Chociaż branża e-commerce rozwija się w zawrotnym tempie, prowadzenie własnego sklepu online może być trudniejsze niż kiedykolwiek. O wyzwaniach w świecie online i o tym, jak skutecznie im zaradzić rozmawiamy z opiekunką projektu Allegro+, Joanną Kąkol.

Jak wygląda sytuacja na rynku e-commerce w Polsce?

WFirma: Biznes online od kilku lat przeżywa prawdziwy rozkwit. Z roku na rok coraz więcej ludzi docenia ideę robienia zakupów w Internecie, bez konieczności wychodzenia z domu. Jak wynika z raportu Gemius, w 2019 roku już ponad 60% internautów kupuje w sieci. Przypomnijmy, że jeszcze kilka lat temu, w 2018 i 2017, te liczby oscylowały na poziomie odpowiednio 56% i 54%. Prezentowane dane nie powinny dziwić - zakupy online są szybkie i wygodne, co szybko zauważyli polscy konsumenci. Wraz z rozwojem branży e-commerce, w Internecie znajdziemy więcej produktów niż na półkach w stacjonarnych sklepach, nierzadko w bardziej atrakcyjnych cenach!

Bardzo dobrze dzieje się także po drugiej strony barykady. Polska znalazła się na 13 miejscu wśród najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie. W naszym kraju każdego dnia powstaje średnio 20 sklepów online, a ich całościowa liczba przekroczyła już 31 tysięcy. Według raportu Cushman & Wakefield, szacuje się, że obecna wartość rynku e-commerce wynosi ponad 50 miliardów złotych, a jak wskazują prognozy - biznes online dopiero nabrał wiatru w żagle. Przewiduje się, że w ciągu kolejnych lat jego wartość osiągnie nawet 80 miliardów złotych. 

Co to oznacza dla właścicieli sklepów?

WFirma: Z jednej strony, same dobre wieści. Wraz z rozwojem rynku rośnie popyt na produkty nabywane drogą online, a co za tym idzie - rosną zyski ze sprzedaży. Przeciętny internauta wydaje miesięcznie 235 zł na odzież i akcesoria, 230 zł na obuwie, a 204 zł na artykuły spożywce. Według Gemius, już 1/3 kupujących zwiększy te wydatki w ciągu kolejnego roku. Co ciekawe, zakupy w Internecie nie są już wyłącznie domeną młodych. W 2019 roku odnotowano wzrost zainteresowania sklepami e-commerce wśród osób starszych, powyżej 50 roku życia. Kreuje to ogromne możliwości wzrostu dla branży, która teraz może prześcigać się w oferowaniu produktów i usług dedykowanych dla tej grupy wiekowej.

Sytuacja na rynku stwarza dogodne warunki do zakładania nowych działalności. Z drugiej strony, dynamiczny wzrost konkurencji może zaszkodzić zwłaszcza właścicielom małych i średnich sklepów. Wybicie się w Internecie i praca nad pozycjonowaniem produktów nigdy wcześniej nie było tak trudna i pełna wyzwań.

Co jest zatem największą trudnością w prowadzeniu sklepu online?

WFirma: Lata doświadczenia w branży pokazały, że największy problem stanowi często zbyt mały budżet, którym dysponuje marka; a właściwie odpowiednie nim dysponowanie. Małe sklepy na starcie przegrywają z dużymi graczami, którzy inwestują setki milionów w działania reklamowe.

Rozwój Internetu dał nam praktycznie nieograniczone możliwości docierania do konsumentów w każdym zakątku kraju. Wykorzystanie najnowszych technologii i sposobów promocji pozwala na szybkie i skuteczne pozyskanie tysięcy nowych klientów. Dobrze wiedzą o tym największe sklepy, które „bombardują” klientów komunikatami o nowych kolekcjach, konkursach czy atrakcyjnych akcjach rabatowych. Szacuje się, że do przeciętnego internauty każdego dnia dociera ok. 20 tysięcy reklam, a tylko niewielka część (ok. 150) zostaje w ogóle zauważona. Jakie szanse na przebicie ma w tym gąszczu informacji mała marka? Znikome.

Promocja to tylko niewielki wycinek tego, z czym mierzy się na co dzień marka. Takie aspekty jak utrzymanie stabilności witryny www, działania optymalizacyjne czy procesy logistyczne wiążą się z ogromnymi wydatkami i nakładami pracy. To powoduje, że małe i średnie sklepy z niewielkim budżetem są często zmuszone do podejmowania niełatwych decyzji: w co zainwestować? i kosztem czego?

