Struktura organizacyjna państwowego ubezpieczyciela w Polsce składa się z 217 inspektoratów, 43 oddziałów oraz 63 biur terytorialnych. Całość tworzy instytucję, która posiada osobowość prawną i zajmuje się gromadzeniem składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne obywateli , jak również dystrybucją świadczeń (np. rent, emerytur, zasiłków chorobowych oraz macierzyńskich) w wysokości i na zasadach określonych w przepisach ustawy. Inspektoraty, jako jedne z najmniejszych jednostek organizacyjnych ZUS, usytuowane są niemalże we wszystkich powiatach w Polsce. Łącznie jest ich 217. Do nadrzędnych działań inspektoratów należy:
- dochodzenie należnych składek i opłat,
- orzecznictwo lekarskie na potrzeby ustalania uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych
- stwierdzanie i ustalanie obowiązku ubezpieczeń społecznych,
- przetwarzanie danych dla potrzeb działalności Zakładu,
- szkolenie pracodawców i pracowników,
- ustalanie uprawnień do świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych oraz innych świadczeń zleconych Zakładowi,
- wprowadzanie danych do systemu informatycznego,
- obsługa poligraficzna jednostki,
- wypłata świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych oraz innych świadczeń zleconych Zakładowi do wypłaty,
- realizacja umów i porozumień międzynarodowych w dziedzinie ubezpieczeń społecznych,
- dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,
- odwiedzając jednostkę osobiście,
- telefonicznie,
- drogą elektroniczną (poprzez pocztę elektroniczną lub formularz zamieszczony na stronie internetowej),