Podczas pozycjonowania strony internetowej, bardzo ważną rolę pełnią dobrze zastosowane anchory. Anchor text jest położony pomiędzy znacznikami <a> oraz </a> i stanowi ważny odnośnik do witryny.
W miejscu nazywanym tytułem "anchor text" musi pojawić się najważniejsza treść dla strony, czyli najistotniejsze hasło kluczowe. Jeśli na przykład przygotowujemy stronę dla gabinetu dentystycznego, to właściwy anchor text będzie brzmiał "Gabinet dentystyczny Kraków". Należy pamiętać o zastosowaniu różnej treści dla anchora w pozostałych odnośnikach. Gdyby powtarzały się w dużych ilościach, mogłoby to wydawać się nieodpowiednie z punktu widzenia robotów wyszukiwarek.
Anchor text - tworzenie
Zanim przejdziemy do utworzenia anchorów, warto jest wczuć się w położenie klientów pojawiających się w sieci. Tylko dzięki temu łatwiej będzie nam stworzyć odpowiednią treść anchora, dopasowaną do tej, która występuje na stronie. Należy wykorzystać słowa często wpisywane przez internautów w celu wyszukania odpowiednich danych. Jeśli anchor i fraza kluczowa okażą się zgodne, nasza strona będzie mogła znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania Google. Specjaliści SEO zaznaczają, że słowa kluczowe stanowią pewnego rodzaju wskazówki zarówno dla robotów wyszukiwarek, jak i dla samych internautów. Anchor text musi być logiczny i w pełni dopasowany do tematu strony. Jeśli odnośniki do naszej witryny mają pojawić się w moderowanych komentarzach na blogu, należy stworzyć subtelny tekst, który będzie mógł pełnić funkcję informatywną.
Naturalny anchor text
Jeśli nasze anchory mają wyglądać naturalnie, należy zadbać o ich właściwe zróżnicowanie. Na jednej stronie umieszczamy więc odnośnik z anchorem, który zawiera odpowiednie słowo kluczowe, natomiast na innej lokujemy tekst zwracający uwagę na mniej znaczącą frazę czy na nazwę firmy lub bloga.
Pamiętajmy o tym, że naturalnie stworzone anchory są bardzo pozytywnie odbierane przez wyszukiwarkę Google i algorytm Pingwin. Dodatkowo dobrze reagują na nie internauci. Oznacza to, że właściwie wykonany anchor text to jeden z kluczowych elementów podczas całego procesu pozycjonowania strony internetowej.
Jeszcze niedawno zastosowanie odpowiedniej liczby linków zwrotnych (backlinków) decydowało przede wszystkim o skuteczności pozycji strony w wynikach wyszukiwania dla wybranego słowa kluczowego. Ostatnio jednak nastąpiły coraz poważniejsze zmiany dotyczące ulepszenia algorytmów wyszukiwarek. Właśnie one mają przyczynić się do podniesienia jakości wyszukiwania.
Pojawiają się narzędzia do pomiaru liczby backlinków. Bezpłatnym systemem zapewniającym nam takie możliwości był serwis Yahoo Sit Explorer, który został zamknięty kilka lat temu. Aktualnie programiści i pozycjonerzy korzystają zarówno z technologii Yahoo, jak i BING przez narzędzia Bing Webmaster Tools.
Dzięki tego rodzaju narządziom właściciele stron mogą od razu sprawdzić liczbę linków do niej prowadzących i wartość PR. Eksperci SEO korzystają z płatnych narzędzi, które posiadają bardziej zaawansowane funkcje. Jednym z nich jest aplikacja firmy Majestic SEO.
Bardzo ważne jest prowadzenia analizy ilościowej backlinków. Nie należy jednak traktować wyniku jako wyznacznika oceny strony i wszelkich działań SEO. Takie dane powinniśmy potraktować orientacyjnie. Podobnie liczba linków nie może wyznaczyć prawdopodobieństwa związanego z osiągnięciem pewnej pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Wiele zależy od konkurencyjności fraz i pozostałych działań SEO, które zostały wdrożone podczas pozycjonowania.
