Dobra nazwa firmy jest tak samo ważną kwestią dla przedsiębiorstwa jak dobrej jakości produkty czy świetne usługi. Pierwsze wrażenie jest odruchem intuicyjnym i decyduje o dalszych relacjach klienta z marką. Potencjalni klienci słysząc bądź widząc nazwę firmy wyrabiają sobie o niej wstępne opinie. Dlatego wybór oryginalnego i chwytliwego określenia jest niezwykle ważny. Musi ona pasować zarówno do całego biznesu, jak i oferowanych usług bądź produktów, prezentować taki wizerunek, na jakim zależy przedsiębiorcy.

Dobry nazwa firmy a proces jej tworzenia

Tworzenie nazwy firmy to proces żmudny i wymagający sporego nakładu czasu. Nie warto jest się spieszyć, lecz spokojnie przemyśleć różne warianty, ponieważ decyzja ta może ważyć na dalszych losach przedsiębiorstwa. Poniżej przestawiamy 5 kierunków, które pomogą w tworzeniu odpowiedniej nazwy firmy.

Skojarzenie osobiste

Wielu przedsiębiorców decyduje się na zastosowanie w nazwie firmy swojego imienia i nazwiska. Metoda ta najlepiej sprawdza się w przypadku osób, które są znane w społeczeństwie bądź danej branży. W nazewnictwie, można z powodzeniem wykorzystać pełne imię, nazwisko, bądź połączenie jednego z drugim np.: Kancelaria Prawna Nowackiego, Stomatologia Marcin Kowalski. Samo imię może nie być dobrze postrzegana, od nazwiska natomiast pochodzi większość dobrych i znanych nazw firm, jak np.: Ford, Mercedes, Citroën czy Ferrari.

Opisowa nazwa firmy

Opisowa nazwa z góry definiuję branżę, w której firma działa. W przypadku usług weselnych nazwa “Asmors” nie podaje żadnych wskazówek, na temat tego, czym przedsiębiorstwo się zajmuje. W momencie uzupełnienia nazwy o “Usługi Weselne” od razu precyzuje klientom o jaki zakres usług chodzi. Niejednokrotnie zdarza się tak, że klienci chętniej wybierają te firmy, w nazwie których widnieje informacja, ponieważ jest im łatwiej to takiej firmy dotrzeć.

Nawiązanie lokalne

Nazwa firmy może także nawiązywać do lokalizacji przedsiębiorstwa bądź obsługiwanych obszarów. Może być w niej zawarta nazwa ulicy, miasta czy osiedla. Przykładem takiego połączenia może być Piekarnia Wołowska czy Cukierenka Dolnobrzeska.

Nazwa firmy z tematycznym odniesieniem

Na rynku funkcjonuje wiele firm oferujących podobne lub te same usługi czy produkty. Dlatego nazwa firmy w pewnym stopniu musi prezentować wizerunek marki. Jednak czym mniej profesjonalna albo po prostu prosta nazwa tym chętniej klienci będą korzystać z jej możliwości. Na przykład Obiadki u Renatki pokazuje zupełnie inny wizerunek niżeli Bar Aneta. Może czasami warto pokusić się o mniej wysokogatunkową nazwę firmy na rzecz większej ilości klientów.  

Oryginalna nazwa firmy

Myśląc nad nazwą firmy warto mieć na uwadze aspekty prawne. Wykorzystanie istniejącej już nazwy może przysporzyć wielu problemów i sporego zamieszania. W biznesie głównie chodzi o unikalność dlatego tym bardziej warto sprawdzić czy nazwa, którą chcemy wybrać nie jest już zajęta. Obowiązkową częścią wybory danego określenia jest przyjrzenie się bliżej zarejestrowanym przedsiębiorstwom, rejestrom Urzędu Patentowego i spisom KRS aby mieć pewność, że nazwa, którą chcemy wybrać, nie podlega już ochronie prawnej.

Nazwa firmy ma spory wpływ na ilość klientów, którzy skorzystają z proponowanych usług bądź produktów. To ona buduje pierwsze wrażenie dlatego musi być niezwykle przemyślana, dopasowana do całości przedsiębiorstwa i zgodna z prawem. Tworzenie nazwy jest procesem długotrwałym, dlatego kluczem do sukcesu jest cierpliwość i chęć poszukiwania najodpowiedniejszego określenia.