Kampanie reklamowe, które wykorzystują bannery oraz inne formy graficzne, pomagają budować wizerunek firmy, a jednocześnie kształtować świadomość marki. Z tego powodu również reklamy graficzne w znaczny sposób ewoluowała od pierwszej formy, jaką był prosty banner po nośniki o ogromnych rozmiarach i interesujących przekazach.

Reklamy graficzne - standardy

Aby usprawnić oraz ułatwić przeprowadzenie działań reklamowych w Internecie wprowadzono określone standardy, które należy respektować. Mowa tutaj między innymi o formacie, rozmiarze czy ujednoliconym nazewnictwie. Dlatego właśnie najczęściej występujące reklamy graficzne to:

  1. Tradycyjny banner o standardowym rozmiarze 468x60 px - mimo, że jest tradycyjny może występować także w wersji rozwijanej oraz pływającej. Jego zawartość natomiast jest dowolna, zarówno elementy statyczne, animowane, jak i interaktywne są mile widziane. Jego kształt sprawia, że najczęściej znaleźć go można w górnej części strony internetowej oraz newsltterach. Ta forma reklamy graficznej sprawdzi się również idealnie w promocji produktów, a także witryn www.

  2. Billboard tzn. megabanner o standardowym wymiarze 750x100 px - podobnie, jak wcześniej wspomniany banner, tak i ten może pojawić się w trzech wersjach. Jednocześnie jest to kolejna prostokątna forma reklamy graficznej, która może być wykorzystywana w różnych typach kampanii. Billboard jest stosunkowo często “klikany” przez internautów, dlatego warto się zastanowić nad taką promocją w przypadku dużego przedsiębiorstwa, czy kampanii o znacznym zasięgu.

  3. Standardowy skyscraper o wymiarach 120x600 px - niejednokrotnie określany również mianem bannera pionowego. Zazwyczaj usytuowany po prawej, bocznej stronie witryny internetowej.

  4. Wide skyscraper (160x600 px) - podobnie, jak poprzednicy, także może pojawić się w formie pływającej, tradycyjnej bądź rozwijanej. Jest to rozszerzona postać standardowego skyscrapera, lecz o większej powierzchni.

  5. Button o standardowym wymiarze 120x90 px - jednak w przypadku tej reklamy graficznej można spotkać się z różnymi wymiarami, często ustalanymi indywidualnie pod możliwości strony internetowej. Zajmuje znacznie mniej miejsca niż tradycyjny banner , dzięki czemu nie przeszkadza w przeglądaniu strony internetowej.

  6. Banner śródtekstowy, który występuje w różnych rozmiarach indywidualnie ustalanych. Określany często jako box śródtekstowy czy śródtekst ponieważ nierzadko widnieje na stronach www pomiędzy akapitami bądź po prawej stronie portalu.

  7. Toplayer należy do grupy reklam, które nie mają ściśle zdefiniowanego formatu i może pojawić się w każdej części strony, zajmując tym samym duży jej obszar. Często przyjmuje postać animacji wzbogaconej o elementy dźwiękowa, a duża ich liczba jest wykonana w technologii flash. Toplayer jest reklamą agresywną, która poniekąd przerywa kontakt internauty z witryną. Uważa się, że reklamy tego typu przynoszą wiele korzyści.

  8. Stitial zamiennie nazywany intermedia lub mediabreak, a dodatkowo dzieli się na dwa podstawowe rodzaje: interstitial i superstitial. Są to reklamy graficzne pełnoekranowe z animacją, które wyskakują podczas przechodzenia internauty pomiędzy podstronami.

  9. Brandmark - reklamy graficzne, które również nie mają określonego formatu, a prezentowane są pod treściami znajdującymi się na przeglądanej witrynie. Jednak brandmark ma możliwość minimalizacji czy maksymalizacji, zamykania i otwierania danej animacji. Przyjmuje się jednak, że maksymalny rozmiar tej reklamy to 336x280 px.

Reklamy graficzne i ich rodzaje

Reklamy graficzne widoczne w internecie, dodatkowo należy podzielić na:

  • Takie, które nie wpływają na kontakt internauty z treściami widocznymi na stronie. Oznacza to, że wyświetlane reklamy nie przerywają kontaktu użytkownika z treścią, pojawiają się w tradycyjnych, nieagresywnych formach i zazwyczaj stanowią stały element strony. Zaliczyć tutaj można m.in. billboardy, buttony i skyscrapery.

  • Reklamy, które mają wpływ na kontakt użytkownika Internatu z treściami zawartymi na stronie. Reklamy graficzne należące do tej grupy, sprawiają, że pojawia się chwilowe przerwanie kontaktu pomiędzy witryną, a internautą. W gronie reklam inwazyjnych znaleźć można np.: toplayer czy brandmark.

Decydując się na zainwestowanie w reklamy graficzne i wykupienie powierzchni reklamowych, należy zastanowić się na czym zależy nam najbardziej i co chcemy zyskać. Wybierając rodzaj reklamy trzeba przeanalizować jej wymiary, zastosowanie oraz to, jakie rezultaty jest w stanie przynieść. Nie zależy zapominać o grupie docelowej, do której chcemy dotrzeć i charakterystyce branży. Reklamy graficzne wiążą się z kosztami, ale jeśli zostaną rozsądnie wybrane i zaplanowane - mogą jednocześnie przynieść spore zyski.