Każdy, kto inwestuje w stronę internetową, powinien wybrać dla niej jak najlepszą domenę. Poniższy artykuł skupia się na uzasadnieniu, dlaczego jest to tak istotne, a przy okazji czym tak naprawdę wyróżnia się domena, którą należy uznać za optymalnie dobraną. Dobra domena internetowa jest kojarzona z nazwą firmy, bądź produktem.
Domena internetowa a wizerunek firmy
Strona WWW często jest podstawowym kanałem komunikacji z potencjalnymi klientami czy kontrahentami. Nie jest dodatkiem ani eksperymentem, ale docelowo Twoją internetową wizytówką, gdzie każdy może znaleźć niezbędne informacje i inne wartościowe treści.
Nie zawsze domena pokrywa się z nazwą przedsiębiorstwa. Często – na przykład w przypadku firm usługowych – rejestruje się domeny według schematu „nazwausługimiasto.pl”, choć dany podmiot ma swoją inną nazwę.
W przypadku firm, którym zależy na intensywnej promocji, rejestracja odpowiedniej domeny jest wręcz kluczowa. W branży można spotkać się z wieloma interesującymi historiami przejmowania domen przez znane firmy, które wcześniej nie miały takiej możliwości, jak było chociażby w przypadku operatora sieci komórkowej Play (zmiana z playmobile.pl na play.pl w 2011 roku) czy telewizji TVP Sport (dodanie nowego adresu tvpsport.pl dopiero w 2019 roku).
Niekiedy pełna nazwa domeny (wraz z rozszerzeniem, np. .pl. .com) staje się nazwą przedsiębiorstwa i właśnie w tej formie funkcjonuje we wszystkich przekazach reklamowych. Widać więc, że nie jest to kwestia mało istotna, wręcz przeciwnie.
Z wizerunkowego punktu widzenia warto inwestować w domeny, które są:
- unikatowe, oryginalne, nie budzą skojarzeń z innymi podmiotami,
- łatwe do zapamiętania, relatywnie krótkie, z odpowiednim rozszerzeniem,
- atrakcyjne i kreatywne, wzbudzające zainteresowanie, chwytliwe.
Domena internetowa a pozycjonowanie
Drugim z kluczowych argumentów na rzecz wartości dobrej domeny jest jej wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. Upraszczając dość złożone zagadnienie SEO – każda domena, która pojawia się w wynikach wyszukiwania Google, jest oceniana przez algorytm pod kątem wiarygodności i wartości dla użytkowników Internetu. Należy więc unikać kupowania domen obciążonych negatywną historią, na przykład takich, w ramach których były publikowane treści pornograficzne, pirackie czy zawierające fałszywe informacje.
Jeśli w domenie pojawiają się słowa kluczowe, na których chce się pozycjonować Twoja strona – jest to bardzo dobra informacja. To jeden z wielu czynników, ale dość istotny, wpływający na pozycję w wynikach wyszukiwania. Poza tym „interes” SEO często jest zbieżny z wizerunkowym, omawianym w pierwszej części artykułu. Tu działają współzależności. Jeśli domena będzie kreatywna, łatwa do zapamiętania, atrakcyjna dla potencjalnych odbiorców, będzie się lepiej „klikała”, będzie chętniej udostępniana, a w połączeniu z atrakcyjną, wartościową treścią na stronie podniesie pozycję w wynikach Google.
Podsumowując – warto poświęcić na wybór odpowiedniej domeny sporo czasu. Często również trzeba sięgnąć głębiej do kieszeni, aby zarezerwować najlepszy z dostępnych wariantów, ale to wciąż opłacalne działanie na rzecz wizerunku i pozycjonowania strony, a co za tym idzie – całej firmy.