Wszelkie prowadzone przez dział marketingu kampanie promocyjne, sprzedażowe czy wizerunkowe wymagają kontrolowania ich efektów. Dzięki temu łatwiej podjąć optymalizację działań, która bez odpowiedniego monitoringu może spowodować tylko wysokie koszty i marne efekty. Istnieją jednak darmowe narzędzia do sprawdzania oglądalności strony. Jednym z nich jest monitoring Google.

Monitoring Google skuteczny przy optymalizacji promocji

Sukces w internecie zależy w dużej mierze od śledzenia bieżących zmian na rynku oraz dopasowania się do nich w możliwie najkrótszym czasie. W takim wypadku prowadzenie analizy i monitoringu działań promocyjnych może być kluczowe dla istnienia firmy na rynku.

Od tego, jak obszernie i szczegółowo jesteśmy w stanie przeanalizować działania, zależy bowiem sukces w e-commerce. Bez monitorowania skuteczności nawet najlepiej zaplanowane działania SEO, SEM czy PR mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów.

Analiza pokazuje skuteczność prowadzonych działań

Mierzenie wyników jest ważne nie tylko w kontekście prowadzonych działań, ale też sprawdzania poczynań konkurencji. Dzięki temu można zawczasu zaczerpnąć od niej najciekawsze pomysły i wykorzystać je w swojej strategii marketingowej. Na szczęście w internecie istnieje wiele darmowych narzędzi wspomagających analitykę. Jednym z nich jest monitoring Google.

Dział marketingu, prowadząc różnorodne działania, stawia sobie za cel zwiększenie ruchu bezpośredniego (direct), ale też często zależy mu na zwiększeniu odwołań z innych miejsc w sieci (referall). Z perspektywy prowadzonych działań pod kątem optymalizacji bardzo ważny jest ten pierwszy. Część klientów w e-commerce natomiast po prostu zwabia się płatną reklamą (paid search).

Najskuteczniejsze narzędzie oferuje monitoring Google

Jeżeli prowadzi się wiele różnych działań w sieci, warto wiedzieć, czy ruch odpowiednio przyrasta i czy z jakiejś przyczyny użytkownicy nie uciekają z danej strony. Narzędzia typu monitoring Google pozwalają również określić, w jakim kierunku warto kierować swój internetowy biznes.

Pierwsze zetknięcie z narzędziem, jakim jest Analytics, jest z pewnością ciekawe - jest ono wszechstronne i potrafi przekazać wiele informacji na temat danej strony. Przygodę z nim należy rozpocząć od zainstalowania kodu śledzącego na danej witrynie. Ten krótki fragment tekstu umieszczony we właściwym miejscu w kodzie pozwoli gromadzić programowi dane do późniejszej analizy. W tym momencie wiele firm oraz osób prywatnych zastanawia się nad sensem łączenia swojej strony z opcją monitoringu Google.

Analiza strony opiera się na modelu ABC

W każdym wypadku warto mierzyć ruch na stronie, zwłaszcza że są to bezpłatne narzędzia dostępne dla każdego użytkownika. Z Google Analytics korzystają także zawodowi pozycjonerzy stron oraz szefowie różnych firm, gdyż jest to jedno z lepszych i skuteczniejszych narzędzi do analizy ruchu na stronie.

Zasada działania Google Analytics jest dość prosta i opiera się na modelu ABC, z angielskiego: acquisition, behavior, conversion, a po polsku - pozyskiwanie, raportowanie, konwersja. W zależności od potrzeb można śledzić każdą z tych sekcji osobno lub wszystkie naraz w celu opracowania jak najlepszych wyników.

Identyfikacja zachowań pomaga określić cechy użytkowników

Pozyskiwanie pozwala otrzymać informacje o tym, z jakich miejsc w internecie użytkownicy przychodzą na daną stronę. W tej sekcji znaleźć można wszystkie informacje o najskuteczniejszych kanałach, źródłach ruchu, a także odesłaniach. Znajdują się tu również dane o prowadzonych kampaniach Adwords, sieciach społecznościowych, optymalizacji oraz innych płatnych kampaniach. Tutaj można porównać ruch bezpośredni oraz ruch płatny.

Z kolei sekcja Zachowanie zbiera informacje pozwalające lepiej zrozumieć zachowanie użytkowników odwiedzających naszą stronę. Tutaj gromadzone są dane na temat zawartości witryny wyświetlanych przez użytkowników, zdarzeń na stronie, szybkości ładowania poszczególnych podstron, a także wiele innych informacji o przepływie ruchu.

Monitoring Google pozwala śledzić konkretne cele

Dzięki ostatniej sekcji możemy dowiedzieć się wiele na temat konwersji w danej witrynie. Jest ona szczególnie ceniona przez sklepy internetowe, a rzadko wykorzystywana przez właścicieli innych stron. Konwersja to pojęcie najczęściej wiązane ze sprzedażą, jednak nie jest z nią  tożsame. W niektórych branżach konwersja to kontakt klienta z działem handlowym lub wykonanie przez niego telefonu.  

W przypadku konwersji potrzebna jest dodatkowa integracja Google Analytics ze stroną. Wymaga to najczęściej dodania kilku kodów śledzących do kodu witryny. Ten wysiłek na pewno się opłaci, gdyż odpowiednio zoptymalizowana konwersja pozwoli uzyskać wiarygodną wartość wskaźnika ROI i maksymalnie zwiększyć zwrot z inwestycji.

Google Analytics pozwala uzyskać wiele informacji

To jednak nie jedyne informacje, jakie można uzyskać za pomocą Google Analytics. Jak wspominaliśmy wcześniej, jest to dość rozbudowane narzędzie posiadające wiele opcji raportowania. Ciekawa jest analiza na żywo, która pozwala śledzić zachowanie użytkowników w czasie rzeczywistym. W tej opcji można zobaczyć, z jakich urządzeń aktualnie korzystają oraz skąd pochodzą.

Dostępność tak wielu sekcji w monitoringu Google często pozwala uzyskać kluczowe dla dalszych działań informacje na temat danej witryny w sieci. Z pomocą bezpłatnego narzędzia, jakim jest Google Analytics, istnieje również możliwość śledzenia odwiedzających witrynę użytkowników na kilka sposobów.

Analiza działań przekłada się na sukces w sieci

Dzięki narzędziu można uzyskać informacje o płci i wieku odwiedzających, poznać ich zainteresowania oraz preferencje, a także dowiedzieć się, w jakim mieście mieszkają. Monitoring pokazuje także, jaka dokładnie strona powoduje najwięcej przejść użytkowników oraz skąd przychodzą osoby robiące najwięcej zakupów.

Google Analytics daje możliwość wygenerowania różnych raportów dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Opisane sekcje stanowią tylko podstawową wiedzę na temat tego, jakim narzędziem jest monitoring Google. Na razie nie powstało żadne inne narzędzie pozwalające na tak szerokie analizowanie własnej strony internetowej.