Ilustracje stanowią nieodłączny element komunikacji. Dzięki możliwościom jakie dają banki zdjęć, proces zdobienia wszelkich informacji staje się dużo prostszy, szybszy i tańszy. Wystarczy wejść na stronę www, wybrać odpowiednią grafikę oraz warunki na jakich będziemy z niej korzystać, zapłacić i gotowe.

Banki zdjęć dysponują ogromną ilością zasobów, znajdziemy w nich m.in. zdjęcia, grafiki, ilustracje, a także klipy wideo. Dlatego nawet najbardziej wymagające osoby nie powinny mieć problemu z wyszukaniem pożądanego materiału. Tym bardziej, że stocki oferują szeroką gamę kategorii i tematów, ułatwiając tym samym proces poszukiwania.

Banki zdjęć - macrostockowe i microstockowe

Dwie kategorie na jakie możemy podzielić banki zdjęć to: macrostockowe i microstockowe. Głównymi różnicami pomiędzy nimi jest to, że microstock:

  • udziela licencji typu Royalty Free, jednocześnie dużo tańszych niż macrostock

  • współpracuje z mniej znanymi artystami, ale w szerszym gronie

  • zazwyczaj współpraca pomiędzy bankiem zdjęć, a artystą odbywa się tylko przy pomocy Internetu.

Szerokie grono użytkowników korzysta z microstocków ze względu na lepsze warunki oraz większe możliwości. Większość robi to zupełnie nie świadomie, nie widząc różnicy pomiędzy tymi dwoma kategoriami.

Jak działają banki zdjęć, czyli rodzaje licencji

Większość zasobów, jakimi dysponują banki zdjęć podlega powszechnie stosowanej licencji Royalty Free (RF). Oznacza to, że pliki po pobraniu mogą być wykorzystywane bez ograniczeń czasowych i terytorialnych, na obszarach określonych w licencji. Atutem RF jest fakt, że licencjobiorca nie musi informować o sposobie i zakresie wykorzystywania zdjęć. Ponosi jednorazową opłatę za ilustrację i może ją eksploatować wielokrotnie na różne sposoby. Licencja Royalty Free, nie jest licencją na wyłączność. Oznacza to, że zakupiony materiał może być używany także przez innych. 

Przed zakupem ilustracji warto zagłębić się w regulamin danego stocku, przyjrzeć się typom licencji i szczegółom użytkowania obrazów. Banki zdjęć mają swoje indywidualne przepisy dotyczące zakupu zdjęć, dlatego na różnych stronach może widnieć inna zasada funkcjonowania licencji. Trzeba jednak pamiętać, że pomimo licencji, prawa autorskie do zakupionego utworu pozostają u autora zdjęć. Jest to jednoznaczne z tym, że nie ma możliwości odsprzedaży materiału.

Right Managed (RM) jest kolejną popularną wśród stocków licencją. W przypadku RM cena jest ustalana indywidualnie, w zależności od potrzeb. Tutaj ważne są takie aspekty jak:

  • forma publikacji

  • sposób oraz terytorium rozpowszechniania obrazu

  • okres trwania licencji

W przeciwieństwie do Royalty Free, banki zdjęć umożliwiają wykupienie licencji na wyłączność w ramach Right Managed, co jest istotną informacją przy tworzeniu kampanii reklamowych, druku wielkoformatowego czy kreowaniu wizerunku. 

Ostatnią popularną i równie dość często wykorzystywaną licencją jest Rights Ready (RR). Licencjobiorca przy zakupie RR ma możliwość wykorzystywania zakupionej ilustracji w dwóch wariantach:

  • określony okres i wszystkie pola eksploatacji

  • konkretny sposób wykorzystywania

Jak w przypadku licencji Royalty Free, RR jest często różnie interpretowana przez banki zdjęć. Jej konkretne warunki są szczegółowo opisywane w regulaminach banków, dlatego warto się z nimi zapoznać.

Trudna decyzja, czyli popularne banki zdjęć

Rynek banków zdjęć jest duży i ciągle rośnie. Cały czas powstają nowe agencje stockowe, z nowymi pomysłami i stale powiększającymi się zasobami. Ciężko im się jednak przebić przez takich gigantów jak Corbis czy Getty Images. Biorąc pod lupę polskie banki zdjęć, warto wspomnieć o dwóch kluczowych pozycjach na rynku.

  • www.pl.fotolia.com - Nowojorska agencja powstała w 2004 roku. Jako pierwsza w Polsce udostępniła sprzedaż obrazków, klipów wideo oraz wektorów na zasadzie Royalty Free w polskiej walucie. Zawiera około 47 milionów zdjęć.

  • www.pl.depositphotos.com -  agencja ulokowana na Florydzie. W Polsce działa od niedawna, ale szybko staje się dużym konkurentem na rynku stockowym. Zawiera około 40 milionów zdjęć.

Banki zdjęć są coraz popularniejsze. Mocno konkurują między sobą, aby zapewnić odbiorcom jak najlepsze standardy, zachęcić swoją ofertą oraz jakością zdjęć. Dzięki agencjom stockowym rynek szeroko pojętej reklamy może się w każdej chwili posiłkować gotowymi obrazami. Urozmaicenie tekstu oraz zachęcenie czytelnika do jego przeczytania staję się dużo prostsze, gdy ma się do dyspozycji taki wybór i takie możliwości.