Ocena wartości danej domeny, czyli jej wycena, powinna być zrobiona dokładnie, w oparciu o wyznaczniki, które użytkownikom sieci znane są już od dawna. O tym, jak istotna jest nazwa domeny, wie chyba każdy. Jednak jak dokładnie wygląda wycena domen?
Nie trzeba być specjalistą od pozycjonowania i optymalizacji, by mieć tego świadomość. Domena wpływa na wizerunek firmy w sieci, zwiększenie ruchu na stronie, maksymalizację przychodów czy też zwiększenie renomy marki.
Wycena domen – czynniki determinujące
Istnieją cztery czynniki, które wprost wpływają na to, w jaki sposób ocenia się wartość domen. Mają one znaczenie, jeśli chodzi o wzrost wartości domeny w chwili sprzedaży. Są to:
- długość nazwy,
- rozszerzenie domeny,
- komercyjne zastosowanie domeny,
- stosowanie polskich znaków.
To właśnie one determinują to, czy domena będzie atrakcyjna. Specjaliści, których zadaniem jest wycena domen, właśnie te kwestie mają na uwadze. Jeśli chodzi o długość nazwy domeny, podstawowa zasada brzmi: im krótsza nazwa, tym wyższa wartość. Krótkie nazwy łatwiej jest bowiem zapamiętać, dlatego też nierzadko za domeny dwuliterowe należy sporo zapłacić. Odnośnie do czynnika drugiego, a więc rozszerzenia domeny - najlepiej sprzedają się te kończące się .com, a następnie te mające rozszerzenie adekwatne do danego kraju. Specjaliści nie polecają natomiast zakładania domen z rzadko spotykanymi końcówkami, na przykład .cc lub .tk. Następny w kolejności czynnik, który bierzemy pod uwagę przy wycenie domen, to komercyjne zastosowanie domeny. Najlepiej wyceniane są bowiem te strony, które bezpośrednio kojarzą się z określoną branżą. Dobranie słów kluczowych dla dyscypliny pozwala lepiej wycenić domenę. Na dodatek można ją łatwo sprzedać, a internauci lepiej zapamiętają adres i chętniej na nią wrócą w przyszłości. Równie ważnym czynnikiem jest stosowanie polskich znaków w nazwie domeny. Chociaż od jakiegoś czasu jest to możliwe, to użytkownicy sieci nie są do tego przyzwyczajeni.
Wycena domen – szczegóły
Każda osoba prowadząca działalność w sieci powinna wiedzieć, że domenę najlepiej wyceni ekspert. Na podstawie takiej analizy można wyciągać kolejne wnioski, związane z przyszłością domeny. Profesjonalne firmy tworzą narzędzia, na podstawie których wycena domen jest prostsza. Całkowita analiza obejmuje ocenę kosztów i przychodów związanych wprost z prowadzeniem strony w sieci, ocenę wartości finansowej i marketingowej i rzetelnie przygotowany raport. Są to solidne podstawy do następnego w kolejności ustalenia, jaka jest materialna i niematerialna wartość domeny.
Podane w powyższym akapicie czynniki mogą naturalnie ulegać rozszerzeniu. Wszystko zależy od tego, jakie systemy do ocenienia wyceny zostały użyte. Wśród czynników dodatkowych najczęściej wymienia się:
- aspekt lingwistyczny domeny,
- potencjał domeny w skali globalnej,
- możliwości użytkowania domeny na rynku krajowym,
- możliwości domeny na rynku zagranicznym,
- status konkurencyjnych domen,
- sytuację prawną domeny.
W rzeczywistości wycena domen łączy w sobie dwa aspekty - intuicyjny i kryterialny, które ze sobą korelują.
Znaczenie pytań pomocniczych przy wycenie domen
Konkretna wycena domeny powinna być również podejmowana na podstawie określonych pytań pomocniczych, które należy sobie zadać podczas wstępnych ustaleń. Odnoszą się one głównie do takich kwestii jak użyte w nazwie słowa kluczowe, informacje o podobnych domenach, kwoty transakcji w przypadku podobnych domen, dochód domeny, okres działalności firmy, kondycja finansowa sklepu internetowego. Jeżeli przedsiębiorca chce sprzedać domenę, powinien też wziąć pod uwagę bieżące oraz wcześniejsze zapytania ofertowe odwołujące się do domeny.
Coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie działalności w internecie. Powinny one wiedzieć, że wycena domeny jest istotna, ponieważ to, pod jakim adresem znajduje się strona, jest odzwierciedleniem jej nazwy. Użytkownicy powinni bez trudu na nią trafić i wiedzieć, czego mogą się spodziewać. Dlatego przedsiębiorcy, którzy mają mały ruch na stronie, powinni znaleźć ekspertów, którzy przeanalizują adres online pod względem korzyści finansowych - to istotny składnik promowania strony w internecie.