Profesjonalne działania marketingowe zawsze mają konkretny cel, dlatego należy mierzyć i analizować ich rezultaty. To naturalne, że czasami na efekty trzeba poczekać, a innym razem chce się je dostrzec od razu. O tym drugim przypadku można mówić w kontekście performance marketingu. Pora przybliżyć znaczenie tego pojęcia i opisać praktyczne rozwiązania, z których warto korzystać. Czym jest performance marketing? Przekonaj się!

Czym jest performance marketing?

Tym pojęciem można zdefiniować relację pomiędzy reklamodawcą a wydawcą, gdy płaci się jedynie za uzyskany efekt. Tym samym podmiot zlecający działania promocyjne wie, za co konkretnie płaci, a temu, kto jest odpowiedzialny za wykonanie, zależy na szybkiej i skutecznej realizacji przynoszącej wymierny zysk.
Skuteczność jest w takim przypadku mierzona na bieżąco, więc są możliwe korekty, które prowadzą do optymalizacji i zwiększenia wydajności. Jeśli Twojej firmie zależy na uzyskaniu szybkiej konwersji lub efektywnej sprzedaży, warto szukać sposobów, które zagwarantują osiągnięcie pożądanych rezultatów. Zwłaszcza że tak naprawdę za wiele działań odpowiada wydawca (np. bloger), a nie sam reklamodawca.

Modele rozliczeń

Zapewne zastanawiasz się, jak rozliczana jest efektywność w działaniach zaliczanych do performance marketingu. Oto lista popularnych rozwiązań.

  • CPL – „Cost Per Lead”. Odbiorca danej treści wysłał pytanie poprzez formularz, założył konto w serwisie, dołączył do newslettera itp., czyli został uzyskany lead sprzedażowy.
  • CPC – „Cost Per Click”.Wydawca otrzymuje od reklamodawcy wynagrodzenie za każdy efekt w postaci kliknięcia w baner czy link przekierowujący pod wskazany adres.
  • CPO – „Cost Per Order”. Rozwiązanie charakterystyczne dla działań wokół sklepów internetowych. Opłata jest przekazywana za każde zamówienie, które dzięki wydawcy złożył odbiorca.
  • CPS – „Cost Per Sale”. Swoista odmiana modelu CPO, w której opłata jest umówioną prowizją za każde zamówienie.

Istnieją też modele hybrydowe. Dla wyjaśnienia podajmy prosty przykład. Posiadasz internetową księgarnię i chcesz zwiększyć zyski oraz konwersję. Liczysz na szybki, zauważalny efekt, dlatego jako reklamodawca nawiązujesz współpracę z kilkoma znanymi blogerami, którzy na swoich stronach recenzują książki i piszą na temat literatury oraz rynku wydawniczego. W kontekście performance marketingu nazwiemy więc ich wydawcami. Z kolei odbiorcami są czytelnicy ich treści.
Jeżeli na stronie wybranego bloga umieszczony jest baner przekierowujący do Twojej księgarni internetowej, w ramach modelu Cost Per Click zapłacisz wydawcy tylko wtedy, gdy dany odbiorca kliknie w obrazek, który przekieruje go na Twoją stronę. Z kolei jeżeli wydawca doprowadzi odpowiednio do pozyskania leadu sprzedażowego lub złożenia zamówienia, rozliczenie nastąpi w modelu CPL lub CPO/CPS.

Performance marketing – liczy się efektywność

Jeśli działania mają być skuteczne, trzeba je monitorować, używając do tego dokładnych narzędzi i metod analitycznych. W tym kontekście wskazuje się na:

  • współczynnik CTR – „Click Through Rate”,
  • współczynnik konwersji CR – „Conversion Rate”.