W Polsce najważniejszą wyszukiwarką internetową niezmiennie pozostaje Google. Okazuje się jednak, że w czasach, kiedy ruch na stronie w dużej mierze zależy od pozycjonowania treści znajdujących się w witrynach, czasem warto postawić na alternatywne wyszukiwarki internetowe.
Obecnie ważną rolę w kontekście pozycjonowania odgrywają treści umieszczone na stronach internetowych. Bardzo często okazuje się jednak, że oprócz dostępnych informacji istotnym kryterium jest również sposób poszukiwania artykułów na stronie oraz to, jak się na nią wchodzi i ile czasu spędzają na niej użytkownicy - są to czynniki ściśle powiązane z treścią oraz jakością publikowanych materiałów.
Jak projektować treści na stronie?
Zakłada się, że teksty umieszczone na stronie muszą spełniać określone wymagania, aby skutecznie przyciągać jak największą liczbę czytelników. Przede wszystkim powinny być obszerne, zawierać znacznie więcej niż tylko kilka zdań. Dobry artykuł, przydatny pod względem pozycjonowania, ma za zadanie w wyczerpujący sposób dostarczyć informacji na temat opisywanego tematu, ponieważ internauci poszukują konkretnych, nowych danych. Takie podejście okazuje się dobrym pomysłem również z punktu widzenia wyszukiwarki, gdyż tekst będzie częściej pojawiał się w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej.
Dobry pod względem pozycjonowania tekst powinien być również oryginalny i urozmaicony. Co to oznacza? Przede wszystkim wykorzystanie danych, które nie znajdują się na innych stronach. W przypadku kiedy nie ma pewności, czy są wystarczająco unikalne, można skorzystać z wielu dostępnych narzędzi do badania tego parametru. Tekst urozmaicony to z kolei taki, który jest odpowiednio podzielony na segmenty, aby zachęcić potencjalnego czytelnika do czytania. Można stosować w tym celu na przykład kursywę, pogrubienie lub wyliczenie. Dobrze, kiedy tekst jest okraszony odpowiednią grafiką lub ilustracjami.
Bardzo ważne jest również stworzenie odpowiedniego tytułu, który jako jeden z ważniejszych elementów technicznych stanowi o tym, czy artykuł zostanie odnaleziony szybko w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej oraz pozwoli jej na ocenienie tematyki strony.
Google a alternatywne wyszukiwarki internetowe
Mając już wiedzę z zakresu projektowania treści na stronę internetową, możemy zastanowić się nad znaczeniem wyszukiwarki, której używamy do wyszukiwania informacji w sieci. Wielu użytkownikom internetu często wydaje się, że jedynym dostępnym narzędziem do ich poszukiwania jest Google. Nic bardziej mylnego. Mimo że mniej popularne od tego światowego giganta, alternatywne wyszukiwarki internetowe od 2013 roku stają się coraz bardziej ekspansywne i szturmem podbijają świat internetu. Jak podają analitycy, w 2013 roku wśród użytkowników internetu coraz bardziej widoczny był trend rezygnowania z usług Google’a i instalowania na swoich komputerach innych, mniej znanych wyszukiwarek. Przewaga ta, przynajmniej na terytorium Polski, nie wydaje się ogromna. Jest to raptem nieco ponad 3 procent użytkowników, ale w skali światowej Google vs alternatywne wyszukiwarki internetowe traci aż 11,2 procent.
Taki odwrót podyktowany jest wieloma czynnikami, z których najczęściej wymienia się większe poczucie bezpieczeństwa. Triumfy święcą zatem narzędzia do przeszukiwania internetu, które nie starają się przechowywać zbyt wielu danych o swoich użytkownikach. W świecie, w którym informacja jest najcenniejszym dobrem, możliwość samodzielnego decydowania o tym, komu jej udzielimy, jest bardzo ważna.
Alternatywne wyszukiwarki internetowe – przegląd
Ze względu na to, że coraz bardziej rośnie grupa osób, które nie zamierzają korzystać z Google’a, warto zainteresować się tym, jakie posiadamy alternatywy. Do najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych możemy zaliczyć: Bing, Yahoo Search i Baidu. Dostępnych jest jeszcze wiele innych, między innymi nakierowane na indeksowanie blogów Technorai oraz BlogScope oraz wyszukujące grafiki i ilustracje Picsearch.
Wyszukiwarką, która wydaje się oczywistą konkurencją dla Google’a, jest stworzony przez Microsoft Bing. Do jego najważniejszych funkcji należy przede wszystkim wyszukiwanie według: języka, regionu, obrazu, wideo oraz wiadomości. Użytkownik ma do dyspozycji podobny zestaw narzędzi jak w Google’u, jednak mechanizm wyszukiwania działa trochę gorzej w przypadku danych kontekstowych.
Yahoo Search początkowo dostępny był na silniku Inktomi. Po podpisaniu umowy z Google’em, była to jedna z bardziej popularnych wyszukiwarek na świecie. Jednak po zakończeniu współpracy w 2004 roku obie firmy pozostają skłócone i rywalizują ze sobą pod względem udziału w różnych branżach rynku sieciowego. Obecnie Yahoo Search nie jest mocno rozwijane, a wszystkie zapytania obsługiwane są przez wyszukiwarkę Bing.
Baidu to wyszukiwarka, która mimo że nie jest znana poza chińskim rynkiem, ze względu na liczebność użytkowników uważana jest za jedną z bardziej popularnych na świecie. Powstała ona w momencie, kiedy ze względu na cenzurowanie oraz ograniczanie liczby dostępnych wyników wyszukiwania Google wycofał się z chińskiego rynku. Innym wytłumaczeniem zniknięcia giganta z tego kraju była prawdopodobnie coraz większa popularność Baidu wśród użytkowników. Obecnie właściciel chińskiej wyszukiwarki zamierza objąć zasięgiem kolejne kraje azjatyckie, między innymi Japonię. Dlatego z pewnością Baidu stanie się obowiązkową wyszukiwarką do pozycjonowania treści dla wszystkich tych, którzy zamierzają oferować swoje produkty właśnie w Azji.
Co ciekawe, w porównaniu chociażby z Google Search, Baidu oferuje swoim użytkownikom również wyszukiwanie multimediów oraz społecznościowy portal edukacyjny. Jest zatem doskonałą alternatywą dla wyszukiwania poprzez Google’a.
Alternatywne wyszukiwarki internetowe specjalizują się w wyszukiwaniu konkretnych informacji. Mamy tutaj na myśli takie wyszukiwarki, jak na przykład wspomniane wyżej Technorai oraz BlogScope, które pozwalają na wyszukiwanie blogów, lub szwedzki Picsearch, który odnajduje w internecie grafiki oraz ilustracje. Podobne w swoim działaniu jest 123people, które pozwala na wyszukiwanie konkretnych osób. Wykorzystuje on tak zwany deep web, a więc dynamiczną zawartość internetu (portale społecznościowe itp.), i w rezultacie tworzy dosyć szczegółowy profil danej osoby, zawierający jej nazwisko, numer telefonu, adresy oraz listę potencjalnych znajomych.
Wykorzystując alternatywne wyszukiwarki internetowe, można nie tylko znaleźć kolejnych czytelników treści dostępnych na stronie, lecz także zadbać o swój profesjonalny wizerunek w oczach internautów.