Czy zamiana pracy biurowej na zdalną, tj. z domu, ma więcej wad czy zalet? Coraz więcej firm uznaje to za dobre i skuteczne rozwiązanie oraz traktuje jako swego rodzaju przywilej przyznawany niektórym pracownikom. Efektywność pracy zdalnej zależy jednak od indywidualnych cech charakteru oraz naszych przyzwyczajeń. Sprawdź, czy takie rozwiązanie jest dla Ciebie.
Boisz się wykluczenia towarzyskiego w biurze
Strach przed izolacją społeczną jest dosyć powszechnym zjawiskiem. Co więcej, jest nawet niekiedy nazywany chorobą XXI wieku. Jeśli więc jesteś osobą pogodną, towarzyską i komunikatywną – praca z domu może wpłynąć negatywnie na Twoje samopoczucie, a przede wszystkim obniżyć Twoją motywację i produktywność.
Kontakt telefoniczny czy internetowy może nie wystarczyć, jeśli do tej pory byłeś na bieżąco z tym, co się dzieje w firmie – zarówno jeśli chodzi o jej funkcjonowanie, jak i ludzi. Nagle możesz poczuć się odseparowany od ważnych dla Ciebie i wpływających na Twoje samopoczucie spraw.
Bardzo potrzebujesz kontaktu z drugim człowiekiem
Praca z domu zazwyczaj oznacza pracę w pojedynkę. Jeśli do tej pory pracowałeś w biurze, nawiązałeś tam znajomości i przyjaźnie, nowa sytuacja może Ci bardziej zaszkodzić niż pomóc.
Krótka rozmowa ze współpracownikiem w biurowej kuchni czy podczas przypadkowego spotkania przy ksero jest dobrą i skuteczną przerwą od papierkowej rzeczywistości dla wielu z nas. Takie spotkanie pozwala nam na chwilę zapomnieć o pracy i mentalnie odpocząć. W efekcie nabieramy sił do kontynuowania naszej pracy. Problem pojawia się więc wtedy, kiedy pracujemy w domu, jesteśmy sami z naszymi problemami i nie mamy szans na towarzyską przerwę – zauważa Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.
Łatwo się rozpraszasz
W biurze sytuacja jest jasna: musisz pracować, a co najmniej nie możesz jawnie nie pracować. Jeśli jednak pracujesz z domu, jest wiele sposób na rozproszenie uwagi np. osobiste rozmowy telefoniczne, spacer z psem czy chociażby malowanie paznokci – radzi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Kiedy już więc musisz pracować z domu, upewnij się, że masz wyznaczoną dla siebie „biurową” przestrzeń w domu i w miarę możliwości eliminujesz czynniki, które Cię rozpraszają.
Nie jesteś mistrzem samodyscypliny
Praca z domu oznacza konieczność wyznaczenia sobie celów, terminów i planu działania samemu - oraz trzymanie się ich. Dobrze sobie z tym radzą osoby zaradne, dobrze zorganizowane i zdyscyplinowane. Jeśli brak szefa, który ciągle Cię kontroluje i wyznacza nowe zadania, sprawia, że pracujesz mniej efektywnie – oznacza to, że praca z domu zdecydowanie nie jest dla Ciebie.
Nie widzisz granicy między pracą a życiem osobistym
Jeśli nie wyznaczysz sobie konkretnych godzin przeznaczonych na pracę, niebawem zatrze się granica oddzielająca Twoje życie zawodowe od osobistego.
Kiedy jesteś w biurze, godziny pracy są jasno określone. Kiedy jednak pracujesz z domu, może okazać się, że pracujesz zdecydowanie za mało bądź za dużo. Powodem tego jest najpewniej Twój brak samodyscypliny i odpowiedniej organizacji dnia. Pracując w domu, jesteś w pełni odpowiedzialny za swój czas pracy oraz jej przebieg i efektywność. Zadbaj o to, by idea „work-life balance” była Ci znana i efektywnie wdrażana na co dzień.