Już jakiś czas temu większość firm dostrzegła, jak ważną rolę pełnią social media nie tylko w marketingu i promocji marki, lecz także komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami. I tutaj o ile Facebook jest dla wielu znany i chętnie wykorzystywany, o tyle Instagram czy Snapchat już nie są tak często stosowane przez firmy. Jakie mogą być powody ich niskiej popularności?

Instagram czy Snapchat - wciąż mało popularne wśród firm

Powodów wciąż niechętnego wykorzystywania tych mediów społecznościowych jest kilka - nieznajomość ich działania, obawa przed stosowaniem tej formy komunikacji (która w rezultacie jest także wynikiem nieznajomości nowych mediów) lub świadome podjęcie decyzji o niestosowaniu nowych social mediów ze względu na to, że nie korzystają z nich klienci firmy. W przypadku Snapchata niektóre obawy oraz powody niewykorzystywania tego medium są uzasadnione, ponieważ korzysta z niego określona grupa osób, głównie w przedziale wiekowym 18-24 lat (według badania zleconego przez Think Kong jest to aż 51% badanych internautów). Instagram jest swego rodzaju bardziej “uniwersalnym” medium, aczkolwiek nie każda firma musi z niego korzystać.

Instagram czy Snapchat - wady i zalety

 

Zalety

Wady

Instagram czy Snapchat - co wybrać do prowadzenia biznesu?
  • dwukierunkowa komunikacja
  • różnorodność zamieszczanych treści (zdjęcia, karuzele, video, Insta stories)
  • spora ingerencja w e-commerce - więcej funkcji mających wpływ na sprzedaż
  • duże możliwości reklamowe (płatne promocje treści)
  • spora konkurencja wśród reklamodawców
  • zdjęcia/grafiki muszą być naprawdę wysokiej jakości

Jakie są wady i zalety Instagram i Snapchat?
  • duża wiarygodność zamieszczanych snapów
  • możliwość pokazania przez markę jej mniej formalnego wizerunku
  • “świeże” treści - wszystko znika z serwisu po 24 h
  • brak dwukierunkowej komunikacji
  • nie ma możliwości znalezienia czyjegoś profilu bez znajomości nazwy użytkownika lub snapkodu
  • mniejsze możliwości reklamowe w porównaniu do Instagrama

Treści na Instagramie a na Snapchacie

Chociaż w obu serwisach pojawiają się wspólne elementy w zamieszczanych na nich treściach, to istnieją między nimi znaczące różnice. Poznaj główne z nich:

  • różnica w nazewnictwie - na Instagramie zamieszczane są posty, natomiast na Snapchacie wysyłamy snapy

  • posty na Instagramie są publiczne i widoczne dla wszystkich (chyba, że zmienimy nasz profil na prywatny), snapy są dostępne tylko dla osób, do których je wysyłamy

  • posty na Instagramie nie znikają z historii profilu - widoczne są na stałe (poza Stories), natomiast posty na Snapchacie znikają z historii serwisu po upływie doby

  • wpisy na Instagramie mogą być wertykalne, horyzontalne czy kwadratowe, natomiast snapy są głównie wertykalne.

Który z serwisów bardziej angażuje?

Trudno stwierdzić, na którym serwisie zamieszczane treści angażują bardziej, głównie ze względu na to, że możliwości reakcji na posty w obu portalach są różne. Na Instagramie możemy wyrażać opinię dotyczącą czyjegoś posta poprzez polubienie, dodanie komentarza czy obejrzenie video. Natomiast na Snapchacie możemy odpowiadać prywatnie drugiemu użytkownikowi w ramach zwykłej wiadomości, a także w formie graficznej czy video.

Powinniśmy wybrać kanał komunikacji odpowiedni dla swojej grupy odbiorców i tworzyć wartościowe dla nich treści.

Instagram czy Snapchat - co wybrać?

Jak już wyżej zostało wspomniane, kanał komunikacji musimy dostosować do preferencji naszych klientów. Należy także pamiętać, że obojętnie co wybierzemy - Instagram czy Snapchat - treści, które w nich publikujemy powinny być wysokiej jakości. Zatem jeśli wiemy, jaka jest grupa docelowa naszej firmy i wszystko co jest z nią związane, w tym chętnie wykorzystywane przez nią sposoby komunikacji, powinniśmy jak najszybciej zacząć z nich korzystać zgodnie z opracowaną strategią komunikacji marketingowej firmy.