Określenie „chatbot” jest używane coraz częściej, podobnie zresztą jak conversational commerce, czyli rozwiązanie uznawane za jeden z najważniejszych trendów we współczesnej sprzedaży i obsłudze klienta. Poznaj najważniejsze informacje na temat metod, które automatyzują i usprawniają kontakt z użytkownikami i klientami.
Automatyzacja komunikacji w pełnej odsłonie
Pojęcie conversational commerce jest przedmiotem dyskusji zaledwie od kilku lat. Nie powinno to dziwić, skoro dotyczy relatywnie nowego narzędzia, jakim są chatboty. Bazują one na sztucznej inteligencji i wcielają się w rolę wirtualnego konsultanta. Ich odpowiedzi – wysyłane pytającym użytkownikom aplikacji Messenger, WeChat czy WhatsApp – w dużej mierze przypominają naturalne wypowiedzi prawdziwego człowieka. Nie chodzi jednak o wprowadzenie w błąd i zmylenie klienta – celem użycia chatbotów jest po prostu automatyzacja komunikacji, czyli zwiększenie efektywności w zakresie odpowiedzi na często zadawane pytania.
Rozwiązanie odpowiadające na potrzeby użytkowników
Współczesny internauta nie ma czasu na czytanie długich artykułów. Niekiedy spieszy mu się tak bardzo, że nie zamierza poświęcać nawet chwili na lekturę FAQ czy innego działu zawierającego potencjalne odpowiedzi na nurtujące go pytania. Nie zawsze jest też możliwość zadzwonienia na infolinię. W takiej sytuacji chatboty są znakomitym rozwiązaniem.
Chatboty nie wymagają instalowania dodatkowych aplikacji, ewentualnie poza tymi, które zdobyły już globalną sławę i bardzo wiele osób ma je na swoich smartfonach i tabletach. Zasada jest prosta: wysyła się wiadomość do firmy, a chatbot odpowiada niczym prawdziwy konsultant. Sztuczna inteligencja wyróżnia się zdolnością nauki i rozwoju. Tym samym dobrze zaprojektowany chatbot może być coraz lepszym doradcą, udzielać coraz lepiej spersonalizowanych i przydatnych odpowiedzi.
Conversational commerce – dla kogo?
Komputronik, AVON, Peugeot, Pudelek czy Booking.com czy Bank Milennium to jedynie część znanych marek, które wprowadziły chatboty do standardowego użytku. Trudno jest wskazać branżę, w której nie byłoby sensu rozwijać conversational commerce. Aby korzystać z chatbota, nie trzeba uczyć się nowych umiejętności. Wystarczy napisać jak do kogoś znajomego – wtedy, kiedy ma się taką potrzebę, na przykład w środku nocy. Odpowiedzi bywają doskonale dopasowane do pytań, zresztą sztuczna inteligencja to wciąż rozwijające się udogodnienie.
Teraźniejszość i przyszłość komunikacji
Prognozy są jasne – chatboty będą coraz powszechniej używane, coraz więcej firm będzie po nie sięgać. Nie warto dać się wyprzedzić konkurencji. Zaprogramowanie własnego „robota do komunikacji z klientami” nie jest wbrew pozorom najtrudniejszym wyzwaniem dla współczesnego przedsiębiorcy, ponieważ istnieją gotowe rozwiązania w tym zakresie. Z pewnością warto dowiedzieć się na ten temat nieco więcej.
Wśród możliwości conversational commerce można wskazać nie tylko odpowiadanie na pytanie zadane przez użytkowników, ale również uruchamianie konkretnych procedur. Może do tego służyć komunikat tekstowy lub głosowy. Łatwo wyobrazić sobie wygodę, z jakiej w ten sposób korzystają klienci najróżniejszych branż.