Rozwój Internetu w znaczący sposób przełożył się na przedsiębiorczość Polaków. Wiele interesujących działalności w ostatnich latach wykorzystuje możliwości Sieci. W tym tekście podpowiadamy, o czym pamiętać podczas zakładania i rozwijania firmy, która funkcjonuje przede wszystkim online.

Pomysł to podstawa

Najważniejsze, aby mieć dobry pomysł na biznes. Rejestracja działalności nie jest szczególnie trudna – utrzymanie firmy na rynku jest dużo większym wyzwaniem.

Warto się zastanowić, czym ma się wyróżniać nowa marka w świecie internetowego biznesu. Co może zaoferować potencjalnym klientom? Dlaczego produkty lub usługi mają kogokolwiek zachęcić? Jak zdefiniować grupę docelową? Gdy rodzi się koncepcja własnego biznesu, tych pytań powinno być znacznie więcej. Lepiej nie podejmować kolejnych kroków, nie znajdując odpowiedzi.

Załóżmy jednak, że masz pewność, co chcesz robić, dysponujesz wiedzą oraz narzędziami do realizacji swoich planów. Teraz pora wcielić je w życie.

Obecność w Internecie

Sam fakt, że firma stawia na nowoczesną formę działalności – online – jeszcze niczego nie przesądza. Konkurencja jest bowiem ogromna, więc od samego początku należy jasno zdefiniować swoje cele i konsekwentnie dążyć do ich realizacji.

Biznes w Internecie
 wymaga inwestycji w:

  • nowoczesną, czytelną stronę internetową, która pełnię swojej funkcjonalności i estetyki ujawnia zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych,
  • angażującą komunikację za pośrednictwem kanałów dostosowanych do grupy docelowej,
  • działania SEO, które zapewniają lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania Google pod konkretnymi frazami,
  • infrastrukturę IT niezbędną do świadczenia usług na najwyższym poziomie.

Jak widać, wiele różnych, nawet drobnych działań przekłada się na jakość funkcjonowania biznesu. Trzeba wykupić domenę i miejsce na serwerze, sięgnąć po nowoczesne narzędzia i aplikacje, zadbać o bezpieczeństwo i spełnienie obowiązujących procedur, zainwestować w optymalnie dopasowane reklamy, a przede wszystkim cały czas skupiać się na rozwoju zasadniczej działalności, między innymi poprzez aktywny kontakt ze swoją grupą docelową.

Równie istotne formalności

Sam fakt, że zakłada się biznes internetowy, absolutnie nie zwalnia z formalności i procedur, które dotyczą innych przedsiębiorców. Na początku trzeba wybrać formę opodatkowania (rozliczenie na zasadach ogólnych, podatek liniowy lub ryczałt). Ważną kwestią jest również odpowiedni wybór siedziby działalności gospodarczej. W tym kontekście warto dowiedzieć się więcej na temat wykorzystania powierzchni mieszkalnej dla celów firmowych.

W przypadku wielu działalności internetowych nie jest wymagane posiadanie kasy fiskalnej. Wygodnym rozwiązaniem są także elektroniczne faktury, które można wystawić i przesłać zdalnie, bez fizycznego kontaktu z klientem czy kontrahentem. Niezależnie od skali i charakteru działalności bardzo wygodnym rozwiązaniem jest księgowość online. Nowoczesne narzędzia umożliwiają pełną kontrolę nad kadrowymi czy podatkowymi aspektami działalności.

Aby biznes internetowy przyniósł oczekiwane korzyści, należy mieć dobry pomysł, ale i wiedzę, jak wdrożyć go w życie. Przedsiębiorstwo można prowadzić bez wynajmowania biura, bez zatrudniania innych pracowników i bez bardzo kosztownych inwestycji, lecz wymaga to przemyślanych kroków, a przede wszystkim znajomości branży oraz przepisów.