Tworzenie angażującej, perswazyjnej i unikatowej treści, czyli tzw. content marketing, wymaga nie tylko warsztatu i doświadczenia, ale również odpowiednio dobranych narzędzi. Oto kilka podpowiedzi, które udoskonalą przygotowanie jakościowego contentu.

Edytor tekstu

Podstawowym narzędziem do tworzenia tekstów są edytory tekstowe. Raczej nikt nie posiłkuje się notatnikiem, gdy do dyspozycji jest chociażby niezwykle popularny, komercyjny pakiet Microsoft Office wraz z kultowym programem Word. Jego darmowymi odpowiednikami są LibreOffice Writer oraz OpenOffice Writer.

Copywriter czy generalnie pracownik branży kreatywnej i reklamowej powinien doskonale posługiwać się wszystkimi funkcjami edytora tekstu. Bardzo przydatna jest także znajomość pozostałych programów tworzących pakiet biurowy. Ponadto w dobie urządzeń mobilnych treści trzeba czasem przygotować zdalnie, na tablecie czy smartfonie.

Pisanie wymaga przygotowań

Wydawałoby się, że w „pisanym” content marketingu jedynym potrzebnym programem jest wskazany wyżej edytor tekstu, który pozwala na przygotowanie dowolnego pliku tekstowego. Nic bardziej mylnego. Wszak aby treść odpowiadała założeniom i potrzebom kampanii, warto użyć znacznie większej liczby programów czy aplikacji.

Czytanie

Tworzenie treści wymaga sprawnego czytania dużej ilości tekstów, aby przyswajać z nich informacje. Dlatego oprócz spersonalizowanej i wygodnej przeglądarki internetowej zdecydowanie przyda się program/aplikacja do czytania e-booków, czytnik plików PDF, a także czytnik RSS (jeśli korzysta się z tego rodzaju subskrypcji).

Notatnik

Takie aplikacje jak Evernote są znakomitym wsparciem dla specjalistów od marketingu, którzy chętnie notują swoje inspiracje, cytaty, linki czy przemyślenia. Program jest dostępny w wersji desktopowej i działa również jako aplikacja. Można go więc w pełni zintegrować pomiędzy wszystkimi używanymi urządzeniami. Dzięki niemu użytkownik ma pod ręką cyfrowy notatnik, gdziekolwiek jest. Analogicznie warto kolekcjonować zakładki do stron w jednym miejscu. Służy do tego aplikacja Pocket.

Analiza

Aby napisać dobry tekst, trzeba go również odpowiednio zaplanować pod kątem wpływu na pozycjonowanie strony. Często dbają o to specjaliści SEO, ale gdy trzeba wziąć sprawy w swoje ręce, warto znać choćby podstawy Google Analytics czy Google Trends. Praktycznymi rozwiązaniami są także takie narzędzia jak Socialcrawlytics do analizy najpopularniejszych wpisów na danej stronie czy Buzzsumo – „wykrywacz” trendów w mediach społecznościowych.

Grafika

Choć w tym artykule omawiamy przede wszystkim narzędzia przydatne w trakcie pisania i publikowania tekstów, należy również pamiętać, że ich skuteczność oraz atrakcyjność zależy od formy wizualnej. Dlatego warto wiedzieć, skąd legalnie pobrać bezpłatne grafiki z dozwolonym użytkiem komercyjnym (np. Pixabay, Pexels), jak również w jaki sposób przygotować prostą infografikę czy inny rodzaj wizualnej treści (laikom poleca się m.in. aplikacje Canva i Visme).

Content marketing i jego narzędzia – podsumowanie

To tylko kilkanaście przykładów spośród dziesiątek, a nawet setek użytecznych programów oraz aplikacji, które są używane przez specjalistów w zakresie content marketingu. Ważne, aby nie zamykać się na nowe technologie i odkrywać przydatne narzędzia.