Kryzys w strefie euro dotyka nawet największe państwa jak Grecja, Włochy czy Hiszpania. Ma to ogromny wpływ na ich gospodarkę, a co za tym idzie – także na ich obywateli. Również w Polsce wydarzenia ostatnich kilku lat sprawiły, że ludzie próbują oszczędzać każdy grosz i za wszelką cenę chcą jak najlepiej zabezpieczyć się przed kryzysem. Co za tym idzie, ludzie zaczęli zauważać e-sklepy jako źródło tanich towarów - ich popularność w Polsce rośnie.

E-sklepy - dlaczego ludzie je lubią?

W chwili obecnej konsumenci znacznie częściej niż w latach ubiegłych decydują się skorzystać z oferty sklepów internetowych, które posiadają szeroki asortyment produktów - poczynając od odzieży, poprzez sprzęt komputerowy, kończąc na produktach żywnościowych. E-sklepy odnoszą sukces, ponieważ posiadają szeroką ofertę, a także umożliwiają dokonywanie zakupów o dowolnej porze i w dowolnym czasie. Aby w czasie recesji nie nadwyrężać portfela klienta, sklepy wprowadzają korzystne rabaty, pozwalając potencjalnym konsumentom na dokonanie zakupów nawet o pięćdziesiąt i więcej procent taniej. Skutkuje to wymiernymi efektami finansowymi dla obu stron. Z punktu widzenia klienta, liczy się także mobilność usług. Wiele wirtualnych firm umożliwia obecnie swoim klientom dokonywanie płatności bez konieczności uruchamiania specjalnych aplikacji, ale poprzez zwyczajne zalogowanie się na stronę sklepu nawet w przeglądarce telefonu.

Większość przedsiębiorców korzysta z rozwiązań e-commerce dla swojego biznesu ze względu na to, że mają oni szanse dotrzeć do większego grona odbiorców niż miałoby to miejsce w przypadku tradycyjnej sprzedaży. Ponadto decydując się na prowadzenie własnego przedsiębiorstwa można uniknąć masy dodatkowych kosztów, związanych z tradycyjną infrastrukturą firmy stacjonarnej. Jak pokazują ostatnie dane - spora grupa odbiorców wybiera zakupy przez Internet zamiast tradycyjnego handlu. W rezultacie firmy, które zainicjowały ekspozycję oraz sprzedaż swoich produktów, także droga elektroniczną, notują znaczne powiększenie grona klientów. Pozyskiwanie grona odbiorców w Internecie ułatwia także popularność portali społecznościowych typu Facebook, Twitter etc. Branża e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Jak pokazują Badania Millward Brown SMG/KRC, za pośrednictwem internetu zakupów dokonuje już co szesnasty Polak. Mimo tych niezwykle sugestywnych wyników wciąż aż połowa przedsiębiorców z rezerwą odnosi się do możliwości, jakie daje sieć. W większości przypadków powodem są obawy związane z techniczną stroną obsługi klienta w formie elektronicznej.

Z badań MailPro wynika, że jedynie 13 proc. ankietowanych przedsiębiorców chętnie zrezygnowałoby z papierowego obiegu dokumentów. Jako powody podają m.in. opór kontrahentów, brak wyszkolonego personelu i odpowiednich narzędzi, a najczęściej - zbyt małą wiedzę o nowych przepisach i samej e-fakturze.

Pomimo obaw właścicieli firm nie ulega wątpliwości, iż warto otwierać e-sklepy. E-commerce doskonale radzi sobie w dobie kryzysu, a jego potencjał pozostaje szerokim spektrum działania dla mikroprzedsiębiorstw. Nie bez znaczenia jest też fakt, że wszelkie profesjonalne narzędzia on-line dla firm są powszechnie dostępne i tanie.