Rynek e-commerce rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie i wchodzi do kolejnych branż. Eksperci szacują, że wzrosty przekraczające 10 proc. rok do roku powinniśmy notować co najmniej przez kilka kolejnych lat. Coraz większa liczba sklepów i aktywne działania konkurencji sprawiają, że jednym z elementów sukcesów w e-commerce, staje się sprawna logistyka i szybka wysyłka towarów do klienta. Zadania te możemy realizować dzięki magazynowi oferującemu usługi i rozwiązania technologiczne dopasowane do naszych potrzeb.
E-commerce to sprzedaż towarów przez internet z wykorzystaniem sklepu internetowego, platform aukcyjnych, aplikacji mobilnej i innych rozwiązań ułatwiających dotarcie do klienta w sieci. Klient robiący zakupy przez internet liczy na szeroki wybór towarów, atrakcyjne ceny, szybką i tanią wysyłkę oraz możliwość zwrotu przedmiotu, który nie spełni jego oczekiwań.
Usługi magazynu dopasowane do potrzeb sprzedawcy
Spełnienie oczekiwań konsumentów może być sporym wyzwaniem, dlatego warto korzystać ze sprawdzonych rozwiązań ułatwiających sprzedaż. Magazyn dla sklepu internetowego musi być dopasowany do asortymentu i oferować inne rozwiązania niż w przypadku tradycyjnego handlu.
Oprócz standardowych procesów, takich jak przyjęcie towaru od dystrybutora, magazynowanie oraz wydawanie przedmiotów na potrzeby sklepu, w magazynie dla e-commerce realizujemy również procesy konfekcjonowania towarów i ich kompletacji. Musimy mieć przestrzeń na przygotowanie przesyłek z etykietami adresowymi oraz strefę, w której mogą one oczekiwać na odbiór przez kuriera. Potrzebna jest też przestrzeń, w której możemy obsługiwać zwroty od konsumentów.
Cześć usług związanych z kompletowaniem zamówienia, pakowaniem, wysyłką, a także obsługą posprzedażową może być jednak realizowane przez magazyn, z którego usług korzystamy.
Wybór magazynu dla e-commerce to ważna decyzja, która może znacząco wpłynąć na efektywność operacji logistycznych i satysfakcję klientów. Musi być on też dopasowany do wielkości naszego biznesu oraz gabarytów i rodzaju sprzedawanych przedmiotów. Inne potrzeby będziemy mieli, handlując książkami czy zabawkami, inne elektroniką i sprzętem AGD, a jeszcze inne, jeśli nasz sklep oferuje meble lub materiały budowlane.
Jak znaleźć odpowiedni magazyn?
W przypadku małej skali sprzedaży najczęstszym stosowanym rozwiązaniem jest rezygnacja z zewnętrznego magazynu i wygospodarowanie przestrzeni w domu lub w garażu. W miarę rosnącej sprzedaży wzrastają również potrzeby wynajęcia najlepszej przestrzeni magazynowej. Pomoc w znalezieniu optymalnego wariantu możemy znaleźć w internecie. Przykładowo pod adresem https://warszawa.nieruchomosci-online.pl/budynki-uzytkowe,magazyny/ znajdziemy oferty sprzedaży i wynajmu magazynów w Warszawie.
Nie ma jednak jednego uniwersalnego rozwiązania, które zaspokoiłoby potrzeby wszystkich przedsiębiorców, oferujących swoje produkty przez internet. Wszystko uzależniane jest od potrzeb oraz możliwości finansowych.
Szukając powierzchni magazynowych, musimy wziąć pod uwagę kilka aspektów:
Lokalizacja
Im bliżej jesteśmy potencjalnych odbiorców, tym krótszy powinien być czas dostawy. W praktyce sprzedając w sieci najczęściej (choć z pewnymi wyjątkami) nie ograniczamy odbiorców do wybranych lokalizacji. Naszymi klientami mogą być konsumenci z całego kraju, a nawet zza granicy. Lokalizacja magazynu powinna być więc wygodna dla nas, szczególnie jeśli sami będziemy zajmować się przyjmowaniem dostaw, pakowaniem i wysyłką. Inna opcja to lokalizacja w centrum kraju, skąd towary w podobnym czasie mogą dotrzeć w dowolne miejsce w Polsce.
