Rośnie liczba osób kupujących przez internet, a wraz z nimi – sklepów online. E-commerce to obecnie bardzo dynamicznie rozwijająca się i popularna forma własnego biznesu. Z jakimi kosztami muszą się liczyć przedsiębiorcy decydujący się na taki biznes? Jak założyć sklep internetowy i z jakimi formalnościami się to wiąże? Podpowiadamy w artykule.

Działalność e-commerce – czy to się opłaca?

Jak wynika z danych GUS, pod koniec stycznia 2019 r. w Polsce zarejestrowanych było 31 tys. sklepów internetowych. Taki wynik pokazuje, w jak szerokiej skali rozwija się ten rynek. Polacy chętnie zakładają działalności internetowe, ponieważ popyt na zamawianie online wcale nie maleje. Pojawia się coraz więcej marek niszowych o bardzo wąskiej specjalizacji. Dzięki temu w branży mogą spróbować swoich sił nawet najmniejsi gracze. Kluczem do powodzenia jest najczęściej dobry pomysł, dopasowany do aktualnych trendów sprzedażowych.

Jak założyć sklep internetowy – od czego zacząć?

Jak już zostało wspomniane powyżej, pierwszym krokiem na drodze do założenia sklepu internetowego powinno być określenie jego koncepcji. Z reguły nie warto zaczynać biznesu bez sprecyzowania, jakiego rodzaju towary będą obiektem sprzedaży i jaka jest grupa docelowa. Jest to podstawa, na której możemy budować kolejne rzeczy, takie jak model sprzedaży, strategia, czy marketing.

Kolejną ważną kwestią jest budżet. Mimo że sklep internetowy nie wymaga opłacania lokalu, a sprzedaż w modelu dropshoppingu pozwala nawet uniknąć kosztów utrzymania magazynu, to i tak prowadzenie e-commerce wiąże się z uiszczaniem opłat. Warto więc jeszcze przed podjęciem decyzji o własnym sklepie internetowym, przeanalizować, jakie mamy możliwości finansowe oraz to, jaki przychód przewidujemy ze sprzedaży.

Jak założyć sklep internetowy – krok po kroku

Rozpoczęcie działalności sklepu internetowego w ramach głównego biznesu, który zamierzamy prowadzić, wiąże się zazwyczaj z rejestracją firmy. Działalność gospodarczą można w Polsce założyć bezpłatnie. Niemniej jednak taki krok zobowiązuje do uiszczania opłat miesięcznych, takich jak ZUS oraz koszt prowadzenia księgowości. Do tego dochodzą koszty utrzymania pracowników (o ile przewidujemy ich zatrudnienie). Co ważne, należy wziąć pod uwagę, że koszty będzie trzeba ponosić co miesiąc, niezależnie od powodzenia biznesu i obrotów.

W przypadku nowej działalności gospodarczej przedsiębiorca może liczyć na kilka ułatwień w kwestii opłacania składek. Większość z nich może skorzystać z 6-miesięcznej „ulgi na start”. Następnie składki ZUS mogą być opłacane preferencyjnie przez okres 24 miesięcy. Po zakończeniu tego okresu możliwy jest wybór pomiędzy składkami w standardowej wysokości a składkami ZUS liczonymi od dochodu (czyli tzw. mały ZUS plus).

Istnieje jednak pewna furtka dla osób, które chciałyby rozpocząć swoją przygodę z e-commerce, jednak obawiają się zobowiązań na gruncie płacenia składek. Jest nią działalność nierejestrowana. W Polsce takie rozwiązanie funkcjonuje od 30 kwietnia 2018 r. i umożliwia prowadzenie e-sprzedaży bez formalności do momentu, w którym dochód z nie przekroczy progu 50% wynagrodzenia minimalnego brutto (dla przykładu w 2019 r. płaca minimalna wynosiła 2250 zł brutto, więc dochód nie mógł przekroczyć kwoty 1125 zł brutto). Jeśli jednak zyski ze sklepu internetowego okazałyby się wyższe niż omówione wyżej, osoba prowadząca taką sprzedaż musi liczyć się z koniecznością rejestracji działalności, opłacaniem składek ZUS oraz prowadzeniem księgowości.

Oprogramowanie dla sklepu internetowego

By założyć sklep internetowy, nie potrzebujemy programisty. Obecnie istnieją gotowe rozwiązania, które umożliwiają błyskawiczne założenie sklepu internetowego. Są to platformy dedykowane e-commerce. Część z nich umożliwia bezpłatne prowadzenie sklepu i wiele możliwości jego personalizacji. Warto jednak zauważyć, że możliwości, jakie oferują bezpłatne narzędzia, są zwykle mocno ograniczone. Funkcjonują również platformy, które umożliwiają prowadzenie sklepu internetowego za opłatą abonamentową. W jej ramach często mogą oni liczyć na wsparcie techniczne.

Jeśli jednak biznes wymaga indywidualnych rozwiązań, warto rozważyć stworzenie własnej strony internetowej od podstaw. Jeśli dysponujemy sporym budżetem, taką pracę możemy zlecić firmom specjalizującym się w tworzeniu takich sklepów. Taka usługa nie należy jednak do tanich. Abstrahując od samego wykonania infrastruktury IT, w przypadku własnej witryny dochodzą również koszty serwera oraz hostingu.

Forma prowadzenia działalności – jak obniżyć koszty?

Zastanawiając się, jak założyć sklep internetowy, wiele osób myśli również o tym, jak przy tej okazji zaoszczędzić. Istnieje kilka możliwości. Ostatnio popularność zyskuje dropshipping, czyli pośrednictwo sprzedaży. Jest to model logistyczny, w którym proces wysyłki przenosi się ze sprzedawcy na dostawcę towaru. Taki sposób prowadzenia działalności nie wymaga powierzchni magazynowej, dzięki czemu można wyeliminować koszty związane z jej wynajmem i utrzymaniem, a także zatrudnianiem części pracowników. W dropshippingu sklep internetowy zajmuje się w głównej mierze zbieraniem zamówień. Wysyłka towaru jest obsługiwana przez partnerów.

Innym sposobem na obniżenie kosztów jest prowadzenie działalności z poziomu platformy sprzedażowej. By to robić, nie musimy mieć własnej strony sklepu internetowego. Wystarczy konto sprzedawcy. W ten sposób możemy prowadzić sprzedaż, opierając się o już istniejące infrastruktury takiego serwisu (tzw. marketplace). W przypadku, gdy rozważamy prowadzenie takiej działalności na większą skalę, możemy wspomóc swoje działania odpowiednim programem magazynowym. W ten sposób będziemy zdolni zarządzać ofertami w kompleksowy sposób, za pośrednictwem jednego panelu, dzięki czemu oszczędzimy czas.