Promocja jest pojęciem bardzo szeroko rozumianym, może oznaczać działania skoncentrowane na wspieraniu sprzedaży poprzez okresowe obniżki cen, rabaty, kupony, bezpłatne próbki, gratisy, programy lojalnościowe, konkursy, degustacje czy długoterminowe gwarancje. Może być również traktowana jako reklama osobista, która jest połączenie marketingu bezpośredniego i sprzedaży osobistej, a przykładami takich działań mogą być między innymi mailingi, telemarketing, negocjacje czy obsługa klienta. Czy promocja jest związana z działaniami Public Relations?

Promocja, czyli komunikacja firmy

Promocja może być rozumiana, jako połączenie wcześniej wspomnianych działań, jak i reklamy oraz Public Relations. W ogólnym znaczeniu promocja jest działaniem komunikacyjnym, które wykorzystywane jest w celu rozszerzenia znajomości marki, zbudowania pozytywnych stosunków wobec niej oraz wzmocnienia lojalności odbiorców.

Agencja Public Relations, promocyjna czy reklamowa?

Powszechnie wykorzystywane działania z różnych obszarów promocji, Public Relations czy reklamy przeplatają się. Zmianom poddane zostały również tradycyjne formy popularyzacji, które zastępowane są działaniami z pogranicza reklamy oraz PR. Podobnie jest z agencjami. Działania prowadzone są na przemiennie, a agencja Public Relations poza kontaktem z dziennikarzami zajmuje się również tworzeniem i opłacaniem reklam w mediach, kreowaniem wszelkich form promocji online, a nawet zakupem powierzchni reklamowych, projektowaniem stron www, ulotek, katalogów czy stoisk targowych.

Jaką formę promocji wybrać?

Wybór formy promocji zależny jest od wielu czynników, między innymi branży i odbiorców, etapu rozwoju firmy czy marki, wytyczonego celu, a przede wszystkim możliwości budżetowych. Zależności jest wiele, dlatego czasami okazuje się, że warto poświęcić czas i środki na relacje osobiste z odbiorcami, innym razem na opracowanie i realizację programu lojalnościowego, a w innym wypadku na dostarczenie atrakcyjnych treści, które zaangażują użytkowników mediów społecznościowych. Aby dokonać słusznego wyboru narzędzi wykorzystywanych do promocji, warto jednak przeprowadzić analizę celów, potrzeb oraz obecnej sytuacji firmy.

Niezależnie od obranej metody promocji, należy zapewnić klientom, partnerom biznesowych, pracownikom, mediom czy społeczności lokalnej możliwość łatwego dotarcia do konkretnej informacji o danej firmie oraz jej ofercie. Rzetelny przekaz, a także rozmawianie i budowanie relacji z otoczeniem warunkują jego pozytywne nastawienie, dlatego warto, choćby w podstawowym zakresie, zająć się działaniami z obszaru Public Relations.