Stawiasz na public relations i bardzo zależy ci na tym, aby media zainteresowały się twoją firmą? W ogromie informacji prasowych, jakie docierają do dziennikarzy popularnych redakcji, nie jest łatwo przebić się ze swoją notatką prasową. Trzeba czasem podjąć szerzej zakrojone działania w zakresie media relations. Podpowiemy ci, o czym musisz pamiętać, gdy chcesz zainteresować media swoim biznesem!
Media relations - od czego musisz zacząć?
W dziale public relations twojej firmy dobrze jest wyznaczyć osobę, która będzie specjalizowała się w kontaktach z mediami. Na barkach specjalisty od media relations znajdzie się bowiem wiele niełatwych zadań, które będą miały na celu promowanie wizerunku firmy w internecie, prasie, telewizji itp. Przygotowanie dobrych i interesujących materiałów prasowych nie jest rzeczą prostą, tak jak nie jest łatwo zdobyć przychylność dziennikarzy danego medium i przekonać ich do publikacji swoich notatek. Można powiedzieć, że zadaniem specjalisty od media relations będzie także budowanie gruntu pod dobre kontakty z dziennikarzami. Do tego potrzebne jest jednak dobre rozeznanie w świecie mediów - pracownik zajmujący się media relations musi znać specyfikę funkcjonowania danych redakcji i ich realne potrzeby.
Najogólniej mówiąc, zadaniem każdego medium jest przyciągnięcie odbiorców za pośrednictwem interesujących treści. Media internetowe charakteryzuje tutaj liczba kliknięć - najwięcej z nich generują historie z życia wzięte, najczęściej życiowe tragedie, dramaty, tematy polityczne, ale również ciekawostki (z różnych dziedzin) i poradniki, a także historie kryminalne. Dziennikarze będą publikować treści, na które jest popyt wśród odbiorców.
Postaraj się zatem prześledzić wcześniej, jakie treści w danych serwisach medialnych budzą największe zainteresowanie użytkowników. Będziesz dzięki takiemu researchowi mógł odpowiednio profilować swoje notatki prasowe - czasem atrakcyjna może okazać się np. historia jakiejś nietypowej pasji jednego z twoich pracowników, jeżeli podkreślisz wpływ firmy na jej rozwijanie, a czasem przedstawiony przez twoją firmę produkującą nawozy sztuczne poradnik uprawy krzewów owocowych w przydomowym ogródku.
Podstawą media relations jest sprofilowana baza dziennikarzy
Działania mające na celu zainteresowanie mediów twoją działalnością dobrze jest rozpocząć od przygotowania bazy dziennikarzy i redakcji. Na samym początku jako niewielka firma masz nikłe szanse dotarcia do największych serwisów informacyjnych czy branżowych w kraju. Rozpocznij zatem wysyłkę swoich notatek do redakcji i dziennikarzy działających lokalnie lub mniejszych serwisów zajmujących się twoją branżą. Nie wykluczaj innych mediów tematycznych - np. kulturalnych, naukowych itp. Gdy już stworzysz początkową bazę dziennikarzy, postaraj się ją posegmentować - dzięki temu łatwiej będziesz mógł dopasować interesująca treść do konkretnej redakcji. Niektóre notki prasowe zainteresują bardziej redakcje branżowe, inne - redakcje z twojego regionu, a inne - np. redakcje zajmujące się technologiami mobilnymi.
Pamiętaj także o tym, że chociaż duże media mają liczne grono odbiorców i pojawiając się na ich łamach, na pewno zyskujesz spory rozgłos, to jednak mniejsze, a nawet niszowe media, mają stałych czytelników, u których cieszą się sporym autorytetem. Jeśli zatem twój biznes pojawia się w takich serwisach lub gazetach, możesz liczyć na to, że jego autorytet zostanie przeniesiony także na twoją firmę. Jest to szczególnie ważne, gdy prowadzisz sklep internetowy - obecność w medium o ugruntowanej pozycji wśród czytelników może przynieść ci więcej klientów niż pojawienie się gdzieś na stronach dużego portalu informacyjnego.
Co zrobić, aby działania media relations były skuteczne?
Wybrałeś już odpowiednie media, do których na początku chciałbyś dotrzeć. Musisz zdać sobie jednak sprawę z tego, że nie jesteś jedyną firmą, która będzie przesyłać materiały prasowe do konkretnego dziennikarza czy redakcji. Podobnych firm może dziesiątki, setki, a nawet tysiące - wszystko w zależności od popularności danego medium. Musisz zatem wybić się ponad pozostałych i zaznaczyć swoją pozycję.