W przypadku handlu przedmiotami ciężkimi, o dużych gabarytach lub w przypadku handlu hurtowego, magazyn powinien być zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie ważnych dróg umożliwiający sprawny transport. Rozwiązanie takie oferują centra logistyczne, które zazwyczaj powstają przy węzłach drogowych (czasami również kolejowych) i oferują wynajem powierzchni magazynowych lub kompleksowe usługi związane z magazynowaniem i logistyką.
Powierzchnia i pojemność
W parze z lokalizacją często idzie wielkość powierzchni magazynowej. Magazyny zlokalizowane w centrach miast mają często ograniczoną powierzchnię, ale dla niektórych biznesów może być to wystarczające. Taka lokalizacja może być też dodatkową zaletą, jeśli dajemy możliwość osobistego odbioru zamówień.
Jeśli nasz plan rozwoju zakłada znaczne zwiększenie sprzedaży i rosnące zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową warto od razu poszukać elastycznego rozwiązania, które umożliwi nam dostosowanie pojemności magazynu do rosnącej liczby zamówień. Wybierając magazyn, warto zwrócić uwagę na wysokość regałów, które umożliwiają składowanie większej ilości towarów na tej samej powierzchni, czy dostępność ram rozładunkowych.
Standard obiektu
Nowoczesne hale magazynowe to obiekty o wysokości minimum 10 metrów wyposażone w wysokie regały z dogodnym dojazdem dla wózków widłowych. Obiekty są wyposażone w rampy rozładunkowe lub bramy dokujące. Posadzki w takich obiektach są bezpyłowe, utrzymywany jest odpowiedni poziom temperatury i wilgotności powietrza, a systemy monitoringu oraz instalacje przeciwpożarowe zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa przechowywanych towarów.
Nie zawsze będziemy mogli sobie pozwolić na wynajęcie tego typu powierzchni. Przy małych biznesach nie ma to też większego sensu. Za każdym razem warto jednak zwrócić uwagę na zabezpieczenia, ochronę i system monitoringu, aby we właściwy sposób zabezpieczyć nasz majątek.
Nowoczesne technologie
Koszty związane z magazynowaniem oraz wysyłką towarów uda nam się zoptymalizować, jeśli wynajmowany przez nas magazyn będzie oferować dostęp do zaawansowanej technologii i wysokiej jakości sprzęt. Im większa część biznesu zostanie zautomatyzowana, tym mniejszy będzie koszt obsługi oraz ryzyko pomyłek.
Wiele firm oferuje usługi magazynowania wraz z innymi usługami dedykowanymi dla biznesów e-commerce, które są wspierane przez specjalistyczne systemy informatyczne automatyzujące pracę, lub wspomagające działanie pracowników magazynu.
W dużych i nowoczesnych magazynach kompletacja produktów odbywa się za pośrednictwem kodów kreskowych i czytników. Taki system może być zintegrowany z naszym systemem do zarządzania sprzedażą i umożliwiać automatyczne przesyłanie informacji o każdym zamówieniu. Towary w takich ośrodkach są rozmieszczane w odpowiedni sposób, żeby zoptymalizować wykorzystanie miejsce. Jednocześnie unika się gromadzenia towaru w nadmiernych ilościach, aby obniżyć koszty i jednocześnie zabezpieczyć produkty przed uszkodzeniem. Automatyzacja magazynu ułatwia też odnajdywanie określonych przedmiotów, które są magazynowane w miejscach wskazanych przez system.
Wybierając magazyn, warto się też kierować opiniami i referencjami, które są często zamieszczane w internecie, przez innych użytkowników.
Artykuł sponsorowany