Niezaprzeczalnie wśród mediów społecznościowych nadal króluje Facebook. Większość pokoleń używa go do komunikacji ze znajomymi, ale również do sprawdzania opinii i informacji o firmach. Czy to nie sygnał dla marek, aby ich firmowe profile społecznościowe były odpowiednio dopasowane do różnych odbiorców?
Pokolenia w serwisach społecznościowych
Jak się okazuje trzy kolejne pokolenia - Millenialsi, Pokolenie X oraz Baby Boomers - jako medium społecznościowe pierwszego wyboru wskazują jednogłośnie Facebook. Ponadto dwie ostatnie grupy również chętnie używają YouTube’a. Natomiast u Millenialsów drugie miejsce zajął Instagram, a zaraz za nim Snapchat. Co to oznacza dla marek? Gdzie powinni lokować i jak prowadzić swoje firmowe profile społecznościowe?
Jak prowadzić firmowe profile społecznościowe?
Z powyższych danych można wywnioskować, że najmłodsza grupa konsumentów preferuje raczej różnorodność w użytkowaniu mediów społecznościowych. Dlatego też pierwszą zasadą prowadzenia firmowych profilów społecznościowych na wielu platformach jest niepowtarzanie tej samej treści. Posty powinny być różnorodne, o charakterze dostosowanym do danego serwisu. Należy jednak pamiętać, aby pozostawały spójne z ogólnie przyjętą strategią komunikacji na wszystkich profilach.
Co przyciąga pokolenia na firmowe profile społecznościowe?
Z badań wynika, że to Millenialsi oraz Pokolenie X chętniej niż najstarsza grupa obserwują marki w social mediach. Jednak we wszystkich przypadkach największe zaangażowanie można zaobserwować w chwili, kiedy konsumenci są zainteresowani zakupem produktu. Każde pokolenie szuka jednak na profilach marek czegoś innego.
- Millenialsi - rozrywki oraz informacji czy opinii na temat firm
- Pokolenie X - okazji, promocji, rabatów czy wreszcie konkursów
- Baby Boomers - wiedzy oraz promocji
Pokolenia różnią się też sposobem wchodzenia w interakcje z markami. Wiele z nich w ogóle tego nie robi. Jeśli już prowadzą takie działania, to są to lajki, udostępnienia czy komentarze. Do tej grupy należy 30% millenialsów, 32% generacji X oraz jedynie 14% przedstawicieli Baby Boomers.
Dlaczego użytkownicy przestają obserwować firmowe profile społecznościowe?
Czasem pojawiają się czynniki, które całkowicie zniechęcają użytkowników do obserwowania ulubionych marek. Przedstawiciele różnych pokoleń wskazują inne powody, takich decyzji.
- Pokolenie X - wulgarne treści lub takie, które będą przeciwne ich wartościom i wierzeniom.
- Millenialsi - irytujące działania promocyjne prowadzone przez markę lub po prostu złe doświadczenia z nią związane.
- Baby Boomers - przede wszystkim spam oraz złe doświadczenia z marką.
Jak nietrudno zauważyć każde pokolenie na firmowych profilach społecznościowych szuka czegoś innego, dlatego tak ważne przy budowaniu strategii contentu dla marki są badania demograficzne.
Obserwowanie marek a zakup produktów
We wszystkich pokoleniach można zauważyć dużą zależność między obserwacją profilów a chęcią zakupu produktów. Aż 67% Pokolenia X deklaruje, że kupuje produkty marek, które obserwuje w social mediach. Tak samo twierdzi 60% Millenialsów i 51% Baby Boomersów. W rękach firmy natomiast pozostaje, aby zachęcić ich do jak największej ilości zakupów.
Każda marka musi przede wszystkim pamiętać, aby prowadzić swoje profile społecznościowe w wielu mediach, ponieważ różne pokolenia wybierają inne portale do obserwacji swoich ulubionych brandów.