Kampanie reklamowe, które wykorzystują bannery oraz inne formy graficzne, pomagają budować wizerunek firmy, a jednocześnie kształtować świadomość marki. Z tego powodu również reklamy graficzne w znaczny sposób ewoluowała od pierwszej formy, jaką był prosty banner po nośniki o ogromnych rozmiarach i interesujących przekazach.
Reklamy graficzne - standardy
Aby usprawnić oraz ułatwić przeprowadzenie działań reklamowych w Internecie wprowadzono określone standardy, które należy respektować. Mowa tutaj między innymi o formacie, rozmiarze czy ujednoliconym nazewnictwie. Dlatego właśnie najczęściej występujące reklamy graficzne to:
-
Tradycyjny banner o standardowym rozmiarze 468x60 px - mimo, że jest tradycyjny może występować także w wersji rozwijanej oraz pływającej. Jego zawartość natomiast jest dowolna, zarówno elementy statyczne, animowane, jak i interaktywne są mile widziane. Jego kształt sprawia, że najczęściej znaleźć go można w górnej części strony internetowej oraz newsltterach. Ta forma reklamy graficznej sprawdzi się również idealnie w promocji produktów, a także witryn www.
-
Billboard tzn. megabanner o standardowym wymiarze 750x100 px - podobnie, jak wcześniej wspomniany banner, tak i ten może pojawić się w trzech wersjach. Jednocześnie jest to kolejna prostokątna forma reklamy graficznej, która może być wykorzystywana w różnych typach kampanii. Billboard jest stosunkowo często “klikany” przez internautów, dlatego warto się zastanowić nad taką promocją w przypadku dużego przedsiębiorstwa, czy kampanii o znacznym zasięgu.
-
Standardowy skyscraper o wymiarach 120x600 px - niejednokrotnie określany również mianem bannera pionowego. Zazwyczaj usytuowany po prawej, bocznej stronie witryny internetowej.
-
Wide skyscraper (160x600 px) - podobnie, jak poprzednicy, także może pojawić się w formie pływającej, tradycyjnej bądź rozwijanej. Jest to rozszerzona postać standardowego skyscrapera, lecz o większej powierzchni.
-
Button o standardowym wymiarze 120x90 px - jednak w przypadku tej reklamy graficznej można spotkać się z różnymi wymiarami, często ustalanymi indywidualnie pod możliwości strony internetowej. Zajmuje znacznie mniej miejsca niż tradycyjny banner , dzięki czemu nie przeszkadza w przeglądaniu strony internetowej.
-
Banner śródtekstowy, który występuje w różnych rozmiarach indywidualnie ustalanych. Określany często jako box śródtekstowy czy śródtekst ponieważ nierzadko widnieje na stronach www pomiędzy akapitami bądź po prawej stronie portalu.
-
Toplayer należy do grupy reklam, które nie mają ściśle zdefiniowanego formatu i może pojawić się w każdej części strony, zajmując tym samym duży jej obszar. Często przyjmuje postać animacji wzbogaconej o elementy dźwiękowa, a duża ich liczba jest wykonana w technologii flash. Toplayer jest reklamą agresywną, która poniekąd przerywa kontakt internauty z witryną. Uważa się, że reklamy tego typu przynoszą wiele korzyści.
-
Stitial zamiennie nazywany intermedia lub mediabreak, a dodatkowo dzieli się na dwa podstawowe rodzaje: interstitial i superstitial. Są to reklamy graficzne pełnoekranowe z animacją, które wyskakują podczas przechodzenia internauty pomiędzy podstronami.
-
Brandmark - reklamy graficzne, które również nie mają określonego formatu, a prezentowane są pod treściami znajdującymi się na przeglądanej witrynie. Jednak brandmark ma możliwość minimalizacji czy maksymalizacji, zamykania i otwierania danej animacji. Przyjmuje się jednak, że maksymalny rozmiar tej reklamy to 336x280 px.
Reklamy graficzne i ich rodzaje
Reklamy graficzne widoczne w internecie, dodatkowo należy podzielić na:
-
Takie, które nie wpływają na kontakt internauty z treściami widocznymi na stronie. Oznacza to, że wyświetlane reklamy nie przerywają kontaktu użytkownika z treścią, pojawiają się w tradycyjnych, nieagresywnych formach i zazwyczaj stanowią stały element strony. Zaliczyć tutaj można m.in. billboardy, buttony i skyscrapery.
-
Reklamy, które mają wpływ na kontakt użytkownika Internatu z treściami zawartymi na stronie. Reklamy graficzne należące do tej grupy, sprawiają, że pojawia się chwilowe przerwanie kontaktu pomiędzy witryną, a internautą. W gronie reklam inwazyjnych znaleźć można np.: toplayer czy brandmark.
Decydując się na zainwestowanie w reklamy graficzne i wykupienie powierzchni reklamowych, należy zastanowić się na czym zależy nam najbardziej i co chcemy zyskać. Wybierając rodzaj reklamy trzeba przeanalizować jej wymiary, zastosowanie oraz to, jakie rezultaty jest w stanie przynieść. Nie zależy zapominać o grupie docelowej, do której chcemy dotrzeć i charakterystyce branży. Reklamy graficzne wiążą się z kosztami, ale jeśli zostaną rozsądnie wybrane i zaplanowane - mogą jednocześnie przynieść spore zyski.