Aby firma mogła zarejestrować działalność, musi posiadać nazwę. Nazwa firmy musi spełniać pewne warunki i nie jest nadawana na zawsze. Jeżeli jest to działalność jednoosobowa, obowiązkowe jest zawarcie w nazwie imienia i nazwiska właściciela. Co jeszcze powinna zawierać nazwa firmy?
Dopuszcza się umieszczenie w nazwie firmy dodatkowo określenia wskazującego na jej profil, pseudonimu lub dowolnie wybranego elementu. Nazwa firmy nie może przy tym wprowadzać w błąd co do profilu prowadzonej działalności. Oprócz tego powinna odróżniać się od nazw innych firm z tej samej branży. Jeżeli chodzi natomiast o spółki cywilne, to w nazwie firmy muszą się znajdować przynajmniej nazwiska wszystkich wspólników.
Czy mogę zmienić nazwę firmy?
Zmiana nazwy firmy jest możliwa. Najczęściej przedsiębiorca chce tego dokonać z powodu słabych wyników sprzedażowych czy złych skojarzeń z obecną nazwą. Nie można jednak usunąć z nazwy nazwiska właściciela firmy – można za to zmienić pozostałe człony wchodzące w jej skład. Zmianę zgłasza się na wniosku CEIDG-1 w przeciągu 7 dni od dnia jej dokonania.
Jak wybrać nazwę firmy?
Nazwa firmy powinna być krótka, zwięzła, łatwa do zapamiętania oraz przywołująca pozytywne skojarzenia. Ważne jest, aby sprawdzić, czy dana nazwa ma dostępną domenę. Badania wykazują, że największą popularnością cieszą się nazwy, które mają około 5 znaków. Dodatkowo do tak krótkiej nazwy łatwo można dopasować sygnet. Z kolei nietrafiona i źle przemyślana nazwa firmy może jej poważnie zaszkodzić. Bardzo często spotykanym błędem jest nazwa nieodróżniająca się od konkurencji – w rezultacie firmy mogą być mylone ze sobą. Innym istotnym czynnikiem jest sfera językowa – jeśli nazwa jest niepoprawna, trudna do zapamiętania bądź w innym języku oznacza coś obraźliwego, wywoła złe skojarzenia, co oczywiście może tylko zaszkodzić.