Wiele sklepów internetowych swego czasu zdobyło niemałą popularność, na przykład dlatego, że były prekursorami e-commerce w swojej branży. Nie każdy podmiot posiada dziś jednak równie silną pozycję. Dlaczego? Powodem może być brak działań zmierzających do utrwalenia relacji z klientami. Wydawać by się mogło, że budowanie długotrwałych relacji z klientem to domena tradycyjnego handlu. Podpowiadamy, czego unikać, a na co postawić, żeby zwiększyć swoje szanse na długotrwały sukces sprzedaży online.
Nieustanny rozwój sklepu
Statystyki dotyczące e-commerce mogą napawać optymizmem i stanowią ogromną zachętę do inwestowania w tego rodzaju biznes. Nie każdy wie jednak, jak na poważnie zabrać się za sprzedaż przez Internet. Co gorsza, nawet ciekawie startujące sklepy po pewnym czasie notują gorsze wyniki, bo nie zatrzymują przy sobie klientów.
Na początku trzeba sobie to jasno powiedzieć: budowanie relacji jest procesem bez końca, który trwa nieustannie i wymaga pracy, ciągłego zaangażowania. Należy nieustannie poszukiwać obszarów do rozwoju sklepu, choćby jeśli chodzi o funkcjonalność sklepu. E-commerce dobrze wyglądające w 2015 roku w 2020 roku może odstraszać przestarzałym interfejsem i niefunkcjonalnym układem. Choć wiąże się to z kosztami, trzeba być przygotowanym na inwestowanie zarówno w samą stronę internetową, jak i jej zawartość – treści słowne i wizualne.
Klient musi mieć poczucie, że Twój sklep nieustannie się rozwija, więc nie warto szukać innego, potencjalnie jeszcze lepszego. Rozszerzanie asortymentu, dodawanie nowych kategorii czy ścisła specjalizacja w wybranym obszarze są metodami, których warto próbować, aby zatrzymać przy sobie lojalnych klientów. Pamiętaj, że rozwijać trzeba się na każdej płaszczyźnie – mediów społecznościowych, kontaktu z klientem czy terminach realizacji dostawy. Wierność standardom i poszerzanie możliwości – oto droga, którą opłaca się kroczyć każdego dnia.
Content marketing – treściwe prezenty dla wiernych klientów
Przejawem zaangażowania w relację z klientem jest przekazywanie mu wartościowej, interesującej go treści, na przykład w formie newslettera czy mailingu. Spraw, żeby odbiorca poczuł się wyjątkowo, aby dostarczane mu materiały były spersonalizowane i dostosowane do jego potrzeb. Czasami nie trzeba wiele, aby zbudować dobre wrażenie. Sam fakt przyznania rabatu stałym klientom czy podesłanie ciekawego, branżowego e-booka zupełnie za darmo to już pewne pomysły na wykorzystanie treści. A co powie Twój klient na urodzinowy prezent? Być może posiadasz dane, które pozwalają precyzyjnie określić ten wyjątkowy dzień. Przekazując osobiste życzenia i specjalny rabat na zakupy, zaskarbiasz sobie sympatię kolejnego lojalnego klienta.
Analizuj
Aby wciąż się rozwijać, trzeba nieustannie badać grupę docelową, sięgać do statystyk, zlecać profesjonalne analizy. Wiele narzędzi wcale nie wymaga dużych nakładów czasu czy pieniędzy, sporo można też przerzucić na automatyczne rozwiązania. W budowaniu długotrwałych relacji z klientem w e-commerce każda informacja może okazać się kluczowa.