Storytelling jest umiejętnością tworzenia angażujących historii, w których zakodowane są elementy prezentujące firmę bądź produkt, ale głównie angażują wyobraźnię odbiorców, pobudzają emocję i wciągają w dialog. Technika ta wykorzystywana jest coraz częściej nie tylko przed duże marki ale również mniejsze podmioty, które chcą stworzyć wokół siebie magię.
Czym jest Storytelling?
Opowieści stanowią w pewnym stopniu podstawę życia społecznego, ponieważ od wieków ludzie czuli potrzebę dzielenia się swoimi odczuciami, spostrzeżeniami i doświadczeniami. Historie edukują, inspirują do działania, zapewniają pewnego rodzaju rozrywkę, a także dokumentują różne fakty. Ludzie zarówno stanowią pewną ich część, jak i sami je tworzą.
Angażujące treści pojawiają się coraz częściej w biznesie i marketingu w celu budowania dobrego wizerunku firmy. W prezentacjach, polityce czy nowoczesnym zarządzaniu także możemy zetknąć się z historiami.
Storytelling i jego przeznaczenie
Współczesny konsument codziennie styka się z nadmierną ilością informacji, które - w dobie mobilnego internetu - mają możliwość docierania do nas zewsząd. Zmęczenie reklamą sprawia, że uodparniamy się na nią i nie zauważamy jej, a tym bardziej nie zapamiętujemy. Dlatego, na pomoc przychodzi storytelling, ponieważ nadrzędną cechą marketingu jest oryginalność pozwalająca na zapamiętanie przekazu.
Dlaczego więc dobra narracja jest kluczem do sukcesu w marketingu, biznesie czy polityce? Marketing narracyjny należy bowiem do jednych z najbardziej skutecznych narzędzi, wyróżniania się spośród konkurencji i pozwala na długotrwałe budowanie pożądanego wizerunku marki. Główną jego zaletą jest to, że potrafi przyciągnąć uwagę. Konsumenci lubią utożsamiać się z markami, z którymi mogą wchodzić w relacje. Firmy, za którymi nie stoi żadna historia i emocje z nią związane staje się przezroczysta - posiada tylko logo i nic poza tym. Dlatego właśnie storytelling jest tak ważny - nadaje marce charakter, często przypisując jej nawet cechy ludzkie.
Marketing narracyjny
Storytelling jest znany od dawna, podobnie jak komunikacja międzyludzka. Umiejętność opowiadania i słuchania historii towarzyszy ludziom od zawsze, ówcześnie jako pomoc w opisywaniu i porządkowania rzeczywistości. Dzisiaj natomiast zadaniem narracji jest poprawna komunikacja z konsumentem, tak aby ten mógł z łatwością przypisać pożądane atrybuty i cechy do danej marki oraz je zapamiętał.
Storytelling obrazowy
Jednym z najpopularniejszych narzędzi przekazu historii jest infografika, która przedstawia kluczowe informację w taki sposób, by szybko wzbudzić zainteresowanie odbiorców. Bardzo dużą popularnością cieszą się również fotografie, które dzięki takim serwisom jak Instagram umożliwiają śledzenie opowieści budowanych przez zwykłych ludzi, ich pasje czy środowisko w którym żyją. Bez przerwy napływające obrazy tworzą historię, w których niejednokrotnie pojawiają się również marki. Zdjęcia w ulubionej kawiarni, sklepie, w hotelu czy na lotnisku, pokazują, jak użytkownicy aplikacji z własnej inicjatywy angażują do swoich opowieści znane im firmy. Dzięki temu ich własne historie często stają się historią marek.
Scroll storytelling
Często firmy, które chcą coś powiedzieć swoim odbiorcom, wyrażają to przy pomocy strony internetowej. W takim wypadku najważniejsze są informacje zlokalizowane na samej górze witryny, by użytkownicy bez przewijania mogli dotrzeć do potrzebnych im informacji. Projektanci stron internetowych coraz częściej wykorzystują możliwości tworzenia historii przy pomocy witryn i bawią się tą konwencją. W kreatywny sposób wykorzystując standardowe - pionowe - przewijanie strony, można stworzyć interesującą iluzję prezentującą wiele poziomów obrazu przesuwających się z prędkością zgodną ze scrollowaniem myszy komputerowej. Tego typu strony są w stanie opowiedzieć historię, przekazać kluczowe informację, wywołać wiele emocji i zapaść w pamięci internauty na długo.
Jednym z przykładów takiej strony jest Every Last Drop, która pokazuje dzienne zużycie wody. Przekazując istotne informację w humorystyczny sposób apeluje jednocześnie o rozsądne korzystanie z H2O. (http://everylastdrop.co.uk/) + zdjęcie
Dźwięk i obraz
Opowiadanie historii może odbywać się także przy pomocy materiałów wideo. Wykorzystanie odpowiednich obrazów w połączeniu z dobrze dopasowanymi dźwiękami może poruszyć odbiorców i głęboko zapaść w pamięci. Jednym z przykładów dobrze wykonanego filmowego storytellingu jest materiał "There is a city", w którym dźwięk syren niezwykle porusza. Wywołane emocje dzięki dobrej oprawie wizualnej w połączeniu z ważnymi dla kraju wydarzeniami, sprawiają, że film zostaje zapamiętany.
Historia godna opowiedzenia
Niezwykle istotną kwestią jest również przemyślenie typu narracji, którą chcemy zastosować w opowieści i dostosowanie go do opowiadanej historii. Do dyspozycji mamy kilka najważniejszych koncepcji.
-
Kim jestem - historia nakierowana na opis i przybliżenie postaci człowieka, produktu bądź marki. Ten rodzaj narracji ukierunkowany jest na rozwój i ukazywanie przemian. Historie “Who I Am” mówią również o porażkach, błędach i wnioskach, które z nich wynikają.
-
Dlaczego tu jestem - opowieści te mają na celu pokazane idei i pomysłów, związków przyczynowo-skutkowych, rozwiązań czy podejmowanych działań. Zmiana strategii firmy ma zaowocować zaufaniem konsumenta do marki.
-
Wizja - mają inspirować do działania, wdrażać w życie nowe pomysły. Ten typ narracji niesie za sobą ogromny ładunek emocjonalny, wywołujący chęć życia i uśmiech na twarzy.
-
Historia, która uczy - zadaniem tej koncepcji jest nakreślenie zagadnienia, zgromadzenie przykładów umożliwiających powiązanie elementów danej historii i zapamiętanie jej fragmentu.
Niełatwo jest stworzyć dobrą historię, która będzie wyrażała się w kreatywnych formach. Bez względu na to, czy opowiadamy przy pomocy obrazu, dźwięku czy słowa, trzeba pamiętać, że dobrze zbudowany storytelling powinien inspirować. Niewątpliwym faktem jest to, że klienci potrzebują narracji. Dobre historie sprzedają produkty czy usługi, a marka w oczach konsumentów staje się wiarygodna i solidna.