O Public Relations w Polsce zrobiło się głośno w latach 90-tych, kiedy nastąpił rozwój mediów. W tym czasie przedsiębiorcy oraz politycy uświadomili sobie, jak ważne są ich relacje z zewnętrznym, a także wewnętrznym otoczeniem. Od tego momentu stopniowo wzrastała potrzeba kontrolowanego kształtowania kontaktów z otaczających im środowiskiem. Dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii obecnie relacje międzyludzkie odbywają się również za pośrednictwem Internetu, tworząc tym samym nowe, nieograniczone możliwości promocji. Wychodząc na przeciw potrzebom społeczeństwa powstał e-PR.

Czym jest e-PR?

Działania e-PR nazywane są również Internet Public Relations bądź PR Internetowym i polegają przede wszystkim na kształtowaniu stosunków firmy z otoczeniem przy wykorzystaniu narzędzi dostępnych w Internecie. PR Internetowy to między innymi przygotowywanie materiałów prasowych oraz publikowanie ich. E-PR może polegać również na podejmowaniu współpracy z blogerami, prowadzeniu wirtualnego biura prasowego, czy wypowiadanie się bądź udzielanie wywiadów w imieniu firmy.

Głównym celem e-PR jest szeroko pojęta komunikacja z odbiorcami, budowanie pozytywnego wizerunku firmy bądź produktu oraz rozpoznawalność marki wśród użytkowników sieci.

E-PR to nie tylko pozycjonowanie

Internet Public Relations to coś więcej niż pozycjonowanie czy social media marketing. Polega nie tylko na bezpośrednim oddziaływaniu na klienta, ale również na budowaniu wizerunku firmy. Celem e-PR nie jest wysoka pozycja w wyszukiwarce Google, a stworzenie w świadomości internautów wizerunku firmy - eksperta w danej branży, zbudowanie zaufania do marki, a także uzyskanie ich akceptacji w stosunku do działań podejmowanych przez przedsiębiorstwo.

Wykorzystać e-PR już teraz!

Do przygotowania strategii e-PR można zatrudnić specjalistów, jednak są to stosunkowo drogie usługi, które w dodatku nie przynoszą natychmiastowych mierzalnych efektów. Wiele firm - przede wszystkim tych małych, początkujących z ograniczonym budżetem - decyduje się na samodzielne prowadzenie działań e-PR. Wykorzystują w tym celu możliwości nawiązania współpracy z blogerami czy branżowymi portalami, publikując za ich pośrednictwem artykuły eksperckie bądź notki prasowe. Dodatkowo przy każdym takim artykule pojawi się adres URL firmowej strony, co w naturalnym sposób jednocześnie pozytywnie wpłynie na jej pozycję.

Dobrze zaplanowana strategia e-PR może przynieść sporo korzyści dla firmy. Obecnie budowanie wizerunku marki i świadomości odbiorców ma ogromne znaczenia. Wykorzystując Internet w którym tkwi ogromny potencjał, można dowolnie kształtować stosunki firmy z klientami. Należy jednak mieć na uwadze to, że każda strategia, czy marketingowa czy PR Internetowego, musi być indywidualnie dopasowana do potrzeb firmy i grupy docelowej.