W latach 2010–2015 szacowano ogromny wzrost na rynku big data. Największe agencje pozarządowe w USA zaczęły planować, a później wdrażać big data marketing – z szacunków wynika, że aż blisko 85% różnego rodzaju organizacji jest na etapie wdrażania lub też planowania wdrożenia big data marketingu. Jak właściwie można określić, czym są wspomniane działania, zdobywające tak ogromną przewagę w świecie biznesu?
Big data marketing – czym jest?
Najczęściej spotykana definicja big data marketingu mówi, że jest to wszystko, co liczymy w petabajtach. Innymi słowy, jest to zbiór wszelkich aspektów związanych z analizą – najczęściej występujących w czasie rzeczywistym. Są to także różnej wielkości zbiory danych (zmieniających się wyjątkowo szybko).
Jednakże McKinsey (firma specjalizująca się w zagadnieniach strategicznych) podaje dużo dokładniejszą i trafniejszą definicję big data marketingu. Określa go jako zbiór danych, których rozmiar przewyższa właściwości standardowych narzędzi służących do składowania, analizy i zarządzania danymi. Definicja podana przez IBM dodaje jeszcze jeden warunek do całości – różnorodność danych i szybkość ich zbierania i przetwarzania. Dodatkowo dane muszą pochodzić z różnych źródeł i być wygenerowane w czasie rzeczywistym lub też zbliżonym do rzeczywistego.
Big data marketing krok po kroku
Big data marketing to zupełnie nowe spojrzenie na wykorzystanie zgromadzonych danych i sposób, dzięki któremu może być prowadzony marketing. W bardzo dużym skrócie można go określić jako wykorzystanie poszczególnych elementów informacji o kontakcie w czasie rzeczywistym, które mają na celu zwiększenie skuteczności działań o charakterze marketingowym za pomocą spersonalizowania komunikacji (one-to-one).
Stosowanie big data marketingu w dzisiejszych czasach jest koniecznym elementem powodzenia działalności. Wszystko ze względu na ogrom użytecznych danych, który ciągle ulega powiększeniu. Przykładem portalu z dużą ilością danych może być Facebook. Jego użytkownicy klikają w przycisk Udostępnij blisko 650 tysięcy razy na minutę. Dodatkowo dodają oni ogromne ilości danych – aż 100 TB dziennie, a to tylko jeden portal społecznościowy. Jeżeli pod uwagę weźmiemy dla przykładu Twittera i 230 milionów tak zwanych tweetów, wówczas wynik staje się olbrzymi. Na podstawie tylko tych dwóch przykładów łatwo można stwierdzić, jakim ogromem danych zostają dziennie zasypywani marketingowcy – dodatkowo są one niezweryfikowane.
Portale społecznościowe nie są jednak jedyną drogą pozyskiwania danych przez marketingowca. Przedsiębiorcy nie powinni się zatem zastanawiać, czy big data marketing jest im obecnie potrzebny – pytanie powinno być raczej skierowane w innym kierunku – mianowicie jak ten potencjał, który drzemie w danych, efektywnie wykorzystać i zwiększyć swoje obroty. Zgromadzone dane to tylko namiastka tego, czym dysponują marketingowcy.
Big data marketing a rynek światowy
Big data marketing pokazał swoje możliwości, pomagając w wygranej wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych w 2012 roku. Sztab Obamy (dokładniej analitycy nazywani data miners, co można przetłumaczyć jako górnicy danych) podczas kampanii prezydenckiej analizował aż 66 tys. scenariuszy kampanii politycznej. Dzięki temu można było potwierdzić zasadność podejmowania decyzji marketingowych, wspomagając się wiedzą oraz analizami informacji zebranymi z wielu źródeł. Analitycy Obamy korzystali z big data, aby przewidywać zachowania wyborców, wpływać na nie i je zmieniać.
Po takiej prezentacji big data marketing zawitał do praktycznie każdej firmy na świecie. Obecnie każde przedsiębiorstwo decyduje się na używanie tego narzędzia, jeżeli poważnie zastanawia się nad dalszym rozwojem, jak również nad umacnianiem swojej pozycji. Osiągnięcie tych celów możliwe jest właśnie poprzez wykorzystanie odpowiednich danych z dużą ilością informacji. Badania przeprowadzone przez IBM umacniają jedynie w podjęciu decyzji o wykorzystaniu big data marketingu. Według nich bowiem aż 90% danych, jakie tworzą ludzie na całym świecie, powstało zaledwie w przeciągu ostatnich dwóch lat. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy są oczywiście portale społecznościowe, ale także ogólnodostępne zdjęcia cyfrowe, nagrania, zapisy wszelkich transakcji finansowych w postaci elektronicznej czy też informacje generowane przez urządzenia GPS.
Twoja firma i big data marketing
Wprowadzając big data marketing do naszej firmy, trzeba przede wszystkim posiadać system, za pomocą którego możliwe będzie: monitorowanie zachowań naszych klientów na stronach WWW, gromadzenie informacji generowanych przez CRM, śledzenie działań klientów na portalach społecznościowych, analizowanie zebranych informacji, personalizacja komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem na podstawie komunikacji one-to-one.
Bardzo dobrym rozwiązaniem dla każdego przedsiębiorstwa zaczynającego korzystanie z big data marketingu jest zastosowanie narzędzi z klasy Marketing Automation. Dzięki nim możliwe jest nie tylko pozyskanie i gromadzenie danych, lecz także przede wszystkim ich analiza w czasie zbliżonym do rzeczywistego.
Big data marketing jest elementem pewnym na współczesnym, wolnym rynku, który nieustannie ulega zmianom. W związku z tym, że pojawia się coraz więcej portali społecznościowych oraz umieszczanych przez użytkowników informacji, konieczne jest posługiwanie się narzędziem umożliwiającym weryfikację zgromadzonych danych i odpowiednie ich wykorzystanie.