E-commerce to obecnie bardzo popularna forma prowadzenia działalności handlowej. Właściciele sklepów online wciąż jednak poszukują nowych, korzystnych rozwiązań w zakresie sprzedaży przez internet. Jednym z takich modeli jest dropshipping. Czym jest i w jaki sposób można go prowadzić w modelu pośrednictwa z krajami UE? Wyjaśniamy w artykule.
Dropshipping w świetle ogólnych korzyści handlu przez internet
Zakupy przez internet stały się już naszą codziennością. Na całym świecie każdego dnia dochodzi do olbrzymich ilości transakcji przez internet. To umożliwia dostęp do towarów z wielu krajów – nie musimy już ograniczać się tylko do rodzimego podwórka. Tę zaletę e-handlu z powodzeniem wykorzystują m.in. przedsiębiorcy działający w modelu dropshippingu. W ten sposób są oni w stanie usprawnić proces sprzedażowy i przepływ zamówień oraz towarów. Tym samym ich klienci zyskują łatwiejszy dostęp do towarów sprowadzanych z zagranicy.
Dropshipping to model, z którego pomocą przedsiębiorcy mogą przyspieszyć swoje działania i zredukować koszty. Jest on możliwy ze względu na udoskonalone rozwiązania technologiczne, usprawniające logistykę dostawy produktu oraz zabezpieczające proces płatności i bezpieczeństwa zakupów w ogólnym rozumieniu. Dla klientów przestało mieć znaczenie to, jak organizowany jest przepływ towarów i jak wygląda ich droga. Interesuje ich przede wszystkim dostępność i czas, w którym będą mogli je fizycznie odebrać. Dropshipping jest jednym z rozwiązań, które powstało w odpowiedzi na wszystkie te potrzeby.
Na czym polega dropshipping?
Dropshipping w definicji jest modelem logistycznym, w którym proces wysyłki przenoszony jest ze sprzedawcy na konkretnego dostawcę towaru. Jego główną zaletą jest to, że nie wymaga on powierzchni magazynowej, dzięki czemu przedsiębiorca jest w stanie wyeliminować koszty związane z jej wynajmem bądź zakupem. Do tego odpadają również kwestie utrzymania magazynu, a także zatrudniania jego pracowników. W modelu dropshippingu sklep internetowy zajmuje się przede wszystkim zbieraniem zamówień, natomiast wysyłka towaru jest obsługiwana przez zewnętrznych partnerów – np. z krajów Unii Europejskiej.
W dropshippingu sklep internetowy, przekazuje odpowiedzialność za cały proces dostarczenia towaru innemu podmiotowi. Sprzedawca, u którego zostało złożone zamówienie, nie posiada fizycznie towaru, który sprzedaje. To dostawca kontroluje sprzedaż na podstawie informacji, które przekazuje mu sklep zbierający zamówienia.
Dropshipping w UE – jakie są zasady?
Co ciekawe, polskie prawo nie reguluje dokładnie ram tej formy sprzedaży. Mimo to taki model pośrednictwa zyskuje coraz większą popularność w obszarze krajów UE. Dlatego też w przypadku dropshippingu należy zwrócić się do przepisów ogólnych odnoszących się do podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług. Warto zwrócić uwagę na to, że inaczej to zagadnienie będzie kształtowało się w przypadku podmiotów na terenie UE, a inaczej za jej granicami.
Sposób opodatkowania jest więc zależny od lokalizacji sprzedawcy, dostawcy oraz klientów, do których trafiają finalnie towary. Zgodnie z ogólnie przyjętą interpretacją prawa właściciel sklepu internetowego jest tylko pośrednikiem sprzedaży, natomiast podatek w przypadku takiej transakcji opłaca kupujący. W tym miejscu należy zaznaczyć, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego obrotu towarów mogą się zdarzyć sytuacje, gdy stawka opodatkowania jest równa 0%. Może się tak zdarzyć np. gdy stroną transakcji jest podatnik VAT UE, który wykazał daną dostawę w deklaracji lub gdy nabywca dysponuje aktualnym numerem identyfikacyjnym dla transakcji wewnątrz UE.