Polski konsument jest patriotą! Ale czy zawsze podczas zakupów kierujemy się pochodzeniem produktu, a konkretnie jego polskimi korzeniami? Aż 6 na 10 Polaków twierdzi, ze polskość marki zachęca ich zakupu. Najczęściej wybieramy polską żywność, usługi finansowe oraz meble - wynika z raportu “Patriotyzm konsumencki Polaków” przeprowadzonego przez Open Research.
Dobre, bo polskie - patriotyzm konsumencki rośnie w siłę
Polskie nie jest już obciachem, a synonimem dobrej jakości. Taki obraz wyłania się z przeprowadzonych przez firmę Open Research badań. Patriotyzm gospodarczy jest w modzie, a zamieszczenie informacji “produkt polski” sprzedaje, trzeba to tylko odpowiednio wyeksponować.
Artykuły spożywcze są kategorią zakupową, która charakteryzuje się największym patriotyzmem konsumenckim wśród Polaków - jeśli na opakowaniu zaznaczone jest polskie pochodzenie to 50 proc. Polaków chętniej sięgnie właśnie po ten produkt. Kolejną branżą, w której przypadku polskie pochodzenie ma znaczenie, są meble - według 41 proc. respondentów. Dokładnie tyle samo osób (41 proc.) stwierdziło, że gdy wybiera produkty bankowe i ubezpieczenia, polskie pochodzenie się dla nich liczy. Niemało, bo 40 proc. ankietowanych wskazało na znaczenie rodzimych marek w przypadku zakupów z sektora odzież i obuwie.
Niepolskie też dobre?
Patriotyzm konsumencki zyskuje na znaczeniu, coraz chętniej i częściej wybieramy polskie produkty. Jednak dalej istnieje kilka branż, w których zagraniczne pochodzenie liczy się bardziej, co więcej kojarzone jest z wysoką jakością - tak jest w przypadku artykułów RTV i AGD (20% ankietowanych oznajmiło, że polskie oznaczenie na urządzeniach elektronicznych zniechęca ich do zakupu).
Więcej na temat patriotyzmu konsumenckiego oraz jego zróżnicowania ze względu na kategorię produktów znajduje się w raporcie firmy OpenResearch.
Czy umiemy rozpoznać polską markę?
Patriotyzm konsumencki jest coraz większy, ale czy potrafimy wskazać, które marki są polskie?
Które marki zagraniczne uważamy za polskie, a które polskie za zagraniczne?
Aż 84 proc. uważa, że marka Żywiec-Zdrój pochodzi z Polski, podczas gdy jej właścicielem jest zagraniczny koncern. Niedużo mniej, bo 83 proc. wymienia Żubrówkę i Pudliszki jako rodzime marki, a w tym przypadku również ich właścicielami są zagraniczne firmy.
Jest i druga strona medalu, czyli polskie marki uważane za zagraniczne. W tym rankingu pierwsze miejsce zajmuje marka Kruger&Matz - 84 proc. respondentów uznało polską firmę za produkt zagraniczny. Również firma Wittchen i Monnari uznane zostały za niepolskie przez 76 proc. konsumentów.
Znajdź polski produkt!
Jak wynika z badań, nie bez znaczenia jest dobre oznakowanie produktów. Dobre, czyli takie, które będzie widoczne oraz czytelne dla konsumentów. Nie ma jednego symbolu lub hasła opisującego polskie produkty, a ich zauważalność i czytelność jest różna w zależności np. od wieku konsumentów. I tak najmłodszą generację Polaków (do 24 lat) najbardziej zachęca hasło Jestem z Polski, natomiast dla grupy wiekowej powyżej 35 lat przekonujące jest godło Teraz Polska.
Patriotyzm konsumencki - podsumowanie
Wyniki badań Open Research to źródło wiedzy o konsumentach. Jak wynika z raportu, patriotyzm konsumencki wśród Polaków rośnie, zatem jeśli dobrze zrozumiemy decyzje zakupowe Polaków mamy dużą szansę na zwiększenie sprzedaży. Jednak należy pamiętać, że nie we wszystkich kategoriach produktów polski rodowód pomaga.