośnie. Z raportu „Handel mobilny w praktyce 2014” przygotowanego przez mGenerator.pl wynika, że wartość rynku handlu on-line z wykorzystaniem urządzeń mobilnych w Polsce tylko w 2015r. osiągnie aż 2,5 mld złotych, a w komentarzach zwrócona jest uwaga na to, że stale obserwuje się tendencje wzrostową.

Z badań przeprowadzonych przez Dotpay w czerwcu bieżącego roku wynika, że w zasadzie 100% przedstawicieli branży e-commerce widzi potrzebę dostosowania procesu zakupowego do urządzeń mobilnych. 36 % już w tym momencie działa zarówno w obszarze e-commerce i m-commerce. Co ciekawe ponad 6% deklaruje, że sprzedaż prowadzi wyłącznie w kanale m-commerce. Pozostali zaznaczyli, że mają świadomość potrzeby dostosowania się do trendu mobile.

Strona www czy aplikacja mobilna, czyli e-commerce czy m-commerce?

Z badań wynika, że ponad 38% przedstawicieli branży e-commerce posiada już responsywną stronę internetową dostosowaną urządzeń mobilnych, a 16% zamierza taką mieć. Jeśli chodzi o dedykowaną aplikacje mobilną jest to rzadziej wybierane rozwiązania. Na ten moment 10% deklaruje, że posiada takie rozwiązanie, a 13%, że planuje takowe mieć. Przystosowanie strony www do wymogów RWD, wydaje się być prostszym do wdrożenia i dlatego na dzisiaj bardziej popularnym. Pytanie tylko czy nie tymczasowym? Dynamika rozwoju potrzeb rynku charakteryzuje się niezwykłym tempem.

Dlaczego biznes otwiera się na m-commerce?

Jak wynika z badań Dotpay, jako główny argument, aż 89% przedstawicieli branży e-commerce wskazuje, że możliwość dokonywania zakupów z poziomu urządzeń mobilnych jest bardzo wygodna z punktu widzenia kupującego, co rzecz jasna ma przełożenie na ilość realizowanych transakcji w sklepach i serwisach online. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest bardzo prosta. Dziś telefon komórkowy w zasadzie każdy z nas ma stale pod ręką, tablet też łatwo spakować do torebki. Współczesny Kowalski jest zabiegany dom – praca – dom i nierzadko brakuje czasu na to by odpocząć, a co dopiero zrobić zakupy. W tym kontekście możliwość dokonywania płatności z poziomu urządzeń mobilnych na przykład w drodze z pracy lub do pracy (pociągu, w tramwaju, w autobusie), czy nawet w chwili relaksu poza domem jest rewelacyjnym rozwiązaniem. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Dotpay aż 22% przedstawicieli branży e-commerce podkreśla, że dostosowanie platform e-commerce do urządzeń mobilnych zwiększa ruch w sklepie, a tym samym obroty i zyski sklepów i serwisów online. Może się zatem spodziewać, że m-commerce, jako popularna wersją tradycyjnych sklepów internetowych zawojuje w niedługim czasie branżę internetową. 

Radosław Łach, Business Development Manager