Można nie korzystać z mediów społecznościowych, serwisów VOD i streamingowych czy for, ale praktycznie każdy internauta posiada adres e-mail. Wirtualna poczta jest potrzebna w trakcie rekrutacji do pracy, przy załatwianiu rozmaitych formalności, podczas rejestracji czy w celu zakupów internetowych. Słowem, pozwala dotrzeć do konkretnego odbiorcy. Oto zbiór uwag dla przedsiębiorców, którzy planują wdrożenie e-mail marketing.

Budowanie bazy odbiorców

Najpowszechniejszym sposobem na budowanie bazy mailingowej jest uzyskiwanie zgody na zapisanie do newslettera. Odwiedzając sklepy internetowe, często można się natknąć na bannery zachęcające do pozostawienia w nich adresu e-mail. Kontakt z odbiorcami tworzy się także dzięki ich rejestracjom w sklepie internetowym czy na stronie firmowej. W przypadku bardziej niszowych typów działalności kontakty e-mail gromadzi się wręcz analogowo, np. zbierając wizytówki czy zapisując adresy podczas rozmów w cztery oczy.
Oczywiście im większa działalność dla i im większe grono odbiorców, tym bardziej rozbudowane stają się metody tworzenia bazy. Największe podmioty kupują całe bazy kontaktów, inwestując niemałe środki, żeby później trafiać ze swoim przekazem do setek tysięcy odbiorców.

Automatyzacja największą perspektywą

E-mail marketing jest dziedziną wprost uzależnioną od rozwoju technologicznego. Choć korespondencja e-mailowa została w dużym stopniu wyparta przez media społecznościowe i komunikatory, nadal pozostaje swoistą podstawą Internetu. Efektywność firmy w dużej mierze zależy od automatyzacji procesów. E-mail marketing można stosować wraz z nowoczesnymi systemami CRM. Liczne aplikacje czy programy w chmurze wspierają wygodne i sprawne komunikowanie się z grupą odbiorców.

Segmentowanie grupy docelowej

Nie ma sensu rozsyłać identycznych komunikatów do wszystkich odbiorców. Właśnie dlatego trzeba ich poznać, aby skutecznie segmentować i profilować przekaz. Przydatne w tym zakresie okazują się dane demograficzne czy informacje na temat indywidualnych zachowań sieciowych oraz preferencji.

Częstotliwość

Tworząc newsletter, trzeba patrzeć w kalendarz i wyciągać odpowiednie wnioski. Zbyt częste wiadomości będą traktowane jako spam, z kolei zbyt rzadkie osłabią relacje z potencjalnym lub obecnym klientem. Znaczenie mają nawet takie szczegóły jak godzina nadania wiadomości czy dzień tygodnia, w którym to następuje.

Dobry początek znajomości

Podziękuj odbiorcy za podzielenie się adresem e-mail i zapisanie do newslettera. Wyjaśnij pokrótce, czego może się spodziewać po Twoich wiadomościach i dlaczego warto do nich zaglądać. Miłym i procentującym w przyszłości gestem jest udostępnienie darmowego e-booka czy atrakcyjnego rabatu na kolejne zakupy. Warto też poznać imię właściciela konkretnej skrzynki e-mail, aby personalizować wiadomości.

Jakościowy content

Niejako w formie podsumowania warto przypomnieć, że podstawą nowoczesnego e-mail marketingu jest jakościowa treść. Dlatego zadbaj o tekstowy i wizualny poziom każdej wiadomości, która trafia do grona odbiorców. To wpływa na wizerunek całej organizacji!