Już jakiś czas temu większość firm dostrzegła, jak ważną rolę pełnią social media nie tylko w marketingu i promocji marki, lecz także komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami. I tutaj o ile Facebook jest dla wielu znany i chętnie wykorzystywany, o tyle Instagram czy Snapchat już nie są tak często stosowane przez firmy. Jakie mogą być powody ich niskiej popularności?
Instagram czy Snapchat - wciąż mało popularne wśród firm
Powodów wciąż niechętnego wykorzystywania tych mediów społecznościowych jest kilka - nieznajomość ich działania, obawa przed stosowaniem tej formy komunikacji (która w rezultacie jest także wynikiem nieznajomości nowych mediów) lub świadome podjęcie decyzji o niestosowaniu nowych social mediów ze względu na to, że nie korzystają z nich klienci firmy. W przypadku Snapchata niektóre obawy oraz powody niewykorzystywania tego medium są uzasadnione, ponieważ korzysta z niego określona grupa osób, głównie w przedziale wiekowym 18-24 lat (według badania zleconego przez Think Kong jest to aż 51% badanych internautów). Instagram jest swego rodzaju bardziej “uniwersalnym” medium, aczkolwiek nie każda firma musi z niego korzystać.
Instagram czy Snapchat - wady i zalety
Zalety | Wady | |
|
| |
|
|
Treści na Instagramie a na Snapchacie
Chociaż w obu serwisach pojawiają się wspólne elementy w zamieszczanych na nich treściach, to istnieją między nimi znaczące różnice. Poznaj główne z nich:
-
różnica w nazewnictwie - na Instagramie zamieszczane są posty, natomiast na Snapchacie wysyłamy snapy
-
posty na Instagramie są publiczne i widoczne dla wszystkich (chyba, że zmienimy nasz profil na prywatny), snapy są dostępne tylko dla osób, do których je wysyłamy
-
posty na Instagramie nie znikają z historii profilu - widoczne są na stałe (poza Stories), natomiast posty na Snapchacie znikają z historii serwisu po upływie doby
-
wpisy na Instagramie mogą być wertykalne, horyzontalne czy kwadratowe, natomiast snapy są głównie wertykalne.
Który z serwisów bardziej angażuje?
Trudno stwierdzić, na którym serwisie zamieszczane treści angażują bardziej, głównie ze względu na to, że możliwości reakcji na posty w obu portalach są różne. Na Instagramie możemy wyrażać opinię dotyczącą czyjegoś posta poprzez polubienie, dodanie komentarza czy obejrzenie video. Natomiast na Snapchacie możemy odpowiadać prywatnie drugiemu użytkownikowi w ramach zwykłej wiadomości, a także w formie graficznej czy video.
Powinniśmy wybrać kanał komunikacji odpowiedni dla swojej grupy odbiorców i tworzyć wartościowe dla nich treści.
Instagram czy Snapchat - co wybrać?
Jak już wyżej zostało wspomniane, kanał komunikacji musimy dostosować do preferencji naszych klientów. Należy także pamiętać, że obojętnie co wybierzemy - Instagram czy Snapchat - treści, które w nich publikujemy powinny być wysokiej jakości. Zatem jeśli wiemy, jaka jest grupa docelowa naszej firmy i wszystko co jest z nią związane, w tym chętnie wykorzystywane przez nią sposoby komunikacji, powinniśmy jak najszybciej zacząć z nich korzystać zgodnie z opracowaną strategią komunikacji marketingowej firmy.