Dla każdej osoby, która prowadzi sklep internetowy, ważnym czynnikiem jest wysoka liczba odwiedzin jego witryny, co przedkłada się na ilość składanych zamówień i zwiększenie zysków. O ile dobrze zaprojektowana strona internetowa to obecnie podstawa dla prowadzących sklepy internetowe, o tyle niewiele osób zdaje sobie sprawę, że przydaje się również odpowiednia optymalizacja treści.
W celu zdobycia jak największej liczby wyświetleń strony analizuje się miejsce strony internetowej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych. Ich pozycję można poprawić poprzez odpowiednią optymalizację treści za pomocą metod używanych w SEO. Warto pamiętać, że optymalizacja powinna być przeprowadzona według reguł obowiązujących w regulaminach wyszukiwarek i z zachowaniem wszystkich technik tak zwanego white hat (praktyk dozwolonych).
Rozpoznanie potrzeb grupy docelowej
Optymalizację najłatwiej rozpocząć od dostosowania publikowanej treści do potrzeb i wymagań odbiorców. Z tego powodu trzeba zastanowić się nad tym, co potencjalni nabywcy chcieliby znaleźć na stronie. Należy zatem rozpoznać potrzeby grupy docelowej.
Proces ten najlepiej rozpocząć po tym, kiedy w odpowiedni sposób zdefiniuje się swoją grupę potencjalnych odbiorców. A badanie takie można wykonać przy zastosowaniu kilku metod. Najprostszą z nich jest wyobrażenie sobie siebie jako potencjalnego klienta. Dobrze jest wtedy postawić sobie pytania na temat tego, jakie treści najbardziej zainteresowałyby osobę poszukującą danego produktu. Odpowiedzi mogą posłużyć za podstawę dla wprowadzenia zmian w treści.
Inną metodą jest przeprowadzenie ankiety wśród obecnych klientów sklepu. Internet oferuje wiele narzędzi, które pozwolą na stworzenie kwestionariusza z kilkoma pytaniami na temat tego, co sądzą oni na temat strony i zawartych na niej treści.
Otrzymane wyniki powinny pokazać, w jaki sposób należy zaktualizować stronę, na których kwestiach skupić się bardziej, a które są nieprzydatne lub sprawiają problemy.
Optymalizacja treści, czyli wartościowe dane
Warto poświecić trochę czasu na napisanie tekstów, które będą nie tylko przydatne i wartościowe pod względem zawartości, ale jednocześnie unikalne i atrakcyjne dla odbiorców. Kiedy patrzy się na typową witrynę typowego sklepu internetowego tym, co najbardziej rzuca się w oczy to niedokładne, niekompletne lub skopiowane z innych źródeł informacje na temat produktów. Rezultatem jest, jak można się spodziewać, niewystarczające zainteresowanie potencjalnych nabywców oraz brak napływających zamówień. W czasach, gdy konkurencja w każdej branży jest niezwykle duża, warto wyróżnić się niespotykanym nigdzie indziej kontentem.
W obrębie publikowanych treści w sklepach internetowych znaleźć można kilka elementów, których atrakcyjność może podnieść właśnie właściwa optymalizacja treści. Na pierwszy plan wysuwa się podstawowa sekcja, czyli opis produktu. Można sformułować go na dwa sposoby: poprzez użycie informacji udostępnianych przez producenta i dodanie do nich słów kluczowych, ale można również pokusić się o stworzenie swojego własnego opisu. Druga propozycja jest bardziej pracochłonna, ale z punktu widzenia unikalności i atrakcyjności wpisu, zdecydowanie bardziej przyczynia się do wyróżnienia strony na tle innych sklepów internetowych.
Porady dla klientów to sekcja, która może jeszcze bardziej przyciągnąć potencjalnych nabywców. Poprzez publikowanie informacji mających na celu pomoc klientom w dokonaniu zakupów, warto dodać dodatkowe sekcje, w których znaleźć można treści uzupełniające, na przykład recenzje, tutoriale, przepisy kulinarne. Można również stworzyć część tylko dla klientów, gdzie mogliby dodawać komentarze na temat zakupionych przez siebie produktów.
Sklep internetowy nie może obyć się bez galerii zdjęć. W zależności od specjalizacji witryny internetowej potrzeba ich więcej lub mniej - w przypadku branży modowej czy wnętrzarskiej ich większa ilość będzie zdecydowanie przydatna.
Kolejnym ważnym elementem jest sekcja FAQ, czyli część zawierająca odpowiedzi na najczęściej zadawane przez nabywców pytania. Pozwala ona na zaoszczędzenie sporo czasu, ponieważ uwolni nas od konieczności odpowiadania na te same pytania kilka razy. Warto również pamiętać, że odpowiedzi zawarte w FAQ powinny być napisane odpowiednim językiem, zrozumiałym zarówno dla kogoś, kto nie miał nigdy do czynienia z produktem oraz profesjonalisty. Same hasła powinny być sformułowane w sposób przyjazny, ale konkretny i rzetelny.
Optymalizacja treści - najważniejsze elementy
Dodawanie słów kluczowych
Klienci nie zawsze trafiają do sklepu w ramach tak zwanego ruchu organicznego. Najczęstszym sposobem wyszukiwania informacji w internecie jest wpisywanie odpowiedniej frazy w pole wyszukiwania wyszukiwarki i przeglądanie listy otrzymanych wyników. Tego też powodu koniecznością jest uwzględnienie słów kluczowych w publikowanych przez siebie treściach.
Ze względu na to, że nie wszyscy właściciele sklepów internetowych są równocześnie ekspertami w takiej dziedzinie, jak optymalizacja treści pod względem SEO, mogą oni skorzystać z gotowych narzędzi, dostępnych w internecie. Jednym z nich jest udostępniany przez Google Keyword Planner, który pozwala wyszukać odpowiednie słowa kluczowe oraz grupy reklamowe, dostosowane do specyfiki strony. Podaje on jednocześnie statystyki, utworzone na podstawie rzeczywistych zachowań internautów.
Meta tagi
Optymalizacja treści polega także na doborze słów kluczowych - posiadając je, warto również zwrócić uwagę na poprawne meta tagi. Najważniejsze z nich to tytuł (title) oraz opis (description). Zwraca się na nie uwagę, ponieważ są one elementami, które widoczne są w wynikach wyszukiwania.
Tytuł strony jest jednym z tych czynników, które wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwań. Dobrze zatem, żeby znalazły się w nim słowa kluczowe, ale pod warunkiem, że odpowiadają one rzeczywistej zawartości strony. Trzeba pamiętać, że każda podstrona sklepu powinna mieć swój własny unikalny tytuł, który powinien składać się z odpowiedniej liczby znaków (do 512). Kolejność słów kluczowych, występujących w tytule jest ważna. Te najważniejsze powinny znajdować się na samym początku.
Opis wskazuje na zawartość strony. Powinien on być napisany w sposób, który zachęci potencjalnego czytelnika do odwiedzenia strony. Trzeba zwrócić uwagę na to, by nie zawierał on wymienionych po przecinku słów kluczowych. Podobnie jak tytuł, jego długość jest ograniczona i stanowi około 200 znaków. Warto jednak przygotować dobry opis, który pomoże skierować uwagę odbiorców na stronę.
Jak widać, właściwa optymalizacja treści na stronie sklepu internetowego może znacznie poprawić jego wizerunek i pozycję w wynikach wyszukiwarki.