Myślisz nad stworzeniem swojej działalności? Nie czekaj! Zrób to nim ktoś Cię ubiegnie.
 
Po przemianie społeczno-politycznej, bardzo szybko, zaczęły wyrastać coraz to liczniej przedsiębiorstwa na rynku. Sytuacja zyskała na sile w ostatnim dziesięcioleciu, kiedy to w naszym kraju zauważyć można także wzrost wiedzy sprzedażowej oraz jeszcze bardziej obszerne użycie PRu. Niniejsze czynniki przekładać zaczęły się na znaczący rozwój atrakcyjności na rynku, co oczywiście dla możliwego nabywcy jest sprawą jak najbardziej korzystną. Wszystko to stwarza mu możliwość zaczerpnięcia z obszernego spektrum asortymentu, który nie może odbiegać jakością oraz kosztem od pozostałych, osiągalnych na rynku towarów. Klient odnosi korzyść. Trochę inaczej sytuacja rysuje się w przypadku walczących o klienta firm.
 
 
Genialny pomysł podstawą handlu
 
Aby już na starcie zwiększyć swoje perspektywy w bitwie o kontrahenta, musimy dokładnie przemyśleć, czy nasz projekt jest odkrywczy, a jeśli okaże się, że niekoniecznie, to należałoby rozważyć w jakiej części jest lepszy od ofert konkurencji, będących już na rynku. To ważne, bo jeśli odbiorca będzie miał wybór pomiędzy naszym przedsiębiorstwem, będącym od niedawna na rynku (znak handlowy nie jest jeszcze znany) a ofertą konkurencyjnej firmy, która w swoim dorobku ma bogate, długofalową praktykę, niestety w przeważającej części sytuacji zdecyduje się na tą drugą. Stąd też jeśli posiadamy genialny pomysł na firmę, musimy sprawić by został on w interesujący sposób przedstawiony naszemu klientowi (by również i jemu wydawał się interesującą alternatywą do propozycji rywali). Odmiennie sytuacja się ma z pomysłami innowacyjnymi. Tu już na starcie mamy lepiej, bo nie mamy konkurencji, która mogłaby nam zagarnąć grupę odbiorczą. W tym przypadku jednak musimy poświęcić dużo czasu i pieniędzy na rozreklamowanie swojego pomysłu. Bo nawet nadzwyczajny projekt, może nie dać zysków jego twórcy, jeśli nikt o nim wcześniej nie usłyszy.
 
 
Plan, plan i jeszcze raz plan
 
Myślenie przyszłościowe nie może zostać dziedziną jedynie ludzi o charakterze pedantycznym. To naturalna i niezbędna rzecz w biznesie. Właśnie na planowaniu opierać powinny się wszystkie projekty realizowane w przedsiębiorstwie. Podstawowym takim planem powinien być biznesplan. Za jego przyczyną mamy możliwość nie tylko szybciej wprowadzić przedsiębiorstwo na rynek i nim koordynować, ale też pozyskać pieniądze z różnego rodzaju organizacji pomocniczych (unijnych albo regionalnych). Znaleźć się w nim powinny takie rzeczy, jak: analiza konkurencji, opis sytuacji początkowej (opis pomysłu, analiza targetu, który mamy zamiar obrać, wkład pieniężny, który mamy), analiza SWOT (mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia) a także pieniężny plan na kilka kolejnych lat). Szczegółowo spisane wyżej wymienione tematy, umożliwią nam ominięcie wielu niebezpiecznych, pierwszych porażek.
 
 
Formalne kwestie
 
Na uwadze miej, że rejestracja działalności to ciąg procedur, jakie spotkają Cię już na samym początku. Przede wszystkim zorientuj się, czy w Twoim mieście działa tzw. „okienko”, w którym da radę załatwić wszystkie formalności urzędowe powiązane z otwarciem działalności. Jeżeli tak, nie musisz tracić czasu na wycieczki po różnego typu punktach organizacyjnych. Jeżeli jednak nie znajdziesz ww. okienka, musisz nastawić się na nieco dłuższą drogę prowadzącą do uzyskania celu. Będziesz musiał odwiedzić między innymi: Urząd Skarbowy, Urząd Statystyczny, Zakład Usług Społecznych, Urząd Miasta/Gminy a czasami także Sanepid i Inspekcję Pracy. Gdy zrobisz wszystkie przedstawione wyżej czynności, możesz mieć pewność, że jesteś na dobrej drodze do zwycięstwa.