E-mail marketing jest stosunkowo niedrogą, ale skuteczną metodą zdobycia klientów i sprzedaży naszych produktów czy usług. Jednak jeśli nie będziemy potrafili zbudować komunikatu, na nic się on zda. Zanim więc zdecydujemy się na newsletter czy inną jego formę, warto wiedzieć, jak tworzyć dobry mailing. Jak powinny wyglądać wiadomości wysyłane do klientów? Podpowiadamy!
Treść mailingu
Nie ma niestety szablonu dobrego mailingu, do którego każdy z nas mógłby się zastosować, aby jak najwięcej osób wykonało działania, na których nam zależy. Tak właściwie każdej osobie, która otrzyma wiadomość, może zależeć na czymś innym i co innego może ją przekonać – dla jednych będzie to otrzymanie dodatkowej wiedzy z branży, dla innych – ciekawa promocja.
Miejmy jednak na uwadze, by budując treść, pamiętać o tym, że odbiorcy oczekują wartościowych tekstów, angażujących, pisanych językiem korzyści. Nie powinny być one zbyt długie, niemerytoryczne, z błędami. Wszystko, co w nich zawieramy, składa się na nasz wizerunek w oczach klientów, dlatego też warto zadbać o to, by były jak najbardziej profesjonalne.
Dobry mailing krok po kroku
Choć nie ma jednego, obowiązującego szablonu, jest kilka kwestii, bez których dobry mailing jest trudny do osiągnięcia. Zanim jednak przejdziemy do konkretów, warto dodać, jak ważne jest monitorowanie zachowań odbiorców. Jeśli więc nie jesteśmy czegoś pewni, można zdecydować się na przykład na test A/B – wybieramy dwie wersje i wysyłamy do odbiorców (dzielimy ich wówczas na dwie grupy), a następnie sprawdzamy, w którym przypadku wiadomość lepiej się klikała.
Zacznijmy jednak od początku – ważne jest już bowiem to, co klient zobaczy po otworzeniu skrzynki odbiorczej. Ustawmy nazwę nadawcy (może być to nazwa firmy albo imię pracownika, np. Maciek z FIRMY XYZ), która jest znacznie lepiej postrzegana niż przykładowo automatyczne „no-reply”.
Następnym elementem jest oczywiście temat – powinien być krótki, ale chwytliwy, zawierać esencję wiadomości i zachęcać klienta do kliknięcia w wiadomość. W niektórych skrzynkach odbiorczych tuż po temacie wyświetla się preheader maila, który również warto wypełnić, najlepiej jakimś zdaniem zachęcającym do kliknięcia (np. Sprawdź je jako pierwszy(-a)!).
Przejdźmy do samej treści. Powyżej wspomnieliśmy, że treść nie powinna być zbyt długa. Warto również dodać, że dobry mailing jest przede wszystkim czytelny – nie będzie dobrze odebrana ściana tekstu. Istotne jest zbudowanie zachęcających do przeczytania nagłówków, podział tekstu na mniejsze części, używanie boldowania w przypadku ważnych informacji czy słów oraz wypunktowań. Wszystko, co zwiększy czytelność, powinno się sprawdzić.
Dodatkowo przyciągające będą również grafiki, które uatrakcyjnią przekaz. Dzisiaj możemy je wykonać samodzielnie, w niektórych programach do tworzenia infografik właściwie za darmo.
Nie zapominajmy również o tym, jak ważne są intuicyjne przyciski call-to-action. Jeśli odbiorca ich nie zauważy od razu, najpewniej nie zechce ich szukać. W związku z tym postarajmy się, by były one jak najlepiej wyeksponowane.
E-mail marketing jest bardzo skuteczną formą sprzedawania naszych produktów czy usług. Musimy jednak pamiętać, aby tworzyć dobry mailing, który będzie w pełni profesjonalny i przyciągnie odbiorców!