Jak w potrzeby przedsiębiorców wpisuje się nowe rozwiązanie, Allegro+?

WFirma: Integracja Allegro+ jest rozszerzeniem do systemu wFirma.pl dedykowanym dla sklepów online. Dodatek został zaprojektowany z myślą o przedsięwzięciach z ograniczonych budżetem, ale z jego wdrożenia mogą skorzystać także większe marki - szczególnie te, które mocno eksploatują platformy aukcyjne jako kanały sprzedaży.

Połączenie wFirma - narzędzia do fakturowania i księgowości online - z Allegro pozwala na pełną automatyzację procesów sprzedażowych. W dużym uproszczeniu przedsiębiorca, korzystając wyłącznie z jednego panelu, przeprowadza klientów przez cały cykl zawarcia transakcji - od wyboru produktów, rozliczenia płatności, po wysyłkę i księgowanie. Sprzedaż dóbr nie jest już uzależniona od posiadania zewnętrznej witryny www i pozycjonowania produktów, co pozwala na znaczne oszczędności i ułatwia prowadzenie biznesu online.

Dlaczego warto postawić na Allegro?

WFirma: Odpowiedź jej prosta - żadna inna platforma w Polsce nie ma takiego potencjału sprzedażowego. Portal odwiedza miesięcznie 17 milionów użytkowników, którzy w każdej minucie składają ok. 520 zamówień. To tam w poszukiwaniu produktów pierwsze kroki kieruje 26% internautów. Takie dane dają wręcz nieograniczone możliwości rozwoju dla przedsiębiorców, bez względu na wielkość sklepu.

Decydując się na dodatek wFirma, przedsiębiorca nie musi rezygnować z prowadzonych dotychczas działań. Nasz system pozwala zaimportować istniejące wcześniej aukcje i wykorzystać stworzone szablony, a przy tym daje dostęp do nowych (niedostępnych wcześniej) funkcji. Przykładowo, klient będzie w stanie wystawić pojedyncze i masowe aukcje, które automatycznie pojawią się na jego koncie Allegro. Dzięki ich synchronizacji ze stanem magazynowym produktów, akcje będą samoistnie wznawiane lub wstrzymane bez ryzyka sprzedaży ponad stan.

Wychwalamy Allegro, jednak korzystanie z samej platformy to nie wszystko. Jak jej braki uzupełnia system wFirma?

WFirma: To prawda, Allegro pozwala dotrzeć nawet małym markom do tysięcy potencjalnych klientów, ale nie rozwiązuje wszystkich problemów, z którymi mierzą się przedsiębiorcy. Wiele sklepów wykorzystuje Allegro tylko jako dodatkowy kanał sprzedaży, a większość działań prowadzi wciąż na swojej zewnętrznej witrynie www. To właśnie po to, żeby wypełnić tę lukę powstało Allegro Plus. Integracja dodatku Allegro+ z narzędziem wFirma pozwala obejść trudności i domknąć cały proces, korzystając tylko z jednego panelu.

Najlepiej zobrazować to na przykładzie. Klient kupuje produkt na Allegro w sklepie opartym o rozwiązanie wFirma. Informacja ta jest automatycznie przekazywana do naszego systemu. Na jej podstawie zostaje wygenerowana faktura, która w kolejnym kroku jest wysyłana bezpośrednio do klienta. Integracja w przewoźnikami takimi jak Poczta Polska i Paczka w Ruchu umożliwia pobranie etykiet nadawczych i nadanie przesyłki. Numer przewozowy trafia następnie z powrotem na Allegro, dzięki czemu klient może na bieżąco śledzić podróż swojej paczki. WFirma księguje zamówienie i… gotowe! To wszystko dzieje się w obrębie jednego zintegrowanego systemu. 

Allegro+ to automatyzacja, która pozwoli zaistnieć na rynku tysiącom nowych przedsiębiorców. Prowadzenie biznesu online wcale nie musi być trudne. Po co korzystać z dziesięciu różnych narzędzi (dodatkowo często kosztowanych), kiedy teraz wszystkie funkcje i najważniejsze informacje można mieć w jednym, bezpiecznym miejscu? Odpowiednia konfiguracja systemu wFirma sprawi, że jedynym zadaniem przedsiębiorcy będzie bieżąca kontrola działań.