Czy zdarzyła ci się sytuacja, gdy mimo wielu działań mających na celu pozycjonowanie twoich stron, rezultaty raczej cię nie satysfakcjonują? Być może problemem jest kanibalizacja słów kluczowych na stronach twojej witryny. Czy oznacza to, że słowa kluczowe zjadają się nawzajem? Można to uznać za pewną metaforę - kanibalizacja to pozycjonowanie wielu stron na podstawie tych samych słów kluczowych. W tym tekście przedstawimy ci dokładnie, na czym polega to zjawisko, jak można z nim walczyć oraz czy zawsze ma ono negatywne skutki.
Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?
Kanibalizacja jest słowem, które w klasycznym marketingu dotyczy sytuacji, gdy sprzedaż jednego produktu określonej firmy maleje z powodu wypuszczenia na rynek przez tę samą firmę innego produktu, jednak o podobnych cechach lub właściwościach. Oczywiście, sytuacja kanibalizacji dotyczy również większych grup produktowych - efektem jest obniżona sprzedaż jednego lub kilku z nich. Kanibalizacja przyjęta została także na określenie pewnego zjawiska związanego z marketingiem internetowym - chodzi o kanibalizację słów kluczowych.
Kiedy następuje kanibalizacja słów kluczowych? Gdy kilka stron w obrębie swojej witryny pozycjonujesz na te same frazy kluczowe. Początkowo wyszukiwarka Google wyświetlała wyniki “podklejone” w sytuacjach, gdy kilka stron w obrębie witryny było podobnie dopasowanych do frazy wyszukiwania. Wówczas wykorzystanie zjawiska kanibalizacji słów kluczowych mogło przynieść serwisowi nawet pewne korzyści. Niestety z czasem wyniki podklejone zniknęły - w wynikach zaczęła pojawiać się tylko jedna strona z grupy stron/podstron pozycjonowanych na tych samych fraz. Nie jest to zawsze jedna i ta sama strona. Dlatego kanibalizacja słów kluczowych ma związek z niestabilną pozycją strony w wynikach wyszukiwania, jak również może wpłynąć na jej znaczący spadek.
Kanibalizacja słów kluczowych - kiedy należy szczególnie uważać?
Szczególnie narażone na zjawisko kanibalizacji są serwisy sklepów internetowych lub strony/serwisy o wąskiej, wyspecjalizowanej tematyce. Czasem trudno znaleźć - nawet najbardziej sprawnemu copywriterowi - odmienne frazy kluczowe do pozycjonowania każdej ze stron. Zwłaszcza, że w pozycjonowaniu ważne są także inne aspekty - niestety, roboty Google nie zawsze umieszczają strony o takich samych słowach kluczowych na stałych pozycjach w wyszukiwarce. Często, zamiast liczby i jakości linków przychodzących, brane są pod uwagę też inne elementy. Znaczenie ma nierzadko “świeżość” strony lub dopasowanie treści do frazy wyszukiwania.
Kanibalizacja słów kluczowych - rozwiązanie problemu
Jeśli dostrzeżemy problem kanibalizacji słów kluczowych na swoich stronach, musimy jak najszybciej go rozwiązać. Okazać się może bowiem, że skutecznie niweczy nasze działania podjęte w celu optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. W jaki sposób można efektywnie walczyć z tym zjawiskiem?
- Przede wszystkim należy pozycjonować każdą podobną stronę na 2-3 frazy kluczowe - różny zestaw fraz dla każdej z nich.
- Jeśli mamy jedną stronę, na której najmocniej nam zależy, możemy pozostawić na niej konkretną frazę kluczową i ograniczać jej używanie w przypadku innych stron. Przy okazji należy również skupić na niej swoje pozostałe działania optymalizacyjne.
- Pozostałe strony, o mniejszym znaczeniu, powinny linkować do strony ważniejszej - w sposób hierarchiczny.
- Można zastosować również przekierowania 301 lub adresy kanoniczne stron (rel canonical), aby odsyłać roboty jedynie do pozycjonowanej strony.
Dzięki zastosowaniu tych działań z pewnością uda się zminimalizować ryzyko kanibalizacji słów kluczowych. Pamiętaj przede wszystkim o ustalaniu, o ile jest to możliwe, jak najbardziej zróżnicowanych fraz kluczowych dla konkretnych stron. Jeśli takiej możliwości nie ma - skorzystaj z innych podanych przez nas rozwiązań, przy czym powinieneś zdecydować, którą stronę w szczególności chcesz pozycjonować.
Czy kanibalizacja słów kluczowych to zawsze zjawisko negatywne?
Wspomnieliśmy na początku tekstu o tym, że początkowo w wyszukiwarkach w odpowiedzi na daną frazę pojawiało się kilka propozycji linków podklejonych z danej domeny. Mogło to być korzystne dla ruchu w danym serwisie, dodatkowo powiększało to obszar wyniku na SERP-ie. Jak wiemy, takie zjawisko już przeminęło, jednak czy kanibalizację słów kluczowych możemy jednoznacznie uznać za negatywną?
Gdy w naszym serwisie znajduje się wiele stron o podobnej tematyce, określonej zbliżonymi słowami kluczowymi - wybieramy jedną z nich, która będzie swoistym generatorem ruchu w witrynie. Umieszczamy na niej linki prowadzące do innych podobnych stron. Z kolei na tych podobnych stronach umieszczamy linki prowadzące do strony-generatora ruchu, dzięki czemu jest ona pozycjonowana. Takie rozwiązanie sprawdza się w szczególności w sklepach internetowych.
Wiesz już, czym jest kanibalizacja słów kluczowych i jak sobie z nią poradzić. Pamiętaj, abyś uważnie dobierał słowa kluczowe, ponieważ dzięki temu masz szansę uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, gdy pozycjonowane przez ciebie strony zaczną spadać na SERP-ach.