Analiza jakościowa backlinków
Ulepszenia algorytmów sprawiły, że podczas ustalania rankingu stron wyświetlanych na żądane zapytania, brane są pod uwagę wskaźniki jakościowe. Po pierwsze liczy się jakość strony pod względem jej funkcjonalności i zawartości, a po drugie jakość linków. Te dwa elementy to najważniejsze parametry, które wpływają na pozycję witryny we wszystkich dostępnych wyszukiwarkach.
Prowadzenie analizy jakościowej jest trudniejsze od ilościowej. Dawniej brano pod uwagę wskaźnik PR, natomiast aktualnie uwzględnia się wiek strony, wartość merytoryczną tekstów i ogólną popularność witryny. Jeszcze niedawno najbardziej wartościowymi backlinkami były te, które pochodziły ze stron o wysokim PR. Do przedstawienia pozostałych parametrów jakościowych służy wskaźnik Alexa Rank i Link Popularity.
Podczas oceny jakości backlinków bierzemy pod uwagę takie wskaźniki, jak:
-
zaufanie do strony
Należy więc wybierać wartościowe backlinki, które pojawiają się na stronach zaufanych i popularnych w sieci.
-
metryka strony
Wiąże się to z dużą liczbą backlinków pochodzących ze stron o ugruntowanej pozycji w Internecie, którą zdobyły dzięki długiej obecności w indeksie wyszukiwarek. Z tego powodu powinny się na nich pojawić nasze linki.
-
konstrukcja linków
Wartość każdego linku wynika z anchora tekstu. W takiej sytuacji dobrze jest stworzyć hiperłącza, które wskażą wybrane słowa kluczowe. Nie należy jednak doprowadzać do manipulacji anchor tekstu, ponieważ wpływa to na negatywną opinię wyszukiwarek.
-
tematyka stron, na których pojawiają się linki
Warto, aby były one związane tematycznie z naszą branżą. W przypadku prowadzenia internetowego sklepu odzieżowego, powinny się dla nas liczyć linki z portali tematycznych o odzieży i sklepach odzieżowych.
Rola linków wychodzacych
Najlepiej, aby backlinki pojawiły się na stronach, na których występuje ograniczona liczba linków wychodzących. Nie powinny nas interesować odnośniki z serwisów, które nazywane są farmami linków. Pojawia się w nich ogromna liczba hiperłączy, występująca w setkach czy tysiącach. Aktualnie wyszukiwarki nie biorą pod uwagę wartości takich działań mających na celu pozycjonowanie strony.
Podobnie wartość linków pochodzących zarówno z katalogów branżowych, jak i portali Presell Pages jest o wiele mniejsza niż dawniej. Najbardziej wartościowe są odnośniki pojawiające się w płatnych i moderowanych katalogach. Dobrze jest wtedy zadbać o zastosowanie właściwej treści, która w każdym miejscu będzie unikalna. Według zasad SEO nie należy tworzyć prostych tekstów z synonimami, które następnie zastosujemy w setkach miejsc. O wiele korzystniejsze jest postawienie na jakość takich linków i treść wszelkich wpisów czy artykułów pozycjonujących. W zbudowaniu takiej treści mogą pomóc agencje reklamowe, które w swoim zespole posiadają doświadczone grono copywriterów. Dodatkowo gotowe rozwiązania przedstawiają nam pewne serwisy, które skupiają w sobie doświadczonych pisarzy, a zarazem redaktorów. Są w stanie przygotować dla nas każdy tekst, który następnie będzie zwracał uwagę na wybrane słowo kluczowe. Właśnie ono będzie mogło ukazać anchor text.
Eksperci SEO podpowiadają nam, aby podczas tworzenia backlinków nie skupiać się tylko na wskaźniku PR. Liczą się także linki ze stron, które są pozycjonowane przy pomocy podobnych słów kluczowych. Największą wartość zapewnią nam backlinki ze specjalistycznych serwisów branżowych, popularnych blogów, portali informacyjnych oraz for związanych tematycznie z naszą stroną czy profilem działalności firmy.