W dzisiejszych czasach niemal każda firma ma swoją stronę internetową. Zresztą nie tylko przedsiębiorstwa decydują się na nią, także prywatni użytkownicy dzielą się wiedzą czy życiem w sieci. Jeśli już decydujemy się na to, by otworzyć własną witrynę, najpewniej chcemy, aby była ona dostępna dla jak największej liczby odbiorców. Aby tak się stało, potrzebne jest odpowiednie pozycjonowanie strony, czyli działania, które mają zapewnić jej wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. W przypadku tego procesu istotny jest wpływ Google na pozycjonowanie. Jak wygląda? Czego nie powinno się robić i jakie kary za to grożą? Podpowiadamy w niniejszym artykule!
Wpływ Google na pozycjonowanie – Black Hat SEO
Im więcej stron, tym więcej z nich korzysta z usług pozycjonowania. Firm, które w tym pomagają, jest na rynku bardzo dużo. Jednak niektóre z nich działają wbrew algorytmom. Wpływ Google na pozycjonowanie jest duży i jeśli nie będziemy się trzymać wytycznych, możemy zostać ukarani – nasza strona może spaść w wynikach wyszukiwania, zniknąć z nich na jakiś czas lub trwale.
Nieetyczne postępowanie w pozycjonowaniu to Black Hat SEO. Co się na nie składa?
- Zbyt dużo słów kluczowych w tekście – frazy są używane w dużych ilościach, w dodatku nienaturalnie, zarówno w tekście, jak i nagłówkach czy tytułach.
- Frazy kluczowe niezwiązane z tekstem lub tematyką strony.
- Cloaking – inaczej maskowanie; odmienne zawartości strony i adresy URL dla robotów Google i dla użytkowników.
- Dublowanie treści – skopiowanie treści z innej strony internetowej.
- Kradzież treści – skopiowanie treści z innej strony internetowej, która nie należy do nas.
- Ukrywanie słów kluczowych i linków przed użytkownikami – na przykład przez używanie tego samego koloru fontu i tła.
- Ukrywanie tekstu ze słowami kluczowymi pod obrazkami.
- Spam – spamowanie linkami do naszej strony w miejscach, gdzie jest to możliwe, na przykład na forach internetowych.
- Wymiana linków – używanie linków, które są nienaturalne i pochodzą ze stron, które oceniane są jako serwisy niskiej jakości.
Algorytm Panda i Pingwin
Google dba o to, by strony były pozycjonowane zgodnie z zaleceniami. W związku z tym między innymi powstały w 2011 roku dwa algorytmy – Panda i Pingwin. To właśnie one czuwają nad tym, by wszelkie zachowania należące do praktyk Black Hat SEO były zauważane i blokowane.
Serwisy, które działają etycznie i zgodnie z zasadami, również są wynagradzane wysokimi pozycjami.
Algorytm Panda ocenia treści, które publikowane są na stronach internetowych. Na co zwraca uwagę?
- Czy treści nie są plagiatem?
- Czy treści są oryginalne?
- Czy nie ma miejsca dublowanie treści, czyli czy na kilku podstronach tej samej strony nie znajdują się takie same teksty?
- Jaka jest zawartość merytoryczna tekstów?
- Czy treść jest dostatecznie rozbudowana?
- Czy tekst jest naturalny?
- W jaki sposób w treść są wplecione słowa kluczowe?
Z kolei algorytm Pingwin sprawdza jakość stron internetowych, do których prowadzi duża liczba linków znajdujących się w serwisach spamerskich lub innych, które mają niską jakość. Co sprawdza algorytm?
- Czy linki prowadzące do strony znajdują się na dobrych jakościowo stronach?
- Jaki jest przyrost linków w czasie?
- Jaki jest sposób pozyskiwania linków?
- Jakie jest źródło linków?
Wpływ Google na pozycjonowanie jest bardzo duży, dlatego z całą pewnością warto przestrzegać wyznaczonych zasad, aby nie otrzymać kary i nie zniknąć z wyszukiwarek.