Adres URL jest to ciąg znaków, prowadzących do strony internetowej lub pliku na serwerze. Zazwyczaj złożony jest z protokołu i dwukropka. Po nim następują różne elementy w zależności od tego, jaki protokół wybierzemy. Możemy wymienić trzy takie protokoły:

  • http – powszechnie znany, służący do przeglądania stron internetowych oraz pobierania plików. Po http: znajdują się dwa ukośniki, następnie nazwa serwera i kolejny, tym razem pojedynczy ukośnik, a następnie plik lub katalog dostępny na naszym serwerze. Jeżeli natomiast nie wpiszemy nic po ukośniku, wczyta nam się automatycznie plik index.html; index.php; index.htm lub index.txt. Dodatkowo szyfrowany jest protokół https:

  • file – to protokół, który służy do przeglądania katalogów i plików znajdujących się na naszym komputerze. Po słowie file znajdują się trzy ukośniki, a następnie ścieżka do danego pliku i katalogu.

  • ftp: – po ftp: wstawiamy dwa ukośniki, po czym podajemy serwer mailowy służący do przesyłania plików użytkownika i wskazujemy folder i plik, oddzielone ukośnikiem.

Adres url przyjazny dla oka

Na pewno zwróciłeś uwagę na to, że niektóre adresy URL są skomponowane w sposób przyjazny dla oka. Najczęściej takie adresy pozostają w naszej pamięci, dlatego tworząc własny URL, warto wziąć ten fakt pod uwagę. Nie powinniśmy używać w nim żadnych znaków (liczb oraz cyfr), które w połączeniu nic nie znaczą. - takie adresy z reguły nie zapadają w pamięć. Najlepiej, by URL składał się z jednego lub kilku słów. Logicznie ułożona nazwa adresu URL stanie się bardziej atrakcyjna, np. http://www.herba-yerba.pl/artykuły/gdynia wygląda zdecydowanie lepiej niż http://www.herba-yerba.pl/id_v=s&bef=427ivrf&dfe=gdy&txt=true.

Już na pierwszy rzut oka widzimy, która opcja jest bardziej przejrzysta. Pierwszy URL od razu sugeruje nam, o czym jest dana strona, jest także łatwy do zapamiętania dla każdego. Druga opcja jest nieczytelna. Jedyna wyraźna informacja to nazwa strony głównej, na którą dany link nas przekieruje. Nie jesteśmy w stanie wyczytać z niego żadnych innych informacji, a niewielu użytkowników zdecyduje się go kliknąć. Dlaczego? Ponieważ taki zlepek niezrozumiałych znaków nie sugeruje, że konkretna strona jest bezpieczna. W identyczny sposób zareagować mogą roboty Google’a.

Adres URL a pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach

Kolejną korzyścią, jaką daje nam stworzenie logicznie ułożonej nazwy adresu URL, jest jego lepsze wyłapywanie przez roboty Google’a, które indeksują strony internetowe. Zwiększy to nasze szanse na pojawienie się strony w górnych częściach wyników wyszukiwarki. Adres URL zostanie dostrzeżony, jeśli będzie prosty. Gdy wpiszemy interesującą nas frazę w wyszukiwarkę, zostają przygotowane dla nas wyniki odpowiadające wpisanemu zapytaniu. Tekst wpisany w oknie wyszukiwania zostaje pogrubiony w znalezionych dla nas stronach – zarówno w tytułach znalezionych stron, jak i krótkich tekstach pod nimi. Dlatego tak istotne jest, abyśmy tworzyli przyjemne dla oka adresy URL. Prostota w tym przypadku sprawdza się najlepiej.

Warto wziąć pod uwagę to, że kilka różnych treści znajdujących się pod jednym adresem URL może przeciążyć łącze, powodując problemy z indeksowaniem całej naszej strony. Jest to mało efektywne, gdy musimy przeszukać wiele stron o podobnej treści. W skrajnych sytuacjach strona może nawet zostać zbanowana, czyli mówiąc prościej - spadnie jej pozycja w wyszukiwarce, a nawet może całkowicie z niej zniknąć. Aby tego uniknąć, najlepiej daną treść wrzucać tylko pod jeden adres URL.

Przyda nam się do tego stworzenie przejrzystej sieci katalogów, możliwie jak najprostszej. Dzięki temu użytkownicy będą mieli możliwość szybko zorientować się, w którym miejscu witryny się aktualnie znajdują, a także szybciej zorganizować potrzebne treści. Unikaj zatem skrajnie rozbudowanej struktury podkatalogów oraz wystrzegaj się nic nie znaczących nazw.

Korzystaj z przekierowania 301 – dzięki niemu użytkownik będzie mógł płynnie przejść z jednego adresu URL na drugi, znajdujący się na tym samym bądź na innym serwerze. Jest to najlepsze dostępne rozwiązanie służące do pozycjonowania danej witryny.

Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, jak za pomocą tekstów skutecznie zwiększyć ilość wejść na naszą stronę:

  • Pisz przejrzyste, proste teksty. Unikaj błędów gramatycznych, stylistycznych i ortograficznych. Staraj się nie załączać treści tekstu w formacie obrazu - wyszukiwarki mogą mieć problem z jego odczytaniem.

  • Postaraj się skoncentrować tylko na jednym temacie. Użytkownikom łatwiej jest czytać, gdy dobrze widać, gdzie się zaczyna, a gdzie kończy dany tekst, a zaraz po nim, gdzie zaczyna się kolejny. Użytkownicy mają wtedy dużą szansę znaleźć szukaną przez nich treść. Unikaj zatem zamieszczania na jednej stronie ogromnych ilości tekstów, które nie są w jakikolwiek sposób podzielone na akapity czy nagłówki.

  • Stosuj odpowiedni język. Pomyśl, jakie wyrazy może wpisywać użytkownik szukający interesującego go teksu. Gdy ustalimy słowa kluczowe, będzie nam łatwiej formułować tekst w sposób przyjazny użytkownikom oraz wyszukiwarkom, co podniesie nasze szanse na zwiększenie ilości osób odwiedzających nasz adres URL z danym tekstem.

  • Pisz całkiem nowe, unikalne teksty. Świeże tematy chętniej przyciągną nowych gości, ale także sprawią, że obecni użytkownicy będą chętniej do nas wracać. Dlatego unikaj przede wszystkim kopiowania, przerabiania istniejących już tekstów – nie niosą one ze sobą nic nowego.

  • Znajdź coś całkiem nowego, czego nie oferują jeszcze żadne inne witryny. Zadanie wydaje się trudne, bo powstało już wiele wszelakich usług i treści, jednak wciąż możemy znaleźć pojawiające się nowe usługi, treści czy badania. Bądź kreatywny, staraj się wyjść poza schematy, wybierz nieznane.

  • Swoje treści twórz przede wszystkim dla użytkowników. Przy okazji komponuj je tak, aby były przyjazne wyszukiwarkom. Skup się na potrzebach odwiedzających twoją stronę