Zarówno patrząc ze strony mediów, jak i twojego biznesu, bardzo korzystna jest pozycja firmy jako eksperta. Tobie gwarantuje to bowiem dosyć częstą obecność w mediach, a dziennikarzom - łatwość pozyskania informacji w danym temacie. W budowaniu takiego wizerunku wykorzystaj trzy możliwości - spotkania z dziennikarzami, notatki prasowe oraz blog firmowy.
Media relations twojej firmy dobrze rozpocząć od interesującego spotkania z dziennikarzami. Nie myśl jednak o klasycznej konferencji prasowej, na której przy zielonym stoliku siedzi szef firmy, kierownik działu PR oraz kierownik działu produkcji. Zaproponuj coś oryginalnego - niech będzie to np. zwiedzanie firmy połączone z pokazem wytwarzania określonego produktu. Możesz również urządzić spotkanie dziennikarzy z jednym z twoich pracowników, który akurat odniósł sukces w jakimś renomowanym konkursie. Wszystko zależy tutaj od wyobraźni. Dlaczego spotkanie jest tak ważne? Ponieważ podczas niego łatwo zaprezentujesz się jako specjalista w konkretnej dziedzinie - dużo opowiadaj, prezentuj swoją wiedzę - to na pewno zachęci dziennikarzy do dalszych kontaktów z tobą. Nie zapomnij o interesujących materiałach prasowych wręczanym dziennikarzom oraz ewentualnie - o drobnych podarunkach od firmy. Nawet niewielki prezent tworzy pewne zobowiązanie obdarowanego wobec darczyńcy. O ile to możliwe, o takim spotkaniu informuj dziennikarzy nie tylko mailowo, lecz także telefonicznie. Zwiększasz niebotycznie prawdopodobieństwo, że zaproszenie dotrze do adresatów.
Niezależnie od tego, czy uda ci się zorganizować spotkanie dla dziennikarzy, czy też nie, dużo uwagi zwracaj na notatki prasowe. W czasach obecnych, gdy redakcje redukują liczbę zatrudnionych dziennikarzy, na barkach pozostałych spoczywa mnóstwo pracy - dlatego na pewno pozytywnie odniosą się oni do ciebie, gdy im ją ułatwisz. Notatki prasowe rzadko są już jedynie inspiracją dla dziennikarzy - głównie bez żadnej przeróbki trafiają one bezpośrednio na łamy mediów. Dlatego ważne jest, aby ich poziom był wysoki, ponieważ staną się one wizytówką twojej firmy w mediach. Dziennikarze chętnie opublikują interesującą i nietuzinkową informację prasową. Czyli jaką? Wspomnieliśmy wcześniej, co generuje największą klikalność w serwisach informacyjnych - spróbuj stworzyć np. krótki poradnik, przedstaw branżowe ciekawostki, ciekawą historię samej firmy lub jej pracowników. Kierując notatki do mediów lokalnych, podkreślaj związki firmy z regionem, zaś robiąc wysyłkę do mediów specjalistycznych - uwzględnij konkretny aspekt twoich działań.
Skuteczną szansą na zainteresowanie dziennikarzy swoją firmą jest prowadzenie bloga firmowego. Oczywiście - ważne jest to, abyś zawierał na nim treści na wysokim poziomie merytorycznym i zarazem użyteczne dla czytelników. Dziennikarze często śledzą blogi w poszukiwaniu inspiracji do napisania tekstu lub w celu uzyskania dodatkowych informacji w jakimś temacie. Być może trafią właśnie na twoją witrynę, co stanie się podstawą do nawiązania dłuższej relacji między dziennikarzem a firmą.
Gdy dziennikarze zainteresują się twoją firmą i tym, co prezentujesz, możesz liczyć na to, że w mediach będziesz pojawiał się regularnie. Szczególnie w roli eksperta - możesz być zapraszany do wywiadów, do przedstawienia opinii lub komentarza w danej sprawie albo do przedstawienia i wytłumaczenia jakiegoś procesu związanego z twoją branżą. Dlatego warto nawiązywać kontakty z dziennikarzami - dobrze prowadzone media relations to jedno z najważniejszych ogniw w łańcuchu strategii promocyjnej twojej firmy.