W niniejszym wpisie przyjrzymy się zagadnieniu personal branding. Dowiedz się więcej na temat budowania marki osobistej.

Człowiek człowiekowi marką

Przywykliśmy rozmawiać o markach w kontekście firm czy wszelkiego rodzaju organizacjach. Czasami zdarza się powiedzieć o kimś znanym, że „wyrobił sobie markę”. W tym powszechnie używanym stwierdzeniu kryje się esencja zagadnienia, jakim jest personal branding. Pora sobie uświadomić, że każdy człowiek w pewnym stopniu buduje swoją markę i zachodzą tu analogiczne procesy jak w przypadku znanych firm czy inicjatyw.
Aktorzy, piosenkarze, dziennikarze, politycy, sportowcy, celebryci – z pewnością te wszystkie osoby są postrzegane jako marki, które posiadają określoną tożsamość i wizerunek. Im lepsza jest ich marka, tym większą popularność zdobywają i tym większy jest ich potencjał w świecie reklamy. Jednym słowem: mogą godnie zarobić dzięki mocy swojego nazwiska.

Ale czy inaczej jest w przypadku osób, które nie są znane w przestrzeni publicznej? Nie, tu nadal panują podobne zależności. Warto pomyśleć o tym w kontekście rozwijania kariery zawodowej, a także budowania swojego wizerunku w oczach innych, także na gruncie prywatnym. Oto kilka podpowiedzi, jak zbudować dobrą reputację.

Marka osobista w praktyce

Podstawą firmowego brandingu jest nakreślenie pewnej wizji i strategii działań. Aby ją stworzyć, należy sięgnąć po odpowiednie narzędzia analityczne. Podobnie jest z osobami prywatnymi. Każdy człowiek może przecież wykonać swoistą analizę SWOT, wskazując swoje mocne i słabe strony, a także wymieniając szanse i zagrożenia, które mogą towarzyszyć realizacji określonych zamierzeń.


Ważne, aby Twój wizerunek (na zewnątrz) pokrywał się w dużej mierze z tożsamością (wewnątrz). To nie tylko kwestia higieny psychicznej i dobrego samopoczucia, ale również wzbudzania zaufania swoją naturalnością i uczciwością. Nie lubimy marek, które udają. Cenimy autentyczność.
Reputacja, szczególnie w ujęciu zawodowym, wynika w dużej mierze z podejścia do pracy, profesjonalizmu oraz umiejętności. Jeśli chcesz, żeby Twoje nazwisko kojarzyło się współpracownikom z solidnością, nie zawalaj terminów, szanuj swoje otoczenie, wykazuj się ambicją i pracowitością, rozwijaj się. Przecież w biznesie też wygrywają marki, które patrzą w przyszłość, ale nie obniżają lotów w teraźniejszości.

Osobisty brand buduje się także poprzez wykorzystanie odpowiednich narzędzi. W wielu branżach warto zaprezentować się w mediach społecznościowych, ale czyniąc to w profesjonalny sposób. Dopracowany profil na LinkedIn, ekspercki blog czy własna wizytówka w formie strony WWW lub interaktywnego portfolio to nic innego jak środki do uzyskania pożądanego rezultatu.

Budując reputację jako człowiek, nieustannie się rozwijaj. To istotne, jeśli masz ambicję awansować, poszerzyć grono znajomych czy osiągnąć mierzalny sukces w społeczeństwie. Zbieraj doświadczenia, dbaj o jakość komunikacji interpersonalnej, działaj konsekwentnie i odpowiedzialnie. Wtedy Twoje imię i nazwisko stanie się dla innych marką, której warto zaufać i do której można się przywiązać.