W dwudziestym pierwszym wieku marketing prowadzony z użyciem narzędzi internetowych staje się coraz bardziej rozpowszechnionym sposobem na promocję przedsiębiorstwa. Jedną z metod w zakresie marketingu online, która z uwagi na swoje liczne zalety cieszy się dużą popularnością, jest prowadzenie bloga firmowego. O czym należy pamiętać, aby móc skutecznie prowadzić blog?

Blog firmowy — dlaczego jest to efektywne działanie?

Internetowy blog firmowy to rozwiązanie, które jest w ostatnich latach stosowane zarówno przez międzynarodowe korporacje, jak i niewielkie przedsiębiorstwa o lokalnej skali działania. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ pozwala ono skutecznie budować markę przedsiębiorstwa. Prowadzenie bloga sprawia, że na daną stronę internetową trafia więcej odwiedzających, co zwiększa rozpoznawalność firmy na rynku i zwiększa szansę, że czytelnicy sięgną po produkty lub usługi przedsiębiorstwa.

Oczywiście, osiągnięcie celu w tym zakresie wymaga przemyślanego działania. Co należy zrobić, aby skutecznie prowadzić firmowy blog? Nie ma uniwersalnego sposobu na sukces, aczkolwiek warto przestrzegać poniższych zasad.

Dobór stylu do odbiorców

Podstawą podczas prowadzenia bloga firmowego jest odpowiednie dobranie stylu treści do charakteru odbiorcy. Przykładowo, w przypadku bloga prowadzonego przez biuro rachunkowe czy kancelarię podatkową należy stosować oficjalne słownictwo branżowe, a treści powinny zawierać odniesienia do przepisów prawnych.

Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja, jeśli jest mowa na przykład o blogu firmowym przedsiębiorstwa z branży rozrywkowej, muzycznej czy sportowej. W takim wariancie można zastosować slang młodzieżowy itd. Z kolei w przypadku salonu kosmetycznego, zakładu fryzjerskiego czy przedszkola warto postawić na bezpośredni styl, stosować zdrobnienia itd. Taki stan będzie odpowiedni dla odbiorców, którymi są zazwyczaj kobiety.

Niezależnie od tego, jaki styl wybierzesz, powinieneś być konsekwentny. Oznacza to, że jeśli na przykład zwracasz się w swoich tekstach do użytkowników w sposób bezpośredni (per „Ty”), to niespodziewane przejście na formę bezosobową będzie niewskazane. Nagła, radykalna zmiana stylu bloga firmowego może zniechęcić użytkowników do dalszego śledzenia treści.

Blog firmowy to nie reklama produktu

Często zdarza się, że blog firmowy staje się miejscem nachalnej reklamy produktu lub usługi oferowanej przez przedsiębiorstwo. Jest to błąd, ponieważ użytkownik — widząc często pojawiającą się nazwę firmy w kolejnych tekstach — szybko stwierdzi, że treści blogowe są pozbawione wartości merytorycznej. A przecież ten ostatni czynnik, czyli wartościowy przekaz, jest podstawą bloga firmowego jako content marketingu. W efekcie, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie umieszczenie nienachalnej wzmianki o firmie na końcu tekstu.

Blog firmowy a SEO

Podczas przygotowywania treści blogowych warto zadbać o to, aby tekst był wartościowy pod kątem SEO (ang. Search Engine Optimization). Oznacza to, że we wpisach powinny znaleźć się frazy kluczowe, które sprawią, że witryna będzie bardziej atrakcyjna dla wyszukiwarek internetowych. Oczywiście, nie należy przesadzać, ponieważ nagromadzenie fraz sprawi, że tekst stanie się sztuczny w odbiorze przez czytelnika. Skutek będzie podobny jak w przypadku nachalnej reklamy — czytelnik zrezygnuje z dalszej lektury.