Link building, zdobywanie wartościowego linka, strategie linkowania - niezależnie od tego, jakiej nazwy użyjemy, chodzi o zdobywanie linków, które okazuje się niezbędne w tworzeniu zaplecza SEO.

Samo zdobywanie linków potrzebne jest do tego, by zwiększył się ruch na stronie. Naturalnie może zdarzyć się tak, że możliwości linkowania będą z różnych względów ograniczone – bądź to przez budżet, bądź przez brak czasu osoby prowadzącej witrynę lub takie, a nie inne pojmowanie spamowania. Aczkolwiek warto dbać o stronę pod kątem posiadania na niej linków. To zwiększa jej wiarygodność. Muszą to być linki wartościowe, czyli te, które są powiązane tematycznie z witryną.

Zdobywanie linków – krok po kroku

Nie da się rozpocząć procesu zdobywania wartościowych linków bez zwrócenia uwagi na poprawną optymalizację strony WWW. Należy w tym celu: zdefiniować odbiorców strony, zaznaczyć jej cel, dobrać adekwatne słowa kluczowe, a także napisać stosowne teksty pod wyznaczoną wcześniej grupę odbiorców. Kiedy witryna jest nowa, niezbędne okazuje się jej zaindeksowanie. Pierwsze linki można umieścić na znanych portalach społecznościowych. Tutaj wymagane jest, by wyglądały one jak najbardziej naturalnie. To proces początkowy, od jakiego już de facto zaczyna się zdobywanie linków oparte na zasadach SEO.

W przypadku stron, które już od jakiegoś czasu funkcjonują w sieci, ważne będzie z kolei to, aby sporo informacji o nich znalazło się w Google Webmaster Tools. Właściciel strony musi zadbać o to, by urządzenie zostało użyte w przypadku jego serwisu. Jest ono zaś niczym innym jak zbiorem fraz odpowiadających za niemalże 80% wyświetleń strony. Dalsze pracowanie nad tymi słowami jest również bardzo korzystne dla link buildingu.

Następny krok to zidentyfikowanie podstron, do których bezpośrednio odnoszą się słowa kluczowe. Właśnie te podstrony należy podlinkować na wcześniej wybrane słowa kluczowe. W procesie, jakim jest zdobywanie linków, należy jak najdokładniej określić, jakie mogłyby to być podstrony. Jest to informacja, która wpływa tak naprawdę na to, czy internauci widzą, że mają do czynienia ze stroną spójną. Na tym etapie nie można też zapominać, że warto zareklamować się skutecznie na portalach społecznościowych. Należy skupić się na jak największej liczbie „społecznościówek”, ponieważ tak czy siak większość z nich zostanie finalnie odrzucona. Im większą bazę się zaś posiada, tym dokładniej można wybierać później pośród wartościowych linków.

Jeśli te wszystkie czynniki będą zastosowane, to tak naprawdę nie pozostanie nic innego, jak sprawdzać później na bieżąco, w jaki sposób prezentuje się ruch na określonej stronie. Dzięki temu można spodziewać się, że witryna będzie często odwiedzana.

Zdobywanie linków – przefiltrowanie konkretnych linków

Każdy z linków, który jest ważny dla danej strony, należy przefiltrować. W praktyce oznacza to parę czynności:

– indeksację profilu w Google’u,

– możliwość dodania linku,

– sposób prezentacji odnośników.

Na danych stronach ważne jest, by utrzymać swój profil na jak najlepszej pozycji. Dzięki temu można bowiem skutecznie wpływać na to, w jaki sposób odbierana jest konkretna strona. O indeksowanie należy przez cały czas dbać tak samo, gdyż jest to jeden z ważniejszych parametrów oddziałujących na zdobywanie linków wartościowych.

Dlatego nie można zapominać o tak istotnych kwestiach jak: aktywność w serwisie, profilowy Link Wheel czy linki ze stopek. A jeśli sami nie mamy pewności, jak o to zadbać, to powinno się zatrudnić osoby, które będą się tym mogły zająć na naszej stronie. Aktywność w branżowej społeczności jest niezbędna, gdyż na jej podstawie można skutecznie dookreślić, jak dana strona ma później zostać odbierana.

Podczas linkowania należy więc zawsze mieć na względzie zakres tematyczny. Eksperci SEO zachęcają do jak największej konkretyzacji. Taka strona prezentuje się jako bardziej wiarygodna nie tylko dla użytkowników, lecz także z poziomu wyszukiwarek WWW.

W trakcie linkowania mającego na celu zdobywanie linków bardzo ważne jest też linkowanie do podstron danego serwisu. Jest to ściśle powiązane z nawigacją określonej strony.

Zdobywanie linków – aktualne trendy

Podczas zdobywania linków należy mieć zawsze na uwadze aktualne trendy. Oczywiście słusznie będzie wykorzystywać tradycyjne sposoby, aczkolwiek SEO praktycznie każdego dnia ewoluuje i jeżeli chce się mieć wysoką pozycję, to nie można skupić się tylko na tym, co obecnie jest istotne. Katalogowanie, precle, standardowe systemy wymiany linków, artykuły sponsorowane, komentowanie na blogach i forach tematycznych – to sposoby pewne, aczkolwiek niejedyne.

Dynamiczne aktualizacje algorytmów takich jak Pingwin czy Panda wręcz wymuszają znalezienie nowych strategii. Z kolei te domagają się unikalności. Istotne jest zaplecze, a więc zbudowanie bazy mnóstwa stron nawiązujących do danego produktu lub usługi. Kolejno ważne jest zawieranie treści niepowielających się, pisanych pod poszczególne strony z różnymi domenami i adresami IP. Ma to spore znaczenie dla witryn docelowych.

Z pewnością każda osoba zajmująca się SEO będzie miała własne pomysły odnośnie do tego, w jaki sposób należy umiejętnie linkować strony. Każdy będzie zwracać uwagę na coś innego. Najważniejsze natomiast jest to, by były to rozwiązania skuteczne. Podczas zdobywania zaplecza linków trzeba mieć na uwadze jedno: cele długoterminowe. Trendy w SEO się zmieniają. Należy wobec tego skorzystać z jak największej liczby metod i schematów niezbędnych przy zdobywaniu linków. Testowanie jest tym, co pozwoli zwiększyć ruch na stronie. Jednocześnie nie można przesadzać z liczbą linków – teraz większy nacisk kładzie się na ich jakość. Niezbędna okazuje się także analiza i kontrola własnych działań podczas każdego z etapów link buildingu.

Znalezienie źródeł linków typowych dla konkretnej tematyki i rodzaju strony jest tym, czego nie można zbagatelizować. Zdobywanie linków to kluczowy element dla optymalizacji każdej witryny i dlatego należy się do niego przyłożyć. To wpłynie na wysoką pozycję strony w rankingu wyszukiwania Google’a.