Kiedy zaczynamy sprzedawać własne usługi i produkty, to oczywiste, że chcemy, by dotarły one do jak największej liczby odbiorców. Dlatego też korzystamy z takich rozwiązań, jak reklama. Kiedy jednak planujemy strategię, musimy wziąć pod uwagę fakt, że interesować nas powinna tylko legalna reklama. Co to oznacza? Jak sprawić, by nasza reklama nie stała się czynem nieuczciwej konkurencji czy nieuczciwą praktyką rynkową? Na te pytania pomagają nam odpowiedzieć ustawy.

Czym jest legalna reklama?

Czym więc jest legalna reklama? Jak ją zbudować, by mieć pewność, że nie będzie czynem nieuczciwej konkurencji czy praktyki rynkowej?

Art. 16 ust. 1 Ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wskazuje, jakie są czyny nieuczciwej konkurencji dotyczące reklamy. Użyty tam zwrot „w szczególności” oznacza, że nie jest to katalog zamknięty. Jakich reklam warto więc się wystrzegać?

Takich, które wprowadzają klienta w błąd i w związku z tym wpływają na jego decyzje zakupowe; są sprzeczne z zasadami prawa, dobrymi obyczajami, uchybiają godności człowieka; wypowiedzi w nich zawarte zachęcają do nabywania towarów, choć przedstawiane są jako neutralne; działają, wykorzystując lęk, przesądy czy łatwowierność dzieci; są nachalne i naruszają prywatność: klienci są nagabywani w miejscach publicznych, przesyła im się towary, których nie zamówili, nadużywane są techniczne środki do przekazu informacji.

Jednak nie tylko powyższa ustawa wskazuje na to, jaka reklama okazać się może nielegalna. Warto również w tym miejscu przytoczyć art. 7 Ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Artykuł ten mówi o tym, jakie praktyki rynkowe wprowadzają w błąd. Niektóre z punktów dotyczą właśnie reklamy. Co jest więc nieuczciwe?

Stosowanie reklam, które są przynętą – przykładowo takiej, w której przedsiębiorca ma poczucie, że nie uda mu się zamówić u innego przedsiębiorcy takich produktów w takiej cenie lub takiej, w której proponuje się klientom towar w danej cenie, a później odmawia się wysyłki lub podaje bardzo daleki termin dostawy; kryptoreklam, czyli reklam, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka; reklamowanie produktu podobnego do innego popularnego i sugerowanie, że wytwarza je ten sam przedsiębiorca.

Czego nie możemy reklamować?

Wiemy już, jak wygląda legalna reklama zgodna z ustawą. Jednak zapoznając się z innymi aktami prawnymi, możemy także zauważyć, że istnieje lista zakazanych produktów, których nie można reklamować.

Musimy zrezygnować z reklamy, jeśli chcemy w niej zawrzeć leki na receptę, zawierające środki odurzające lub substancje psychotropowe, wyroby tytoniowe, papierosy elektroniczne, alkohol (z wyjątkiem piwa), usługi związane z solarium, niektóre gry hazardowe czy usługi radców prawnych lub adwokatów.

Może się więc wydawać, że po stworzeniu produktu czy usług wystarczy opracować strategię i rozpocząć reklamowanie. Jednak, aby reklama była legalna, musimy się upewniać, czy nasze towary mogą ją mieć i jak działać w zgodzie z ustawą.