O powodzeniu naszej firmy świadczą nie tylko szerokie kontakty i pieniądze, ale też… strój. Odpowiednio przygotowany biznesowy dress code stanowi wizytówkę firmy i mówi wiele o sposobie zarządzania. W zależności od znajomości zasad jego stosowania może być źródłem osiągnięcia wielu intratnych transakcji lub zniszczenia najbardziej oczywistego sukcesu. Jaki jest zatem najlepszy dress code w biznesie?

3 główne cechy dress code w biznesie

O profesjonalizmie naszego stroju biznesowego świadczy zachowanie umiaru. Umiejętne wyczucie stylu nie musi iść w parze z drogimi dodatkami czy najlepszymi markami. Nasz ubiór powinien być przede wszystkim wyrazem schludności i szacunku do osób, a nie wyznacznikiem zamożności. Najważniejsze jest zatem, aby zawsze był świeży i czysty, a dobrane do niego dodatki przemyślane. Istotną rolę odgrywa również długość, wielkość oraz prawidłowe zestawienie kolorów i wzorów. Czynnikiem warunkującym nasz odbiór przez otoczenie jest również mowa ciała. Razem z odpowiednim strojem służbowym budują pierwsze wrażenie w oczach potencjalnych partnerów biznesowych czy samych współpracowników.

Główne cechy jakie powinien reprezentować dress code w firmie, to:

  1. Elegancja
  2. Prostota
  3. Schludność

Biznesowy dress code dla panów

  • Garnitur - podstawowy i jedyny słuszny wybór stroju biznesowego. Nie może być za mały ani zbyt luźny. Dobrze skrojony garnitur podkreśli sylwetkę oraz będzie synonimem pewności siebie, szyku i profesjonalizmu. Ważna jest także kwestia rękawów - powinny zakrywać nadgarstki i jednocześnie odkrywać mankiet koszuli na minimum 1,5 centymetra. Kolor garnituru powinien być ciemny, ale nigdy czarny. Ten poświęcony jest na wyjścia wieczorne.
  • Marynarka - powinna być zapięta tylko na jeden guzik! Kieszenie marynarki muszą pozostać puste. Wyjątek stanowi górna kieszonka - zarezerwowana wyłącznie na butonierkę.
  • Koszula - dopuszczalna jest tylko z długimi rękawami (nawet jeśli miałyby być podwinięte). Unikaj białego koloru, ponieważ ten stosuje się na okazje typu chrzest czy pogrzeb. Pamiętaj jednak, że jest to najjaśniejszy element Twojego ubioru. Pastelowe, ciepłe koszule będą dobrze współgrać z ciemnymi garniturami.
  • Krawat - stanowi swego rodzaju ”biżuterię” do męskiego biznesowego stroju. Idealnie jest, jeśli pasuje do koszuli, a jego wiązanie kończy się na wysokości paska. Dla zachowania eleganckiego stylu zrezygnuj z krzykliwych kolorów i wyrazistych deseni.  
  • Skarpetki - dobieraj zawsze do koloru butów i paska. Powinny być zatem czarne i na tyle długie, aby w żadnej sytuacji nie odkrywały łydek.

Biznesowy dress code dla pań

  • Garnitur, marynarki, spódnice, spodnie, sukienki - wybór kobiecego stroju biznesowego jest ogromny i często stanowi duży problem. W przeciwieństwie do mężczyzn, kobiety mają więcej możliwości służbowego ubioru. Priorytetem jest zachowanie właściwej długości i rozmiaru stroju. Na przykład w przypadku marynarki rękawy nie mogą być krótsze niż do łokci.
  • Kolor - jest głównym wyznacznikiem kobiecego dress code’u. Wystrzegajmy się czerni, ponieważ ta, tak samo jak w przypadku męskiego stroju, zarezerwowana jest na wyjścia wieczorne. Dla utrzymania powściągliwości i szyku zrezygnujmy też z jaskrawych barw. Jeśli nasz kostium wymaga dobrania koszuli, wybierzmy pastelowe odcienie, które będą pasować do karnacji.
  • Obuwie - dopuszczalne są szpilki, które zakryją palce, a ich wysokość nie będzie większa niż 7 centymetrów.
  • Dodatki - w postaci biżuterii, torebki czy makijażu są równie ważnym elementem kobiecej garderoby. Ważne jest, aby nie przesadzić i dobrać je do wcześniej ustalonej koncepcji. Wybrane dodatki powinny stanowić spójność całej stylizacji, zamiast być jedynym elementem wyróżniającym się na tle pozostałych.