Codziennie jesteśmy zasypywani kilkunastoma newsletterami. Jedne są bardziej przekonujące inne mniej, na jedne zwracamy uwagę, na inne nie. Efektywny newsletter? Wbrew pozorom stworzenie krótkiego przekazu, który przekona czytelnika, że warto poświęcić więcej uwagi na przesłaną treść nie jest takie proste. Co stanowi o tym, że newsletter jest skuteczny i co zrobić by subskrybenci zwracali uwagę na przesyłane informacje?

Efektywny newsletter - po co i dla kogo?

Najważniejsza jest świadomość, że tworzenie newslettera nie jest banalne i nie powinno być robione “na kolanie”. Efektywny newsletter będzie spełniał swoją funkcję, gdy zostanie dobrze dopracowany, zarówno pod względem estetycznym jak i treściowym. Zanim zaczniesz tworzyć newsletter, odpowiedz sobie na 2 pytania, na podstawie których zbudujesz główne założenia:

  • jaką funkcję powinien spełniać?
  • do kogo jest kierowany?

Jeśli już wiesz po co i dla kogo chcesz tworzyć przekaz, skup się na tym jak będziesz przekazywał informacje. Przede wszystkim musisz zaintrygować i zaciekawić.

Temat

Efektywny newsletter powinien wyróżniać się z gąszcza innych maili, by czytelnik zwrócił na niego uwagę. Wymyśl jakiś krótki i konkretny temat, który zachęci do otworzenia maila. Badania pokazują, że najwyższy open rate (wskaźnik otwarć) mają tytuły dwuwyrazowe. Pamiętaj, że coraz więcej użytkowników wyświetla wiadomości na smartfonach, dlatego warto skrócić temat i zastosować preheader - pierwsze zdanie wyświetlające się pod tematem, stanowiące jego dopełnienie. Budując temat, zwróć uwagę, czy najważniejsze słowa znajdujące się na jego początku. Zastanów się także, czy zastosowanie emoji lub kolorowej grafiki nie zwiększy jego atrakcyjności.

Header

Kiedy odbiorca zdecyduje się na kliknięcie tematu i otworzenie e-maila, powinien trafić na unikalny nagłówek, tzw. header. Ważne jest, aby header zawierał wszystkie podstawowe informacje, które chcesz przekazać. Czytelnik powinien się z niego dowiedzieć co mamy mu do zaoferowania. Kolejnym elementem jest CTA, czyli call to action. Pod tym skrótem kryje się zachęcenie do wykonania działania, dlatego pod hasłem głównym powinien być button, zachęcający do klikania. Kliknięcie powoduje przeniesienie na stronę docelową.

Stopka

Na końcu wiadomości powinieneś umieścić stopkę, a w niej informacje na temat tego kim jesteś i czym się zajmujesz. Warto dodać informacje kontaktowe oraz odnośniki do mediów społecznościowych. Stopka jest stałym elementem, który zwiększa wiarygodność firmy i pozwala na szybkie odszukanie firmy w sieci.

Estetyka

Najczęściej czytanymi newsletterami są te, w których element graficzny przeważa nad tekstem. Chętniej oglądamy kolorowe obrazki, zdjęcia czy infografikę niż czytamy akapity tekstu. Dobór kolorystyki czy fontu ma znaczenie, biorąc pod uwagę wiek odbiorcy i jego profesję (na subiektywne poczucie estetyki nie mamy wpływu). Efektywny newsletter powinien być nowoczesny i świeży, stworzony zgodnie z najnowszymi trendami.