Przedsiębiorca, który do celów swojej działalności wykorzystuje auta, ma możliwość skorzystać z bardzo opłacalnego dla niego, odliczenia VATu. By móc oszczędzić, może kupić samochód z atestem producenta lub dostawcy. Taki samochód, popularnie zwany samochodem z kratką, nie jest już autem osobowym, tylko ciężarowym, a jego udźwig przewyższa 500kg. Podatnik posiadający ww. pojazd, ma sposobność odliczyć VAT przy jego zakupie lub leasingu, ale również może odliczyć koszty zakupu paliwa napędowego, dokumentując je odpowiednimi rachunkami VAT. Przepisem, który reguluje przymus montowania w autach ciężarowych trwałej przegrody, jest §8 ust.4 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003r., Nr 32, poz. 262, z późn. zm.). Mówi on o tym, że przestrzeń kierowcy i miejsce dla pasażerów, winno być oddzielone od części ładunkowej odpowiednią, trwałą ścianką. Po aktualizacji niniejszej ustawy, wielu przedsiębiorców zdecydowało się odejść od kratki, która niejednokrotnie utrudniała jazdę pojazdem. Biznesmeni ci sugerowali się z pewnością perspektywą utraty opcji odliczenia VATu od wyżej wymienionego samochodu. Jednak po orzeczeniach europejskich, możliwość ta wraca. Co z tym się wiąże, jeżeli kratka nie była zdemontowana, możliwe jest odzyskanie podatku VAT za okresy minione. Jeśli zaś przegroda była zdemontowana, a tym samym zmienił się typ samochodu, podatku VAT nie można już odzyskać. Trzeba też pamiętać, że samochód, który nie posiada kratki, a zarejestrowany jest jako samochód ciężarowy, nie wypełnia ustalonych w przepisach drogowych warunków technicznych, przez co nie zostanie on wprowadzony do ruchu drogowego po przejściu wcześniejszej kontroli. Do całkowitego usunięcia przegrody niezbędne są: • Przerejestrowanie auta na samochód osobowy, • Przegląd w stacji kontroli pojazdów, • Przeróbka auta Wyżej wymieniony samochód można zwać osobowym, jednak nie gwarantuje on możliwości odliczenia VATu od kupowanego paliwa napędowego.