Serwisy społecznościowe są chętnie wykorzystywanymi narzędziami marketingowymi umożliwiającymi dotarcie do potencjalnych klientów. Wśród nich prym niepodzielnie wiedzie Facebook, którego użytkownikami są miliony osób na całym świecie. Dlatego nie dziwi fakt, że firmy aktywnie tworzą i na bieżąco aktualizują swoje strony fanpage’owe, chcą w ten sposób pozyskiwać nowe osoby i mieć możliwość udostępniania im swoich treści. Rosnące zainteresowanie Facebookiem zarówno prywatnych użytkowników, jak i firm tworzących swoje profile sprawiło, że serwis podjął decyzję o wyświetlaniu na tablicach fanów tylko bardziej wartościowych treści. Aby uprościć sobie to zadanie, stworzony został algorytm EdgeRank, który wyznacza pozycję wpisów na tablicach użytkowników, czyli wpływa na zasięg publikowanych postów. W ten sposób wybierane są ważne i spersonalizowane treści, a pomijane te o niższej jakości. Zatem, nie wystarcza już samo zamieszczanie nowych wpisów - administratorzy powinni zadbać również o atrakcyjność postów, ponieważ aktualnie kluczowe znaczenie przy wyświetlaniu wpisów na tablicach użytkowników ma ich zainteresowanie profilem firmy i interakcja ze wskazanym fanpage’em.
Składniki EdgeRank
Czas (Timeliness)
Określa świeżość i aktualność wpisu. Premiuje się nowsze posty, które mają większe prawdopodobieństwo bycia wyświetlonym na tablicach użytkowników. Z biegiem czasu to prawdopodobieństwo relatywnie spada.
Powiązanie (Affinity)
Określa i klasyfikuje użytkowników pod względem ich zaangażowania w stosunku do innych osób. Sprawdza kto z kim i w jaki sposób najczęściej się komunikuje. System ocenia i gromadzi informacje na temat lubianych i odwiedzanych przez użytkownika stron, a także pozostawionych przez niego komentarzach przy zmianach statusów i opublikowanych zdjęciach. Warto pamiętać, że na omawiany czynnik wpływa również interakcja drugiej strony – ciągłe jednostronne wpisy nie przyczyniają się do podwyższenie wartości EdgeRank.
Zaangażowanie (Weight)
Określa ważność aktywności użytkownika i stopień jego zaangażowania. Premiuje się zatem te czynności, które wymagają od użytkownika większego wysiłku. Przykładowo, za najbardziej aktywne działanie uważa się udostępnienie wpisu innego użytkownika. Mniejsze znaczenie ma dodanie komentarza, a najmniejsze kliknięcie opcji „Lubię to!”. Obiekty, którym przyznano wysokie wartości poziomu interakcji wyświetlają się wyżej na tablicach użytkowników Facebooka.
Celem wskaźnika EdgeRank jest promowanie wpisów, które są oczekiwane i chciane. Jeżeli zatem system odnotuje, że nowy wpis, który początkowo był wyświetlony na tablicach tylko części fanów profilu, został przez nich dobrze odebrany, czyli jest udostępniany, komentowany i lubiany, to zdecyduje się na udostępnienie go także pozostałym użytkownikom, których początkowo nie brał pod uwagę.
EdgeRank i tworzenie wartościowego postu
W jaki sposób przygotować wpis, aby został dobrze odebrany i oceniony? Przede wszystkim należy pamiętać, że liczy się jakość planowanego postu, który powinien tworzyć integralną całość zarówno z wcześniejszymi wpisami, jak i przyszłymi. Ponadto, aktualnie największym zainteresowaniem cieszą się wiadomości graficzne, które powinny być wzbogacone wartościową treścią. Dzieje się tak, ponieważ wymagają stosunkowo mało czasu na zapoznanie się użytkownika z ich głównym przekazem. Z pewnością post w postaci pytania również zaangażuje użytkowników do interakcji, a także dyskusji. Zaleca się zadawanie nieskomplikowanych pytań oraz bieżące monitorowanie odpowiedzi przez administratora. Przy tworzeniu wpisu w postaci tekstu warto zaplanować jego długość tak, aby użytkownik musiał użyć przycisku „Zobacz więcej” do zapoznania się z całością. Zastosowanie takiego rozwiązania wpłynie pozytywnie na statystyki strony.
Warto wiedzieć, że na wskaźnik EdgeRank bardzo niekorzystnie wpływa usuwanie postów, które przykładowo chwilę wcześniej zostały opublikowane z błędem. Ponowne dodanie nieznacznie poprawionego wpisu zmniejsza zasięg tego i kolejnych wpisów, a także jest klasyfikowane jako zdublowanie treści.
Podczas swojej codziennej pracy administrator powinien korzystać z dostępnych statystyk, które są widoczne w jego panelu. Dzięki temu będzie świadomy, które posty okazały się najpopularniejsze, o jakich porach najkorzystniej jest je publikować oraz jaką formę powinny przybrać. Tworzenie kolejnych wpisów z zachowaniem sprawdzonego szablonu z pewnością przełoży się na zwiększenie zaangażowania fanów.
Jak więc widać, nie liczy się ilość, tylko jakość użytkowników lubiących fanpage firmy. Nawet małe, ale prawdziwie zaangażowane grono z pewnością poprawią statystyki danego profilu. Facebookowe kampanie warto planować tak, aby w rezultacie trafić ze swoim przekazem do najbardziej zaangażowanych osób lubiących dany profil - algorytm EdgeRank może być przy tym pomocny.