Wiele serwisów społecznościowych, w tym Google Plus, zdecydowało się na zastosowanie modułu e-commerce. Ma on być przydatny w całym obszarze Google Analytics i przyczynić się do właściwego śledzenia realizacji celów, które dotyczą wybranej strony internetowej.

Oczywiście, cały moduł nie skupia się tylko na prostym rejestrowaniu zamówień, składanych za pośrednictwem danej firmy. Wykorzystuje się je do pomiaru efektywności każdej strony, na której od użytkowników oczekuje się  ruchu i działań. W ten sposób można śledzić pobieranie plików, składanie zamówień, wysyłanie formularzy kontaktowych, czy oddzielenie określonej podstrony serwisu.

Różnice między e-commerce a śledzeniem celów

Każdy profil stworzony przez konto Google Analytics ma możliwość zdefiniowania 20 celów, których wypełnienia oczekuje się od użytkownika. Takimi celami są odwiedzenie określonej podstrony, pobranie pliku lub złożenie zamówienia. Takie śledzenie celów pozwoli nam zdobyć informacje, dotyczące ilości internautów, odwiedzających nasz serwis i dokonujących na niej odpowiednich czynności. W przypadku każdego celu można wyznaczyć pewną wartość pieniężną, co pozwala na określenie dochodu z naszej strony internetowej.

Czym jest więc e-commerce?

Po pierwsze, dzięki niemu istnieje możliwość rejestrowania każdej czynności, dokonanej na konkretnym serwisie. Po drugie, przyczynia się do zapisywania szeregu dodatkowych informacji o czynnościach, podejmowanych przez użytkowników, a niezarejestrowanych przez śledzenie celów.

Jak wdrożyć moduł e-commerce w Google Plus?

Na początku aktywujmy śledzenie e-commerce w obrębie wybranego profilu. Następnie wyznaczmy identyfikację, czyli podstrony będące potwierdzeniem złożenia zamówienia. I po trzecie umieśćmy w kodzie, która potwierdza złożenie zamówienia, zmodyfikowanego skryptu śledzącego Google Analytics.

Widać więc, że taki moduł e-commerce stanowi świetne uzupełnienie dla modułu śledzenia celów.

Śledź swoich klientów na Google Plus

Poprzez moduł e-commerce masz możliwość śledzenia swoich użytkowników pod kątem zakupów, których dokonują na stronie lub przez aplikację. W ten sposób otrzymujesz takie informacje, jak rodzaje kupowanych produktów, ich ilość i Twoje dochody. Zdobywamy także dane o transakcji, czyli informacje o przychodach, podatku, kosztach wysyłki i ilości, a także dowiadujemy się, jak wyglądał czas do zakupu. Przez to to ostatnie pojęcie rozumiemy liczbę dni i sesji, które były potrzebne do realizacji zakupu przez konkretnego użytkownika. W ten sposób można ocenić możliwości poszczególnych kampanii reklamowych.

Co zyskujesz dzięki takim informacjom?

Dzięki nim wiesz, które produkty i usługi sprzedają się najlepiej. Są one automatycznie dostosowane do oczekiwań Twoich klientów, ponieważ przynoszą konkretne korzyści. Widzisz, sprzedaż których produktów jest wspomagane najskuteczniejszymi działaniami marketingowymi. Jeśli więc któryś produkt sprzedaje się gorzej, przyczyną może okazać się nieskuteczna kampania reklamowa.

Otrzymujesz dokładną wielkość przychodów i liczbę produktów, które przypadają na konkretną transakcję. W przypadku pojawienia się mniejszej liczby produktów na transakcję, warto zdecydować się na przedstawienie użytkownikom atrakcyjniejszej ceny, rabatu na zakup większej ilości lub zmniejszyć koszty przesyłki. Takie działania mogą okazać się dla potencjalnego klienta zachęcające.

Przekonujesz się, jak wiele czasu klient poświęca na podjęcie decyzji, związanej z zakupami. Gdyby spora ilość klientów decydowała się na częste odwiedzanie strony, zanim dokona pierwszego lub kolejnego zakupu, można zastanowić się nad stworzeniem skuteczniejszego projektu witryny - ułatwmy im drogę do stron zakupów. Dodatkową zachętą może się okazać się wprowadzenie opcji, która umożliwia porównanie produktów i cen z ofertami konkurencji.

Skonfiguruj śledzenie w e-commerce

Zarówno w aplikacjach, jak i usługach internetowych śledzenie e-commerce jest możliwe na poziomie widoku. Warto, by doświadczeni programiści zastosowali dodatkową konfigurację techniczną na podstawie szczegółowej instrukcji. Zanim śledzenie e-commerce nie będzie skonfigurowane, w raportach nie pojawią się żadne informacje. Dlatego warto zrobić to jak najszybciej.

W pierwszej kolejności zadbajmy o włączenie e-commerce

Czyni to administrator na koncie Analytics. W tym celu należy wybrać w menu Konto, a następnie Usługa Internetowa i Widok. Następnie przejdźmy do Ustawienia Widoku i sekcję Ustawienia e-commerce. Aby ustawienia zostały wybrane, należy włączyć je w tym miejscu. W końcu zapisujemy zmiany przyciskiem na dole strony.

Poznaj uwagi dotyczące konfiguracji e-commerce

Zanim przejdziesz do konfiguracji dla konkretnej usługi internetowej, warto wyznaczyć domeny, które chcemy śledzić. E-commerce może wykonać dla nas instrukcję śledzenia w wielu domenach, jeśli śledzimy transakcję w oddzielnych domenach lub jesteśmy obsługiwani przez firmę zewnętrzną. Oprogramowanie do obsługi koszyka na zakupy i strona e-commerce nie muszą pojawiać się na tej samej domenie.

Dodaj odpowiedni kod śledzenia e-commerce

Dokładne informacje na temat konfiguracji śledzenia e-commerce można znaleźć w podręczniku programisty dla danego środowiska. Można go znaleźć pod nazwą Universal Analytics lub Klasyczny kod Google Analytics.

Warto pamiętać o zastosowaniu tej metody, która była wykorzystana do zbierania danych. W ten sposób możliwe jest śledzenie wszelkich aplikacji mobilnych, zarówno w systemie Android, jak iOS.

Dowiesz się tez więcej o  wszelkich zmianach, jakich należy dokonać na wybranych stronach, w zależności od używanego kodu śledzenia.