Moda na serwisy poradnikowe w naszym kraju rośnie z każdym miesiącem. Trudno się temu dziwić, skoro internauci to dość wygodna grupa ludzi, którzy chcą na wyciągnięcie ręki mieć odpowiedzi na różnorodne pytania, dotyczące niemal każdej dziedziny życia. W Polsce od kilku lat istnieją już serwisy typu Q&A (question and answer – pytanie i odpowiedź), które pozwalają zadać dowolne pytanie, a następnie oczekiwać na odpowiedź ze strony innych użytkowników. Wydawać by się mogło, że z natury jesteśmy na tyle leniwi, że nie będziemy mieli ochoty komukolwiek pomagać bezinteresownie. Statystyki pokazują jednak odwrotną tendencję, o czym świadczy popularność takich serwisów, jak Zapytaj przejętego przez Grupę Onet czy Spryciarze – portalu poradnikowego z materiałami wideo.

Ask.fm – nowy model Q&A receptą na międzynarodowy sukces

Wydawać by się mogło, że w temacie Q&A nie da się wymyślić niczego nowego. Właściciele Ask.fm pokazali jednak, że wcale nie trzeba innowacji w temacie – wystarczy ograniczenie wszystkich niezbędnych funkcji do minimum, dzięki czemu pytający mogą poświęcić mniej czasu na poruszone zagadnienie. Recepta okazała się prosta: wystarczyło – wzorem Twittera – ograniczyć miejsce na zadanie pytania do 300 znaków, pozwolić na dodanie materiału wideo stworzonego przy użyciu kamerki, a także umożliwić dostęp osobom niezarejestrowanym. Ponadto na stronie profilowej użytkownika dodano miejsce na zdjęcie oraz udzielone odpowiedzi, a także popularne polubienia. Rezultat? Od połowy 2010 roku, kiedy to serwis Ask.fm został założony przez łotewską firmę RIGA, korzysta już z niego ponad 80 milionów użytkowników.

Ask.fm bije rekordy popularności w Polsce

Moda na Ask.fm doszła już również do naszego kraju. Według badań Megapanel/Gemius jesienią ubiegłego roku serwis odwiedziło aż 10 razy więcej Polaków niż w roku poprzednim. Główną grupą docelową są młodzi ludzie w wieku od 7 do 24 lat – łącznie stanowią 1,6 miliona odbiorców. Całkowita liczba realnych użytkowników z Polski pod koniec 2013 roku wyniosła natomiast 2,46 miliona. Tym samym Ask.fm okazał się najpopularniejszym serwisem społecznościowym wśród debiutujących na naszym rynku w ciągu ostatnich dwóch lat. Wyprzedził takie serwisy, jak Twitter – drugie miejsce z wynikiem 2,4 miliona użytkowników, Instagram – 1,5 miliona, czy Pinterest – 1,3 miliona odwiedzających.

Co ciekawe, serwis Ask.fm stał się nawet przyczyną śmierci jednego z użytkowników. Czternastoletnia obywatelka Wielkiej Brytanii popełniła samobójstwo z powodu nieprzychylnych komentarzy na łamach serwisu. Pomimo jeszcze kilku mniej tragicznych w skutkach incydentów łotewski projekt rozwija się z każdym miesiącem, stając się jednym z najpopularniejszych w Polsce i na świecie serwisów poradnikowych.