W roku 2010 ciągle powtarzano jak mantrę, ze wkrótce nadejdzie rok mobile.. Czasy się zmieniły i obecnie już niemal każdy z nas posiada smartfona, regularnie przeglądając internet właśnie z jego pomocą. Dawno skończyły się pytania „czy” warto inwestować w stronę mobilną. Można co najwyżej odpowiadać na pytanie „dlaczego” mobilna wersja strony jest niezbędna. Odpowiedź w artykule!

Czy naprawdę strona musi być mobilna?

Wiele stron ma już swoje lata i nawet jeśli ich właściciele inwestują w modernizację ich wyglądu, mocno opierają się kosztom, jakie musieliby ponieść w trakcie dostosowania ich do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Ich argumentem zazwyczaj jest to, że przecież strona działa i przynosi zyski. Czy jednak na pewno oznacza to, że zmiany nie są konieczne?

Zauważ, że wiele osób zanim skorzysta z usług oferowanych na danej stornie, najpierw kilkukrotnie ją wyświetli. Bywa, ze na różnych urządzeniach, chociażby właśnie na telefonie w trakcie przerwy obiadowej w pracy. Ignorowanie tego faktu może przekładać się nie tylko na zmniejszenie własnych zysków, ale i na stopniowe ustępowanie pola konkurencji. Czy na pewno warto?

Co więcej, może się zdarzyć, ze w zwykłej, codziennej rozmowie, ktoś poleci znajomym właśnie Twoją stronę. Gdy Ci później sprawdzą ją właśnie na telefonie i zobaczą, ze witryna wyświetla się błędnie, mogą nie mieć ochoty (albo po prostu nie pamiętać) o jej ponownym sprawdzeniu na laptopie.

Mobilna wersja strony a Google

W trakcie dyskusji na temat tego, czy strona powinna być mobilna, nie sposób zignorować stanowiska Google w tej sprawie. Okazuje się, że wyszukiwarkowy gigant już dawno zaczął stopniowe, ale za to bardzo konsekwentne wymuszanie mobilności stron internetowych.

Początkowo przekładało się to jedynie na wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania mobilnego informacji o tym, że dana strona może źle działać. Obecnie Google traktuje indeks mobilny jako priorytetowy, szybciej go indeksując i uwzględniając w nim takie czynniki, jak prawidłowe wyświetlanie zawartości, wielkość czcionki, czy wygodę korzystania z elementów klikalnych. Co ciekawe, na tym się nie skończyło i coraz mocniejszy akcent kładziony jest również na to, czy wersja mobilna wczytuje się odpowiednio szybko.

Mobilna wersja strony - jak powinna działać strona dostosowana do urządzeń mobilnych?

Przede wszystkim powinna być responsywna, czyli być zaprojektowana i wykonana zgodnie z założeniami RWD. Oznacza to, że automatycznie dopasowuje się ona do szerokości ekranu, zarówno w przypadku standardowych monitorów, jak i telefonów i tabletów. Zauważ, ze takie podejście powinno uwzględniać również fakt, że kolejne generacje telefonów mają coraz wyższe rozdzielczości, ale nadal ich ekrany mają niewielkie rozmiary i są obsługiwane w sposób dotykowy – a to wbrew pozorom wymaga odpowiednich umiejętności ze strony webdesignerów przygotowujących szablon strony.

Warto przy tym pamiętać, że wersja mobilna nie musi zawierać wszystkich elementów strony desktopowej – wraz z przeskalowaniem na mniejszy ekran zbyteczne elementy mogą być ukrywane lub zwijane. W przypadku wielu stron mobilnych widać to doskonale na podstawie menu typu „hamburger”, które zamiast wyświetlać od razu wszystkie opcje (które de facto zasłoniłyby cały ekran), prezentuje się jako przycisk, którego „tapnięcie” wywołuje najważniejsze opcje – czasem pozwalające na dalsze rozwijanie